[FSE] Fwd: Re: [Fse-cs] Fwd: RE: Pohon pre elektrovozidlo

Ondra Fric fricik na seznam.cz
Středa Leden 25 10:25:52 CET 2012


# ------------ Původní zpráva ------------
# Od: Ondra Fric <fricik na seznam.cz>
# Komu: Dominik Macko<mackodom na fel.cvut.cz>, 
# Kopie: 
# Předmět: Re: [FSE] [Fse-cs] Fwd: RE: Pohon pre elektrovozidlo
# Datum: 25.1.2012 10:25:30
# ----------------------------------------
# Ahoj kluci,
# 
# četl jsem vaší komunikaci a musím se vyjádřit.
# 
# Uznávám, že některé týmy používají motory o hmotnosti okolo 30 kg, přičemž
# jejich výkon je právě okolo 30 kW (motory Perm motor atp.). Tomuto potenciálnímu
# dodavateli můžete napsat, že jsme schopni zajistit intenzivní vodní chlazení a
# postačující je pro nás střední výkon okolo 15 kW. Jde nám hlavně o
# přetižitelnost a nízkou hmotnost.
# 
# Dále jsem byl při obhajobě DP upozorněn na fakt, že při průjezdu zatáčkou je
# dělení v závodním diferenciálu (to i v tom, který aktuálně používáme) docela
# výrazně ve prospěch vnějšího kola...pokud bychom tedy chtěli mít se dvěma motory
# podobné trakční možnosti v zatáčkách bylo by pro toto auto vhodné mýt výkon
# okolo 40kW (případně i více a v přímé jízdě ho nevyužívat kompletně) na kolo -
# jak to maximálně umožňují pravidla. Výkon na vnější kolo může být i přes 65%
# celkového výkonu...
# 
# Vzhledem k tomu, že je opět téměř únor, myslím, že je takřka nemožné postavit do
# závodů nový pohon a myslím, že ani finance na to nebudou. 
# 
# Když vezmu v úvahu, že motor od pana Guiče je bezesporu schopný výkonu přes 40kW
# při poloviční hmotnosti, bylo by podle mě vhodné zaměřit se na návrh regulace a
# případně do FSE.02 použit dvou těchto motorů.
# 
# Samozřejmě že paralelně s tím, by se měl někdo zabývat hledáním alternativní
# cesty, jak dělá Dominik...zkusil bych se podívat po profesionálních
# regulátorech, ale bohužel tomu nerozumím.
# 
# Ondra
# 
# 
# > ------------ Původní zpráva ------------
# > Od: Dominik Macko <mackodom na fel.cvut.cz>
# > Předmět: Re: [FSE] [Fse-cs] Fwd: RE: Pohon pre elektrovozidlo
# > Datum: 25.1.2012 08:55:11
# > ----------------------------------------
# > Miro otázka je, dokedy čakať, či bude fungovať plán A ? Ide o to aby 
# > potom zrazu nebolo neskoro aj na ten B.
# > S financiami neviem ako to je, ale bude sa asi prerábať accupack a 
# > nevyhnutne aj zadok formule (uchytenie motora), pretože nevyhovuje 
# > súčasným pravidlám.
# > To je otázka na ekonomické oddelenie.
# > Druhá vec je, že tento motor je otvorený, čo by mohlo byť zaujímavé pri 
# > rain-teste.
# > Mne osobne je jedno aký pohon tam bude, mne ide len o to nech to 100% 
# > funguje. Pretože teraz je to už rok, čo sme s tým projektom začali.
# > 
# > Petr : Mne príde tých 60 kg tiež veľa. Asi im napíšem, či nemajú ľahšiu 
# > variantu. Nevieš koľko váži súčasný pohon presne? Resp. aké je 
# > obmedzenie hmotnosti nového pohonu?
# > 
# > Dňa 25. 1. 2012 1:32, Miroslav Rýzek  wrote / napísal(a):
# > > Mali by sme si ujasnit, co mame a co vlastne chceme... Myslim tym 
# > > hlavne financne prostriedky. Ci je este niekto ochotny vrazit 
# > > predpokladam tak minimalne 300 tisic do zbrusu noveho pohonu plus 
# > > dalsie peniaze na novy zadok formule, upravy acupacku atd atd.. Alebo 
# > > ci budeme riesit situaciu ekonomicky - uspokojit sa a vylepsovat 
# > > momentalne to, co mame, aby sme to dostali do stavu kedy si povieme - 
# > > super, takto uz nam to vyhovuje alebo nie, toto urcite vyhovovat nebude.
# > >
# > > Spravili sme formulu, s ktorou sme este zatial nikde neboli a bojim sa 
# > > ze sponzori nebudu ochotni vrazat do toho dalsie velke peniaze kedze 
# > > nevidia vysledky. Co sa tyka novej regulacie - urcite nejaka bude. Ci 
# > > uz zo Zlina, alebo moja. Tazko sa mi hovori napad aby sme pockali ako 
# > > sa situacia s terajsim pohonom vyriesi, ci ten motor co mame uplne 
# > > zavrhneme, alebo z neho dokazeme vytlacit slusny vykon, ked viem ze 
# > > cas hraje hodne proti nam. (osobne si myslim ze z toho motora sa dal 
# > > vytlacit slusny vykon, ked bol v stave s povodnym vinutim, len este 
# > > nemal kvalitnu, ako to dominik nazyvas - vektorovu regulaciu)
# > >
# > > Chcelo by to zjednotit sa a stanovit nejaky plan A a B... Ako plan A 
# > > by sme mohli pockat ako sa situacia vyriesi s terajsim pohonom a plan 
# > > B - uz zistovat alternativne firmy na pohony - tak ako to Dominik uz 
# > > robi, ale aj s cenami a hlavne zistit ake mame financne prostriedky. 
# > > Pozistovat dostupne firmy - vsetko nezavazne. Ich cenove poziadavky a 
# > > nase financne moznosti.
# > >
# > > Mozno sa vo vsetkom mylim a skodovka alebo skola nam da penazi kolko 
# > > si povieme - tym by sa nam vsetko zjednodusilo a zostal by len plan B.
# > >
# > >
# > >
# > > Dňa 24. januára 2012 23:16, petr suchacek <petr.suchacek na seznam.cz 
# > > <mailto:petr.suchacek na seznam.cz>> napísal(-a):
# > >
# > >     Zdravím všechny,
# > >     Nabídka to je pěkná, parametrově myslím, že by nám to vyhovovalo.
# > >     Otázkou je cena a zda jsme schopni (ochotní) kupovat nový motor a
# > >     měnič po finanční stránce - nevím jak to přesně funguje - prostě
# > >     jestli bude fakulta ochotná dat nam prachy na něco, co už máme,
# > >     ikdyž stávající nešlape na 100 procent.
# > >     Pokud jde o otázku chlazení, myslím si, že není problém mít tam
# > >     stávající vodu (je to pár kg navíc, ale uchladíme tím i 5 motorů),
# > >     abysme pak nemuseli řešit přehřívání vzduchem chlazeného motoru a
# > >     vymýšlet jak k němu přivézt proud vzduchu.
# > >     V otázce hmotnosti jsme na tom v současném stavu nejspíš o dost
# > >     líp - tipuju 25 kg motor +měnič + 5 kg převody? Navrhovaný nový
# > >     pohon je 2x 30 kg motory + měnič(e?).
# > >     Prakticky jsem nic neřekl, ale aspoň pár námětů k dalšímu
# > >     přemýšlení - pokud by mi někdo objasnil stránku financování (koupě
# > >     nového motoru) byl bych rád ;-) stačí jen pár větama.
# > >     Díky, Petr
# > >
# > >
# > >
# > >         ------------ Původní zpráva ------------
# > >         Od: Dominik Macko <mackodom na fel.cvut.cz
# > >         <mailto:mackodom na fel.cvut.cz>>
# > >         Předmět: [FSE] Fwd: RE: Pohon pre elektrovozidlo
# > >         Datum: 24.1.2012 22:44:16
# > >         ----------------------------------------
# > >
# > >         Zdravím,
# > >         Vzhľadom na to, ako sa vyvíjajú veci ohľadne súčasného pohonu
# > >         (bude-nebude, o mesiac-o tri, ...) oslovil som 4 firmy
# > >         zaoberajúce sa výrobou motorov a controllerov.
# > >         Poslal som im naše požiadavky s prosbou o ponuku, či sú
# > >         schopní dodať nám pohon.
# > >         Ako prvá promptne reagovala firma tgdrives a ponúkajú nám
# > >         nasledovný motor :
# > >
# > >         Prosím všetkých členov teamu, ktorí majú k tejto problematike
# > >         čo dodať, alebo len chcú vyjadriť názor, nech odpovedia mailom
# > >         do konfery. Pretože v poslednej dobe je tu nejak ticho a nikto
# > >         nereaguje na správy smerované pre celý team.
# > >         Ak zvážime ich ponuku ako vyhovujúcu pre našu aplikáciu,
# > >         môžeme sa začať baviť o cene, prípadne termíne dodania.
# > >
# > >         Dominik
# > >
# > >         ----- Pôvodná správa -----
# > >         Predmet:        RE: Pohon pre elektrovozidlo
# > >         Dátum:  Tue, 24 Jan 2012 22:11:46 +0100
# > >         Od:     Richard Chamrád <chamrad na tgdrives.cz
# > >         <mailto:chamrad na tgdrives.cz>>
# > >         Pre:    'Dominik Macko' <mackodom na fel.cvut.cz
# > >         <mailto:mackodom na fel.cvut.cz>>
# > >
# > >
# > >
# > >         Dobrý den,
# > >         Dle Vašeho požadavku Vám můžeme nabídnout motor speciálně
# > >         navržený pro nízké
# > >         poměry výkonu a hmotnosti. Motor se vyvinul teprve nedávno.
# > >
# > >         Původně je motor navržen na napájecí napětí 320VDC. Při tomto
# > >         napětí je
# > >         možno vinutí vyrobit tak, že otáčky motoru jsou 2000 1/min a
# > >         jmenovitá
# > >         moment 170Nm, Maximální moment 360Nm. Výkon motoru  při
# > >         intenzivním
# > >         vzduchovém chlazení je cca. 35kW
# > >
# > >         Hmotnost motoru (stator+kabely + rotor dle obr.) je 34,6 kg.
# > >         Vnější průměr statoru je 280mm (300mm včetně pláště), celková
# > >         délka motoru
# > >         včetně ložisek a přírub je cca 238mm.
# > >
# > >         Při napájecím napětí 220VDC bychom redukovali otáčky na 1000
# > >         (1200) 1/min
# > >         (motor na přímo). Motor by mohl dosáhnout parametry dle
# > >         přílohy (190Nm
# > >         jmenovitý moment, 400Nm maximální moment, otáčky 1000 1/min,
# > >         jmenovitý výkon
# > >         19,8kW, max. výkon 32,6kW při 780ot/min). Při použití těchto
# > >         dvou motorů
# > >         bychom dosáhli požadované parametry.
# > >         Parametry motorů předpokládají aktivní chlazení vzduchem. Při
# > >         použití
# > >         vodního chlazení, by se mohly hodnoty zatížení i zvýšit. Je
# > >         možné, že můžeme
# > >         zvážit zkrácení aktivní délky statoru ze 120mm na 90mm (nebo i
# > >         více). Tím by
# > >         se zkrátila celková délka (na cca. 200mm) a současně snížila
# > >         hmotnost na
# > >         cca.28kg.
# > >
# > >         Předpokládáme, že motor bude mít snímač polohy resolver, nutný
# > >         pro kvalitní
# > >         komutaci a optimální řízení (maximální moment v nulových
# > >         otáčkách). Měnič
# > >         umožňuje rekuperaci energie zpět do baterii, čímž se může
# > >         prodloužit dojezd
# > >         a sníží se také opotřebení brzd. Při použití dvou motorů není
# > >         nutný
# > >         diferenciál-ten zajistíme elektronicky. Použití dvou motorů se
# > >         mi také jeví
# > >         výhodnější z hlediska rozdělení proudového zatížení-relativně
# > >         jednodušší
# > >         kabeláž.
# > >
# > >         Rád bych ještě jednou upozornil, že parametry motoru jsou tak
# > >         trochu hrou a
# > >         záleží na chladicích podmínkách době provozu apod. Při našich
# > >         návrzích jsme
# > >         spíše konzervativní, protože spíše předpokládáme horší
# > >         chlazení a výpočty
# > >         směřujeme k trvalému provozu.
# > >
# > >         Pokud by naše řešení bylo pro Vás zajímavé mohli bychom pro
# > >         Vás připravit
# > >         návrh celého mechanického řešení (příruby, hřídel apod.) jak
# > >         motoru tak i
# > >         měniče. Řešení by vycházelo z Vaši požadavků na rozměry,
# > >         umístění ve vozidle
# > >         apod.
# > >
# > >         S pozdravem
# > >
# > >         Richard Chamrád
# > >         -----Original Message-----
# > >         From: Dominik Macko [mailto:mackodom na fel.cvut.cz
# > >         <mailto:mackodom na fel.cvut.cz>]
# > >         Sent: Tuesday, January 24, 2012 3:03 PM
# > >         To: Richard Chamrád
# > >         Subject: Re: Pohon pre elektrovozidlo
# > >
# > >         Dobrý deň,
# > >         Dopĺňam informácie o rozmeroch:
# > >         - najdôležitejšia je pre nás hmotnosť alebo výkonová hustota
# > >         - rám môžeme upraviť podľa rozmerov nového motora
# > >         - uprednostňujeme kratšie prevedenie motora
# > >
# > >         S pozdravom
# > >
# > >         Dňa 23. 1. 2012 22:09, Dominik Macko  wrote / napísal(a):
# > >         >  Dobrý deň,
# > >         >  Riešenie pomocou 2 motorov nie je podmienkou, ale je pre
# > >         nás vyhovujúce.
# > >         >  Posielam Vám fotky súčasného riešenia upevnenia motoru.
# > >         >  Rozmery súčasného motoru sú približne 30 cm dĺžka a 25 cm
# > >         priemer.
# > >         >  Pohon do kolies nevyžadujeme.
# > >         >  Strojárske požiadavky a požiadavky na rozmery Vám upresní
# > >         kolega.
# > >         >  Mohol by ste nám potom poslať katalóg s vytypovanými motormi ?
# > >         >  Ďakujem za Vašu odpoveď
# > >         >
# > >         >  S pozdravom
# > >         >
# > >         >  Dňa 23. 1. 2012 16:35, Richard Chamrád  wrote / napísal(a):
# > >         >>  Dobrý den,
# > >         >>
# > >         >>  Děkuji za Váš e-mail.
# > >         >>  Naše firma se zabývá výrobou servomotorů.. Všechny motory
# > >         co dodáváme
# > >         >>  jsou na bází synchronních motorů s permanentními magnety.
# > >         Zabýváme se
# > >         >>  také speciální výrobou pohonů pro trakce (pohon kol
# > >         vozíčků, pohon
# > >         >>  vrtule apod.).
# > >         >>  Myslím si, že pro Vaši aplikaci bychom byli schopni dodat
# > >         řešení se
# > >         >>  dvěma motory a dvěma regulátory. Motory by mohly být i
# > >         přímé bez
# > >         >>  převodovky. Máte nějaké požadavky na rozměry? Požadujete
# > >         pohon přímo
# > >         >>  do kol?
# > >         >>  S pozdravem
# > >         >>
# > >         >>  Richard Chamrád
# > >         >>
# > >         >>  -----Original Message-----
# > >         >>  From: Dominik Macko [mailto:mackodom na fel.cvut.cz
# > >         <mailto:mackodom na fel.cvut.cz>]
# > >         >>  Sent: Saturday, January 21, 2012 10:14 AM
# > >         >>  To: info na tgdrives.cz <mailto:info na tgdrives.cz>
# > >         >>  Subject: Pohon pre elektrovozidlo
# > >         >>
# > >         >>  Dobrý deň,
# > >         >>
# > >         >>  Píšem Vám v mene teamu CTU CarTech Electric. Sme skupina
# > >         študentov,
# > >         >>  naším projektom je zostrojiť Elektroformulu a závodiť s ňou na
# > >         >>  prestížnych medzinárodných súťažiach. Projekt je pod
# > >         záštitou ČVUT.
# > >         >>  V súčastnosti hľadáme alternatívu k starému pohonu, s
# > >         ktorým sme mali
# > >         >>  problémy.
# > >         >>  Chceli by sme Vás požiadať o ponuku elektrického pohonu
# > >         pre našu
# > >         >>  aplikáciu.
# > >         >>  Potrebujeme elektromotor (PMSM, BLDC alebo asynchrónny)
# > >         spolu s
# > >         >>  dynamickým vektorovým riadením.
# > >         >>
# > >         >>  Uvádzam naše požiadavky na pohon:
# > >         >>  - na pohon použijeme 1 motor (s prevodovkou) alebo 2
# > >         motory bez
# > >         >>  prevodovky
# > >         >>  - súčtové parametre pre 2 motory alebo parametre pre jeden
# > >         motor:
# > >         >>  minimálne otáčky za prevodom : 1000 rpm maximálny točivý
# > >         moment za
# > >         >>  prevodom okolo 700 Nm stredná hodnota výkonu okolo 15 kW
# > >         maximálny
# > >         >>  výkon okolo 70 kW maximálny elektrický príkon
# > >         >>  85 kW
# > >         >>  - spôsob chladenia - voda (vzduch)
# > >         >>  - požiadavok na nízku hmotnosť motora a regulátora
# > >         >>  - napájanie z akumulátorov s menovitým napätím 220V DC
# > >         >>  - vhodné pre dynamickú trakčnú záťaž
# > >         >>
# > >         >>  Ak vo vašom sortimente ponúkate produkt vhodný pre našu
# > >         aplikáciu,
# > >         >>  tak nás prosím kontaktujte. V tom prípade Vám naše
# > >         požiadavky úplne
# > >         >>  špecifikujeme, prípade si môžeme dohodnúť osobné stretnutie a
# > >         >>  problematiku prejednať.
# > >         >>
# > >         >>  Náš team môže robiť reklamu vašej spoločnosti za vašu
# > >         výhodnú ponuku
# > >         >>  pohonu.
# > >         >>
# > >         >>  S pozdravom
# > >         >>
# > >         >>  --
# > >         >>  Dominik Macko
# > >         >>  CTU CarTech Electric
# > >         >>  Czech Technical University in Prague
# > >         >> http://www.cartech.cvut.cz/
# > >         >>  Mob. (+420) 605 446 825 <tel:%28%2B420%29%20605%20446%20825>
# > >         >>
# > >         >
# > >
# > >         --
# > >         Dominik Macko
# > >         CTU CarTech Electric
# > >         Czech Technical University in Prague
# > >         http://www.cartech.cvut.cz/
# > >         Mob. (+420) 605 446 825 <tel:%28%2B420%29%20605%20446%20825>
# > >
# > >
# > >
# > >
# > >
# > >     _______________________________________________
# > >     Fse mailing list
# > >     Fse na fel.cvut.cz <mailto:Fse na fel.cvut.cz>
# > >     https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
# > >
# > >
# > >
# > >
# > > _______________________________________________
# > > Fse-cs mailing list
# > > Fse-cs na fel.cvut.cz
# > > https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse-cs
# > 
# > -- 
# > Dominik Macko
# > CTU CarTech Electric
# > Czech Technical University in Prague
# > http://www.cartech.cvut.cz/
# > Mob. (+420) 605 446 825
# > 
# > 
# > 
# > 
# 
# --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
# Ondřej Fric
# CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
# Czech Technical University in Prague
# icq#:  394-760-523
# tel:     +420 775 396 531
# 
# 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ondřej Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech Technical University in Prague
icq#:  394-760-523
tel:     +420 775 396 531



More information about the Fse mailing list