<p>Ahoj,</p>
<p>po posledních dvou dnech, kdy jsem se objevil na dílně musím smeknout klobouk. Na komplimenty bude, ale ještě čas.</p>
<p>Výkon 25 kW opravdu není asi tím, co jsme chtěli, ale po tom co jsem viděl, jak formule jezdí, si myslím, že je plně konkurenceschopná. Nezapomeňme, že pokud nám Formule vydrží (přežije Endurance, tj. se neupeče motor apod.), tak velká část hodnocení je ve statických disciplínách. Proto si myslím, že za výkon panu Guičovi gule nakopat můžeme, ale tato konstalace by nám pro první soutěže měla stačit k úspěchu, pokud formule odkroutí celý závodní víkend a to i za cenu současného výkonu. Modří už vědí kam mířím. Radši 25 kW, dojet a mít kupu zkušeností, než vyhořelou raketu a koukat na ostatní. Budeme mít větší radost my, ale především sponzoři, se kterými se bude jednodušší domluvit na další spolupráci.</p>
<p>Vím, že neříkám nic nového, ale bude dobré to mít v hlavě po celou dobu, kdy nás zase začnu tlačit čas a bude se zvyšovat stres.</p>
<p>Takže když to shrneme. Letos bedna a příští sezonu první místo s novým pohonem :-)). Vše podstatné řekli už kluci níže.</p>
<p>Myjte se, Hauk ;-)</p>
<p> </p>
<p>On Mon, 23 Jul 2012 22:55:11 +0200, Dominik Macko <mackodom@fel.cvut.cz> wrote:</p>
<blockquote type="cite" style="padding-left:5px; border-left:#1010ff 2px solid; margin-left:5px; width:100%"><!-- html ignored --><!-- head ignored --><!-- meta ignored --> Ahoj,<br /><br /> V prvom rade chcem poďakovať všetkým za aktívnu účasť v dielni a pri testovaní. Obzvlášť Mirovi za dokončenie meniča a Ondrovi za spracovanie výsledkom z merania.<br /> Samotné výsledky - sú v prílohe, neviem či to vyžaduje ešte nejaký komentár ....<br /> Každopádne sa potvrdilo to, na čo už rok upozorňujem. Musíme sa <strong>zbaviť </strong>súčasných komponentov pre pohon. Po prvom roku sme vedeli, že to bol omyl použiť neprofesionálny motor a neotestovaný regulátor, naviac ani BMSky nie sú ideálne. Jednoducho, ak sa budeme držať týchto komponentov, viac už z nich nedostaneme a podľa toho budú vyzerať aj výsledky.<br /><br /> Tohtoročné závody odjazdíme s tým, čo máme. A ak chceme byť na ďalší rok konkurencieschopní - musíme ísť do profesionálneho riešenia motorov a meničov s náležitosťami, čo k tomu súvisia. To znamená zvýšenie trakčného napätia. (čo mi môže potvrdiť aj Miro, že súčasných 200 V nie je postačujúcich ani pre súčasnú variantu).<br /><br /> Zároveň vyzývam PHE skupinu, aby najneskôr do mesiaca dodali<em> predbežný rozpočet pre budúcoročnú formulu</em>. Ak si neviete s tým poradiť, alebo neviete ako na to - tak nás kontaktujte. Hlavne chceme výsledky.<br /> - Ďakujem<br /><br /> Toto je môj osobný názor a reálny pohľad na vec. Ak so mnou nesúhlasíte, som otvorený diskusii.<br /><br /> Dominik<br />
<div class="moz-forward-container"><br /><br /> -------- Pôvodná správa --- Original Message --------
<table class="moz-email-headers-table" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tbody>
<tr>
<th align="RIGHT" valign="BASELINE">Predmet: </th>
<td>Testování 22.6.2012</td>
</tr>
<tr>
<th align="RIGHT" valign="BASELINE">Dátum: </th>
<td>Sun, 22 Jul 2012 22:32:16 +0200 (CEST)</td>
</tr>
<tr>
<th align="RIGHT" valign="BASELINE">Od: </th>
<td>Ondra Fric <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:fricik@seznam.cz"></a></td>
</tr>
<tr>
<th align="RIGHT" valign="BASELINE">Pre: </th>
<td>Miroslav Rýzek <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:miroslav.ryzek@gmail.com"></a>, Jakub Nohejl <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:nohejjak@gmail.com"></a>, Zdeněk Houf <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:houfzden@fel.cvut.cz"></a>, Dominik Macko <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:mackodom@fel.cvut.cz"></a>, Marek Pátý <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:marek.paty@seznam.cz"></a></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br /><br />
<pre>Ahoj, píšu jen těm, kdo dnes byli v dílně.
Posílám data z testování, připište vlastní komentáře a prosím přiložte můj (viz níže) a přepošlete do konfery (aby to došlo i p. Tichánkovi).
Na základě nalogovaného pootočení motoru (úměrné rychlosti) v závislosti na čase naměřeném při dnešních testovacích jízdách jsem provedl simulaci jízdy a z toho jsem určil přiblyžný výkonový odběr z motoru při maximálním zrychlení - výsledky jsou jaké jsou.
V souboru Data-testy.xlsx je přepočet a naměřená data - to jsem neformátoval
V souboru Výsledky-testy.xlsx je změřená rychlostní výkonová a momentová charakteristika
- v grafech jsem použil spojnici trendu polynomickou pro výkonovou charakteristiku a klouzavý průměr pro momentovou.
Charakteristiky jsou dost zubaté, viz vyexportované grafy výkonu z matlabu v pdf - proto vyobrazeno přes spojnice.
Nevím, jak se to podařilo, ale jeden krát se podařilo naměřit výkon odpovídající momentu 103,92 Nm na motoru ve třech hodnotách po sobě (takové cuknutí po rozjetí - následné přibrzdění a poté rozjezd - tato hodnota odpovídá odhadovanému momentu,který maximálně přenesou kola (já vypočítal adhezní mez v nízké rychlosti také 103,92 Nm, ale je to vzhledem k odhadům parametrů jen náhoda).
Jak vidíte, v špičkách (diskrétních hodnotách) je výkon 20-25 kW, to je pdle mě dost smutné, vzhledem k očekáváním, která byla po snových parametrech pana Guiče (výkon ve špičce 65 kW a točivý moment přes 150 Nm).
Nicméně nezbývá než ocenit výbornou práci chlapců, zejména pak vyzdvihnu práci Miro Rýzka, kterému se podařilo sestavit za rok regulátor, který motor krásně plynule rozběhne a je schopný motor řídit, neboť to se pánům z MGM Compro za nemalý obnos prozatím za 1,5 roku nepodařilo - myslím, že by stálo za to s nimi toto nedodržení předmětu smlouvy řešit.
V současné době je další pokus o zvyšování výkonu nejspíše zbytečný, neboť bychom motor asi uvařili, už takto se velmi přehřívá (Kubo prosím doplň změřené teploty, díky) - není zde bohužel dořešen přenos tepla z vynutí k chladící patroně kvůli vzduchovým mezerám mezi plechy a trnem, do kterého se vkládá chlazení (dle požadavku pana Guiče) - toto chlazení má tedy pro motor malý efekt.
Je mi to líto, ale nezbývá než konstatovat, že celý vůz je vzhledem ke stavbě na parametry udávané panem Guičem a vzhledem k minimalizaci výrobních nákladů po všech stránkách velmi předimenzovaný a to se bohužel projevuje na jeho výkonových schopnostech...
Ondra
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ondřej Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech Technical University in Prague
icq#: 394-760-523
tel: +420 775 396 531
</pre>
<br /><br /></div>
<br /></blockquote>
<p> </p>
<div>-- <br />
<div style="color: #888888;">
<div>---------------------------------------------------------------------------------</div>
<div>ASP.NET developer ve společnosti uLikeIT - www.ulikeit.cz</div>
<div>zakladatel projektu BACK-IT-IN.cz - www.back-it-in.cz<br />redaktor Českých motocyklových novin - www.cmn.cz<br />pořadatel motokempu Hledání Přívěr - www.hledani-priver.cz<br />vedoucí IT department týmu CTU CarTech - www.cartech.cvut.cz<br />student programu STM na FEL ČVUT - www.fel.cvut.cz</div>
<div>
<p>Jakub "Hawk" Dražan</p>
</div>
</div>
<div style="color: #888888;">
<p>tel: +420 777 788 744</p>
<p>icq: 325593088</p>
<p>e-mail: hawk@back-it-in.cz</p>
<p>web: <a title="BACK-IT-IN.cz" href="http://www.back-it-in.cz/" target="_blank">www.back-it-in.cz</a></p>
<p> </p>
</div>
</div>