[FSE] Report z nehody FSE.05
Jan Kosina
jan.kosina na eforce.cvut.cz
Čtvrtek Srpen 18 21:27:55 CEST 2016
Ahoj,
těžko se hledají pozitiva na tom, co se nám v pondělí stalo. Ať už si
každý najde svoje na této nehodě a v podstatě i na celé sezóně, jedna
věc je velmi důležitá. A to, že se GBmu ani nikomu dalšímu nic nestalo.
Za to buďme rádi. Jedna z mála věci, kterou lze považovat za pozitivní
jsou kompletní data, která díky VECTORu máme. Z nich je patrné, že se
jednalo o chybu lidského faktoru, kdy GB špatně zhodnotil situaci a její
okolnosti, což vedlo následně k nehodě. Nikdo z toho není asi víc
nasranej, jak GB sám a věřím (i vidím tu na dílně), že dostatečně
spituje svoje svědomí. Podrobný popis můžete vyčíst z Markova reportu a
dat, která jsou již nyní plně k dispozici. Za jejich přípravu děkuji
Markovi.
Nemá cenu si nalhávat, že to nebylo zas až tak špatné, bohužel bylo.
Určitě ale nikomu v tuto chvíli nepomůžou jakékoliv hejty a výčitky
(pokud máte to nutkání a opravdu ho nedokážete udržet, pak do toho
prosím netahejte celou konferu). Cokoliv k datům, vaše analýzy a
postřehy nejen tedy z pondělního testování samozřejmě očekáváme, protože
je to poprvé co můžeme provést takto rozsáhlou rozborku všech problémů,
které nastaly. Takže nebojte se toho a zaplavte to tu (samozřejmě trochu
smysluplně). Za mě díky, dál už Marek
V pondelok o 16:45 na Strahove ako uz viete sa stala nehoda s FSE05. Po
analyze dataloggera, energymetera, kamier a vypovede GBho sme dosli k
zaveru, ze pricinou bola jazdecka chyba. Konkretne zly odhad podmienok a
nacasovanie manevru.
*Popis udalosti:*
Pocas osudnej testovacej jazdy sa mal testovat diferencial a
akceleracia. Z dat je zrejme, ze diferencial sme nakonfigurovali
nespravne a pocas jazdy neprerozdeloval moment.
Najprv GB skusal diferencial a nasledne zajazdil tri dobre akceleracie.
Po poslednej akceleracii sa vracal po opacnej strane od Stadiona. Podla
vypovede sa GB pokusil o dalsi test diferencialu zatocenim dolava a
pridanim plynu. Vzhladom k povahe asfaltu v danom mieste a rozvazeniu
sposobenu zatocenim sa zadne kolesa nekontrolovatelne roztocili, cim
jazdec stratil kontrolu nad zadnou castou. Auto sa dostalo do laveho
pretacaveho smyku kde GB spravne zareagoval kontrou, ale nedostatocne
rychlo na danu situaciu. Nasledne zablokoval kolesa cim sa auto dostalo
do nedotacaveho smyku a tym nad nim stratil kontrolu. Ciste hypoteticky
by bolo mozne vyhnut sa zrazke vcasnym odblokovanim kolies a ziskanim
kontroly. Avsak cele sa to stalo za velmi kratky cas - nieco vyse 1 sekundy.
Kedze ste technici tak urcite vas potesia nejake tie fakty o havarii
viac ako tie predosle reci
-V prednom okruhu brzdoveho systemu bolo az 100Bar co odpoveda sile na
pedal medzi 150-200kg. Predtym v systeme nebolo viac ako 35Barov pri
brzdeni.
-Vzdialenost od miesta straty kontroly po miesto narazu je 23metrov.
Tuto vzdialenost urazil za nieco vyse 1.5 sekundy. Kolesa mal
zablokovane poslednych 13 metrov.
-Vzdialenost od auta k plotu bola pred stratou kontroly priblizne 13m
-Rychlost pred stratou kontroly bola 65km/h.
-Rychlost narazu odhadujem na +-20km/h
-Koeficient trenia pneumatika/asfalt 1.2
-Hodnota spomalenia pred zrazkou odhadom 1G
*Parametre auta:*
-Auto v ten den akcelerovalo s pretazenim 1.05G
-Maximalna rychlost v ten den bola vyse 110km/h
-z 0-100km/h pri 67% obmedzeni krutaku bolo za 3.15 sekundy. Myslim, ze
pod 2.9 by sa dalo ist
V prilohe najdete posledne 2 sekundy jazdy formule.
Cele logy budu v .mat file na cloud common/logy/
Auto bolo super aj podla dat. Verim, ze buduci rok sa ponahaname s top
timami.
Marek a Honza
---
Tato zpráva byla zkontrolována na viry programem Avast Antivirus.
https://www.avast.com/antivirus
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://nimap.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20160818/d3f7e1a8/attachment-0001.htm>
More information about the Fse
mailing list