[FSE] Fwd: Re: [Fse-cs] Fwd: RE: Pohon pre elektrovozidlo
Ondra Fric
fricik na seznam.cz
Středa Leden 25 10:25:52 CET 2012
# ------------ Původní zpráva ------------
# Od: Ondra Fric <fricik na seznam.cz>
# Komu: Dominik Macko<mackodom na fel.cvut.cz>,
# Kopie:
# Předmět: Re: [FSE] [Fse-cs] Fwd: RE: Pohon pre elektrovozidlo
# Datum: 25.1.2012 10:25:30
# ----------------------------------------
# Ahoj kluci,
#
# četl jsem vaší komunikaci a musím se vyjádřit.
#
# Uznávám, že některé týmy používají motory o hmotnosti okolo 30 kg, přičemž
# jejich výkon je právě okolo 30 kW (motory Perm motor atp.). Tomuto potenciálnímu
# dodavateli můžete napsat, že jsme schopni zajistit intenzivní vodní chlazení a
# postačující je pro nás střední výkon okolo 15 kW. Jde nám hlavně o
# přetižitelnost a nízkou hmotnost.
#
# Dále jsem byl při obhajobě DP upozorněn na fakt, že při průjezdu zatáčkou je
# dělení v závodním diferenciálu (to i v tom, který aktuálně používáme) docela
# výrazně ve prospěch vnějšího kola...pokud bychom tedy chtěli mít se dvěma motory
# podobné trakční možnosti v zatáčkách bylo by pro toto auto vhodné mýt výkon
# okolo 40kW (případně i více a v přímé jízdě ho nevyužívat kompletně) na kolo -
# jak to maximálně umožňují pravidla. Výkon na vnější kolo může být i přes 65%
# celkového výkonu...
#
# Vzhledem k tomu, že je opět téměř únor, myslím, že je takřka nemožné postavit do
# závodů nový pohon a myslím, že ani finance na to nebudou.
#
# Když vezmu v úvahu, že motor od pana Guiče je bezesporu schopný výkonu přes 40kW
# při poloviční hmotnosti, bylo by podle mě vhodné zaměřit se na návrh regulace a
# případně do FSE.02 použit dvou těchto motorů.
#
# Samozřejmě že paralelně s tím, by se měl někdo zabývat hledáním alternativní
# cesty, jak dělá Dominik...zkusil bych se podívat po profesionálních
# regulátorech, ale bohužel tomu nerozumím.
#
# Ondra
#
#
# > ------------ Původní zpráva ------------
# > Od: Dominik Macko <mackodom na fel.cvut.cz>
# > Předmět: Re: [FSE] [Fse-cs] Fwd: RE: Pohon pre elektrovozidlo
# > Datum: 25.1.2012 08:55:11
# > ----------------------------------------
# > Miro otázka je, dokedy čakať, či bude fungovať plán A ? Ide o to aby
# > potom zrazu nebolo neskoro aj na ten B.
# > S financiami neviem ako to je, ale bude sa asi prerábať accupack a
# > nevyhnutne aj zadok formule (uchytenie motora), pretože nevyhovuje
# > súčasným pravidlám.
# > To je otázka na ekonomické oddelenie.
# > Druhá vec je, že tento motor je otvorený, čo by mohlo byť zaujímavé pri
# > rain-teste.
# > Mne osobne je jedno aký pohon tam bude, mne ide len o to nech to 100%
# > funguje. Pretože teraz je to už rok, čo sme s tým projektom začali.
# >
# > Petr : Mne príde tých 60 kg tiež veľa. Asi im napíšem, či nemajú ľahšiu
# > variantu. Nevieš koľko váži súčasný pohon presne? Resp. aké je
# > obmedzenie hmotnosti nového pohonu?
# >
# > Dňa 25. 1. 2012 1:32, Miroslav Rýzek wrote / napísal(a):
# > > Mali by sme si ujasnit, co mame a co vlastne chceme... Myslim tym
# > > hlavne financne prostriedky. Ci je este niekto ochotny vrazit
# > > predpokladam tak minimalne 300 tisic do zbrusu noveho pohonu plus
# > > dalsie peniaze na novy zadok formule, upravy acupacku atd atd.. Alebo
# > > ci budeme riesit situaciu ekonomicky - uspokojit sa a vylepsovat
# > > momentalne to, co mame, aby sme to dostali do stavu kedy si povieme -
# > > super, takto uz nam to vyhovuje alebo nie, toto urcite vyhovovat nebude.
# > >
# > > Spravili sme formulu, s ktorou sme este zatial nikde neboli a bojim sa
# > > ze sponzori nebudu ochotni vrazat do toho dalsie velke peniaze kedze
# > > nevidia vysledky. Co sa tyka novej regulacie - urcite nejaka bude. Ci
# > > uz zo Zlina, alebo moja. Tazko sa mi hovori napad aby sme pockali ako
# > > sa situacia s terajsim pohonom vyriesi, ci ten motor co mame uplne
# > > zavrhneme, alebo z neho dokazeme vytlacit slusny vykon, ked viem ze
# > > cas hraje hodne proti nam. (osobne si myslim ze z toho motora sa dal
# > > vytlacit slusny vykon, ked bol v stave s povodnym vinutim, len este
# > > nemal kvalitnu, ako to dominik nazyvas - vektorovu regulaciu)
# > >
# > > Chcelo by to zjednotit sa a stanovit nejaky plan A a B... Ako plan A
# > > by sme mohli pockat ako sa situacia vyriesi s terajsim pohonom a plan
# > > B - uz zistovat alternativne firmy na pohony - tak ako to Dominik uz
# > > robi, ale aj s cenami a hlavne zistit ake mame financne prostriedky.
# > > Pozistovat dostupne firmy - vsetko nezavazne. Ich cenove poziadavky a
# > > nase financne moznosti.
# > >
# > > Mozno sa vo vsetkom mylim a skodovka alebo skola nam da penazi kolko
# > > si povieme - tym by sa nam vsetko zjednodusilo a zostal by len plan B.
# > >
# > >
# > >
# > > Dňa 24. januára 2012 23:16, petr suchacek <petr.suchacek na seznam.cz
# > > <mailto:petr.suchacek na seznam.cz>> napísal(-a):
# > >
# > > Zdravím všechny,
# > > Nabídka to je pěkná, parametrově myslím, že by nám to vyhovovalo.
# > > Otázkou je cena a zda jsme schopni (ochotní) kupovat nový motor a
# > > měnič po finanční stránce - nevím jak to přesně funguje - prostě
# > > jestli bude fakulta ochotná dat nam prachy na něco, co už máme,
# > > ikdyž stávající nešlape na 100 procent.
# > > Pokud jde o otázku chlazení, myslím si, že není problém mít tam
# > > stávající vodu (je to pár kg navíc, ale uchladíme tím i 5 motorů),
# > > abysme pak nemuseli řešit přehřívání vzduchem chlazeného motoru a
# > > vymýšlet jak k němu přivézt proud vzduchu.
# > > V otázce hmotnosti jsme na tom v současném stavu nejspíš o dost
# > > líp - tipuju 25 kg motor +měnič + 5 kg převody? Navrhovaný nový
# > > pohon je 2x 30 kg motory + měnič(e?).
# > > Prakticky jsem nic neřekl, ale aspoň pár námětů k dalšímu
# > > přemýšlení - pokud by mi někdo objasnil stránku financování (koupě
# > > nového motoru) byl bych rád ;-) stačí jen pár větama.
# > > Díky, Petr
# > >
# > >
# > >
# > > ------------ Původní zpráva ------------
# > > Od: Dominik Macko <mackodom na fel.cvut.cz
# > > <mailto:mackodom na fel.cvut.cz>>
# > > Předmět: [FSE] Fwd: RE: Pohon pre elektrovozidlo
# > > Datum: 24.1.2012 22:44:16
# > > ----------------------------------------
# > >
# > > Zdravím,
# > > Vzhľadom na to, ako sa vyvíjajú veci ohľadne súčasného pohonu
# > > (bude-nebude, o mesiac-o tri, ...) oslovil som 4 firmy
# > > zaoberajúce sa výrobou motorov a controllerov.
# > > Poslal som im naše požiadavky s prosbou o ponuku, či sú
# > > schopní dodať nám pohon.
# > > Ako prvá promptne reagovala firma tgdrives a ponúkajú nám
# > > nasledovný motor :
# > >
# > > Prosím všetkých členov teamu, ktorí majú k tejto problematike
# > > čo dodať, alebo len chcú vyjadriť názor, nech odpovedia mailom
# > > do konfery. Pretože v poslednej dobe je tu nejak ticho a nikto
# > > nereaguje na správy smerované pre celý team.
# > > Ak zvážime ich ponuku ako vyhovujúcu pre našu aplikáciu,
# > > môžeme sa začať baviť o cene, prípadne termíne dodania.
# > >
# > > Dominik
# > >
# > > ----- Pôvodná správa -----
# > > Predmet: RE: Pohon pre elektrovozidlo
# > > Dátum: Tue, 24 Jan 2012 22:11:46 +0100
# > > Od: Richard Chamrád <chamrad na tgdrives.cz
# > > <mailto:chamrad na tgdrives.cz>>
# > > Pre: 'Dominik Macko' <mackodom na fel.cvut.cz
# > > <mailto:mackodom na fel.cvut.cz>>
# > >
# > >
# > >
# > > Dobrý den,
# > > Dle Vašeho požadavku Vám můžeme nabídnout motor speciálně
# > > navržený pro nízké
# > > poměry výkonu a hmotnosti. Motor se vyvinul teprve nedávno.
# > >
# > > Původně je motor navržen na napájecí napětí 320VDC. Při tomto
# > > napětí je
# > > možno vinutí vyrobit tak, že otáčky motoru jsou 2000 1/min a
# > > jmenovitá
# > > moment 170Nm, Maximální moment 360Nm. Výkon motoru při
# > > intenzivním
# > > vzduchovém chlazení je cca. 35kW
# > >
# > > Hmotnost motoru (stator+kabely + rotor dle obr.) je 34,6 kg.
# > > Vnější průměr statoru je 280mm (300mm včetně pláště), celková
# > > délka motoru
# > > včetně ložisek a přírub je cca 238mm.
# > >
# > > Při napájecím napětí 220VDC bychom redukovali otáčky na 1000
# > > (1200) 1/min
# > > (motor na přímo). Motor by mohl dosáhnout parametry dle
# > > přílohy (190Nm
# > > jmenovitý moment, 400Nm maximální moment, otáčky 1000 1/min,
# > > jmenovitý výkon
# > > 19,8kW, max. výkon 32,6kW při 780ot/min). Při použití těchto
# > > dvou motorů
# > > bychom dosáhli požadované parametry.
# > > Parametry motorů předpokládají aktivní chlazení vzduchem. Při
# > > použití
# > > vodního chlazení, by se mohly hodnoty zatížení i zvýšit. Je
# > > možné, že můžeme
# > > zvážit zkrácení aktivní délky statoru ze 120mm na 90mm (nebo i
# > > více). Tím by
# > > se zkrátila celková délka (na cca. 200mm) a současně snížila
# > > hmotnost na
# > > cca.28kg.
# > >
# > > Předpokládáme, že motor bude mít snímač polohy resolver, nutný
# > > pro kvalitní
# > > komutaci a optimální řízení (maximální moment v nulových
# > > otáčkách). Měnič
# > > umožňuje rekuperaci energie zpět do baterii, čímž se může
# > > prodloužit dojezd
# > > a sníží se také opotřebení brzd. Při použití dvou motorů není
# > > nutný
# > > diferenciál-ten zajistíme elektronicky. Použití dvou motorů se
# > > mi také jeví
# > > výhodnější z hlediska rozdělení proudového zatížení-relativně
# > > jednodušší
# > > kabeláž.
# > >
# > > Rád bych ještě jednou upozornil, že parametry motoru jsou tak
# > > trochu hrou a
# > > záleží na chladicích podmínkách době provozu apod. Při našich
# > > návrzích jsme
# > > spíše konzervativní, protože spíše předpokládáme horší
# > > chlazení a výpočty
# > > směřujeme k trvalému provozu.
# > >
# > > Pokud by naše řešení bylo pro Vás zajímavé mohli bychom pro
# > > Vás připravit
# > > návrh celého mechanického řešení (příruby, hřídel apod.) jak
# > > motoru tak i
# > > měniče. Řešení by vycházelo z Vaši požadavků na rozměry,
# > > umístění ve vozidle
# > > apod.
# > >
# > > S pozdravem
# > >
# > > Richard Chamrád
# > > -----Original Message-----
# > > From: Dominik Macko [mailto:mackodom na fel.cvut.cz
# > > <mailto:mackodom na fel.cvut.cz>]
# > > Sent: Tuesday, January 24, 2012 3:03 PM
# > > To: Richard Chamrád
# > > Subject: Re: Pohon pre elektrovozidlo
# > >
# > > Dobrý deň,
# > > Dopĺňam informácie o rozmeroch:
# > > - najdôležitejšia je pre nás hmotnosť alebo výkonová hustota
# > > - rám môžeme upraviť podľa rozmerov nového motora
# > > - uprednostňujeme kratšie prevedenie motora
# > >
# > > S pozdravom
# > >
# > > Dňa 23. 1. 2012 22:09, Dominik Macko wrote / napísal(a):
# > > > Dobrý deň,
# > > > Riešenie pomocou 2 motorov nie je podmienkou, ale je pre
# > > nás vyhovujúce.
# > > > Posielam Vám fotky súčasného riešenia upevnenia motoru.
# > > > Rozmery súčasného motoru sú približne 30 cm dĺžka a 25 cm
# > > priemer.
# > > > Pohon do kolies nevyžadujeme.
# > > > Strojárske požiadavky a požiadavky na rozmery Vám upresní
# > > kolega.
# > > > Mohol by ste nám potom poslať katalóg s vytypovanými motormi ?
# > > > Ďakujem za Vašu odpoveď
# > > >
# > > > S pozdravom
# > > >
# > > > Dňa 23. 1. 2012 16:35, Richard Chamrád wrote / napísal(a):
# > > >> Dobrý den,
# > > >>
# > > >> Děkuji za Váš e-mail.
# > > >> Naše firma se zabývá výrobou servomotorů.. Všechny motory
# > > co dodáváme
# > > >> jsou na bází synchronních motorů s permanentními magnety.
# > > Zabýváme se
# > > >> také speciální výrobou pohonů pro trakce (pohon kol
# > > vozíčků, pohon
# > > >> vrtule apod.).
# > > >> Myslím si, že pro Vaši aplikaci bychom byli schopni dodat
# > > řešení se
# > > >> dvěma motory a dvěma regulátory. Motory by mohly být i
# > > přímé bez
# > > >> převodovky. Máte nějaké požadavky na rozměry? Požadujete
# > > pohon přímo
# > > >> do kol?
# > > >> S pozdravem
# > > >>
# > > >> Richard Chamrád
# > > >>
# > > >> -----Original Message-----
# > > >> From: Dominik Macko [mailto:mackodom na fel.cvut.cz
# > > <mailto:mackodom na fel.cvut.cz>]
# > > >> Sent: Saturday, January 21, 2012 10:14 AM
# > > >> To: info na tgdrives.cz <mailto:info na tgdrives.cz>
# > > >> Subject: Pohon pre elektrovozidlo
# > > >>
# > > >> Dobrý deň,
# > > >>
# > > >> Píšem Vám v mene teamu CTU CarTech Electric. Sme skupina
# > > študentov,
# > > >> naším projektom je zostrojiť Elektroformulu a závodiť s ňou na
# > > >> prestížnych medzinárodných súťažiach. Projekt je pod
# > > záštitou ČVUT.
# > > >> V súčastnosti hľadáme alternatívu k starému pohonu, s
# > > ktorým sme mali
# > > >> problémy.
# > > >> Chceli by sme Vás požiadať o ponuku elektrického pohonu
# > > pre našu
# > > >> aplikáciu.
# > > >> Potrebujeme elektromotor (PMSM, BLDC alebo asynchrónny)
# > > spolu s
# > > >> dynamickým vektorovým riadením.
# > > >>
# > > >> Uvádzam naše požiadavky na pohon:
# > > >> - na pohon použijeme 1 motor (s prevodovkou) alebo 2
# > > motory bez
# > > >> prevodovky
# > > >> - súčtové parametre pre 2 motory alebo parametre pre jeden
# > > motor:
# > > >> minimálne otáčky za prevodom : 1000 rpm maximálny točivý
# > > moment za
# > > >> prevodom okolo 700 Nm stredná hodnota výkonu okolo 15 kW
# > > maximálny
# > > >> výkon okolo 70 kW maximálny elektrický príkon
# > > >> 85 kW
# > > >> - spôsob chladenia - voda (vzduch)
# > > >> - požiadavok na nízku hmotnosť motora a regulátora
# > > >> - napájanie z akumulátorov s menovitým napätím 220V DC
# > > >> - vhodné pre dynamickú trakčnú záťaž
# > > >>
# > > >> Ak vo vašom sortimente ponúkate produkt vhodný pre našu
# > > aplikáciu,
# > > >> tak nás prosím kontaktujte. V tom prípade Vám naše
# > > požiadavky úplne
# > > >> špecifikujeme, prípade si môžeme dohodnúť osobné stretnutie a
# > > >> problematiku prejednať.
# > > >>
# > > >> Náš team môže robiť reklamu vašej spoločnosti za vašu
# > > výhodnú ponuku
# > > >> pohonu.
# > > >>
# > > >> S pozdravom
# > > >>
# > > >> --
# > > >> Dominik Macko
# > > >> CTU CarTech Electric
# > > >> Czech Technical University in Prague
# > > >> http://www.cartech.cvut.cz/
# > > >> Mob. (+420) 605 446 825 <tel:%28%2B420%29%20605%20446%20825>
# > > >>
# > > >
# > >
# > > --
# > > Dominik Macko
# > > CTU CarTech Electric
# > > Czech Technical University in Prague
# > > http://www.cartech.cvut.cz/
# > > Mob. (+420) 605 446 825 <tel:%28%2B420%29%20605%20446%20825>
# > >
# > >
# > >
# > >
# > >
# > > _______________________________________________
# > > Fse mailing list
# > > Fse na fel.cvut.cz <mailto:Fse na fel.cvut.cz>
# > > https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
# > >
# > >
# > >
# > >
# > > _______________________________________________
# > > Fse-cs mailing list
# > > Fse-cs na fel.cvut.cz
# > > https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse-cs
# >
# > --
# > Dominik Macko
# > CTU CarTech Electric
# > Czech Technical University in Prague
# > http://www.cartech.cvut.cz/
# > Mob. (+420) 605 446 825
# >
# >
# >
# >
#
# --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
# Ondřej Fric
# CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
# Czech Technical University in Prague
# icq#: 394-760-523
# tel: +420 775 396 531
#
#
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ondřej Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech Technical University in Prague
icq#: 394-760-523
tel: +420 775 396 531
More information about the Fse
mailing list