[FSE] [Fse-mec] pack

Ondra Fric fricik na seznam.cz
Úterý Říjen 9 13:15:44 CEST 2012


Já si dovolím trošku oponovat.

Dominantní složka jízdního odporu je v této aplikaci odpor zrychlení a ten 
ti s rostoucí hmotností vzrůstá. Tím že více přeneseš díky váze nikdy 
nedosáhneš vyššího zrychlení při stejném rozložení hmotnosti - to je omezeno
adhezními schopnostmi pneumatiky, tedy s uvažovanou změnou hmotnosti a 
stejným rozložením hmotnosti se stejnou pneumatikou se bude zrychlení téměř 
rovnat (koeficient adheze není na hmotnosti zcela lineární, ale pro naší 
úvahu ho tak lze brát).
Vlivem vyššího odporu zrychlení potřebuješ pro stejné zrychlení vyvíjet 
vyšší výkon (vyšší moment = vyšší proud) a ten logicky ždíme baterky, tedy 
pro stejné dynamické vlastnosti potřebuješ větší výkon a logicky větší 
accupack (kapacitu).

Trať FSAE je extrémě technická a jen o výkonu to není (podívej se na 
jednoválce, jak jim to jezdí - ano jsou lehčí). To že je FSE.01 moc těžká by
se při větším výkonu projevilo více - až ji urveš, má větší kinetickou 
energii, takže než to srovnáš uletí ti to o to dále (možná mimo trať). Nevím
co by mi na toto napsali jezdci, ale dle mě je hlavní ovladatelnost a 
chování v zatáčkách při zachování rozumného odpichu.

Teď příklad z praxe - obě jsou rádoby superportovní auta
Veyron: 1001 hp, 1888 kg (0,53 hp/kg) vs Zonda : 605 hp, 1230 kg (0,49 hp/
kg)
Veiron je sice na rovině raketa a papírově je proti Zondě rychlejší (poměr 
koní na kilo), ale pošli je na trať proti sobě - kdopak asi vyhraje?

Na Nordschleife má Zonda F clubsport čas 7:24.44 oproti Veyronu 16/4 s časem
7:40. To je rozdíl 3 tříd.

Jinak s tou hmotností souhlas, elektro těžší bude, ale nemusí být až o 
tolik.

Ondra
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
------
Ondřej Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech Technical University in Prague
icq#: 394-760-523
tel: +420 775 396 531


---------- Původní zpráva ----------
Od: Jiří Holeček <akrijos na gmail.com>
Datum: 9. 10. 2012
Předmět: [Fse-mec] pack
"
Ahoj, dozvěděl jsem se jak dopadlo hlasování o variantě packu. Znovu bych 
chtěl apelovat na všechny, co chtějí za každou cenu odlehčovat, ať si 
promyslí ještě jednou svoje rozhodnutí. Řešení omezit výkon na hlavní závod,
za který je nejvíce bodů, není řešení. Stavíme snad závodní auto a nejedeme 
tam přece, abychom si to jenom odkroužili. Znovu opakuji, že letos ta naše 
mamutí váha nebyla takový problém jako nedostatek výkonu. Všichni jsme to na
závodech moc dobře viděli. FS02 bude i tak o mnoho lehčí a rozdíl 10 kilo 
není žádná tragedie. Tragedie bude, až se nám vybijou baterky. Navíc díky 
vyšší váze přeneseme více výkonu na silnici. Elektrická formule se nikdy 
nebude moct váhou rovnat motorové, s tím je třeba počítat. Hustota energie v
bateriích je mizerná a proto musíme být zákonitě těžší. Odlehčovat za každou
cenu je krátkozraké, nestavíme letadlo, ale auto... 
"
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20121009/1ed37353/attachment-0003.htm>


More information about the Fse mailing list