[FSE] Fwd: Testování 22.6.2012
pechfran na fel.cvut.cz
pechfran na fel.cvut.cz
Úterý Červenec 24 23:03:23 CEST 2012
Jede nám to 60km/h ;-)
Jinak díky Marku za ty výpočty.
Měl bych dotaz na Ondru, co si myslí o změně převodu?
Zdeněk mi to pořád naznačuje. Co bys řekl na 22zubový pastorek
při současném stavu, případně s 600A moduly ("2x vyšší moment")?
Díky Fanda
Cituji Marek Pátý <marek.paty na seznam.cz>:
> Ahoj,
>
> souhlasím s Jakubem a dal bych přednost jistotě před riskováním. Se
> současným stavem formule určitě nebudeme na špičce, ale ostudu si
> snad také neuděláme. A nějaký výsledek udělat musíme, jinak to bude
> znamenat konec celého projektu.
>
> Vyloučil bych variantu převinutí motoru při zachování současných
> výkonových modulů. Předpokládám, že výkon by byl zhruba stejný jako
> je teď, akorát by se zvýšily max. otáčky a zmenšil max. moment, tedy
> bychom získali vyšší rychlost na úkor zrychlení. To zrychlení ale
> ani teď není žádný zázrak a poměr zrychlení/maximálka bych neměnil.
>
> Zabudování 600A modulů by určitě bylo fajn, sice se bojím, že by se
> při vyšších proudech motor přehříval, ale jak píše Miro, na 75m to
> vydrží a na endurance se proud může omezit.
>
> Co se týče převinutí motoru, nevím jak dlouho by to Guičovi trvalo a
> jak moc se to dá zkazit. Abychom nakonec na závody měli fungující
> motor.
>
> Abych to shrnul, jsem pro zabudování modulů od MGM, ale motor bych
> nepřevíjel, pokud by hrozilo, že pak nebude správně fungovat.
>
> Marek
>
>> ------------ Původní zpráva ------------
>> Od: Miroslav Rýzek <miroslav.ryzek na gmail.com>
>> Předmět: Re: [FSE] Fwd: Testování 22.6.2012
>> Datum: 24.7.2012 01:11:34
>> ----------------------------------------
>> Dovolte mi, aby som sa i ja k tomu este vyjadril.
>>
>> V prvom rade chcem podakovat vsetkym, ktori mi pomahali pri
>> konstrukcii menica, bez pomoci ostatnych by som to sam urcite
>> nezvladol.
>> Celemu timu, ze mi dokazali doverovat a verit. Od zaciatku to tak
>> nebolo, co beriem ako uplne normalne, lebo sam neviem ci by som
>> dokazal verit niekomu, kto nikdy pred tym regulator ani nic tak
>> komplikovane nerobil.
>>
>> A k comu sa chcem dostat:
>> Kvoli Guicovi a idiotom z mgm-compro sme teda stratili sancu nejako
>> extra skorovat a konkurovat na zavodoch. No po dnesku stravenom pri
>> formule som zistil este par veci co by nam mohli myslim ze razantne
>> pomoct a necham na zvazenie ostatnym. Neviem ako vy, ale ja ked vidim
>> moznost este nieco zlepsit, nepoviem si ok uz to funguje a staci.
>> Zatial ma tento pristup nesklamal... Takze:
>>
>> 1) Ak nechame previnut motor guicovi (je ochotny, povedal to):
>> - ziskame: vyssiu maximalnu rychlost (predpoklad 90km/h)
>> - stratime: moment = zrychlenie
>>
>> Dalej, menic od mgm-com-amateri vobec nefunguje to uz sme sa 2 krat
>> presvedcili, ale pouzili v nom dvojnasobne vykonne moduly ako mame
>> (600A). Jedine co staci je, aby sa od nich vyjednala tato vykonova
>> cast. Riadenie nepotrebujeme to nech si nechaju. my by sme ho jedine
>> mohli dat na nastenku ako odstrasujuci priklad.
>> - ziskame: moment = zrychlenie
>> - stratime: dominikovu dobru naladu, lebo ak budeme chciet mat zalozny
>> plan (momentalny funkcny stav), bude treba predratovat control system
>> do novej krabice.
>>
>> Ked si tieto obidve varianty spojim, tak si myslim ze:
>> ziskame: vyssiu maximalku a moment vo vyssej rychlosti, prilis
>> nestratime moment, ziskame teda lepsie vlastnosti ktore sa uz budu
>> podobat formule a nie motokare...
>>
>> urcite by som minimalne chcel tu 600A vykonovu cast. dokazeme s tym
>> spravit akceleraciu na 75m taku, ze nebudeme na konci tabulky. Co sa
>> tyka chladenia, 75m ten motor to pretazenie bezproblemov vydrzi. Na
>> endurance sa moze nastavit obmedzenie take ako je teraz a samozrejme
>> teplotu motora si bude regulator este sam strazit, aby sme dojeli az
>> do ciela.
>>
>> mne by sa pacilo ak by bol motor previnuty a mali by sme 600A
>> vykonovku od mgm-com-amateri. Ukazali nam, ze ta vykonovka funguje,
>> takze verim tomu ze aj bude.
>>
>> Nepaci sa mi myslienka ist na zavody s takto slabym vykonom ako je
>> teraz. Ak je prioritou iba ukazat sa na zavodoch a skoncit kludne
>> vsade posledny, potom nech sa teda nerobia ziadne zmeny. Myslim si
>> ale, ze je to sutaz, kde sa ma sutazit.
>>
>> Miro
>>
>>
>> 2012/7/24 <pechfran na fel.cvut.cz>:
>> > Ahoj,
>> > nemohu s Tebou, Jakube, tak úplně souhlasit.
>> > Nejsem z těch, kteří by lehce snášeli porážku a kdybych měl být v
>> dílně 24h
>> > denně, tak bych to udělal radši, než dojet na 9. místě z 10...
>> Jelikož umíme
>> > měřit teplotu motoru, tak se nebojím jeho vyhoření. Prostě se jen měničem
>> > sníží proud a závod v klidu dojedeme. Ještě máme relativně dost
>> času na autě
>> > dělat i poměrně zásadní změny, takže bych se nebál vyšťourat od MGM Compro
>> > jejich 600A moduly a zabudovat je do auta. Jen se s tím někdo
>> musí zabývat,
>> > ale PHE (jmenovitě T.Záruba a J.Prokeš) už se mi 3, resp. 2 dny neozývají.
>> > Konkurence je dnes úplně jinde než na 20kW.
>> > Nám auto momentálně jede asi 60km/h a rychlost v endurance se pohybuje
>> > běžně přes 90km/h. S tím něco musíme udělat. Maďarsko bude pravděpodobně
>> > pomalejší, pokud se to jede jak jsem viděl na parkovišti, ale tím si
>> > nemůžeme
>> > být jisti.
>> >
>> > Fanda
>> >
>> >
>> > Cituji Jakub 'Hawk' Dražan <hawk na back-it-in.cz>:
>> >
>> >> Ahoj,
>> >>
>> >> po posledních dvou dnech, kdy jsem se objevil na dílně musím
>> >> smeknout klobouk. Na komplimenty bude, ale ještě čas.
>> >>
>> >> Výkon 25 kW
>> >> opravdu není asi tím, co jsme chtěli, ale po tom co jsem viděl, jak
>> >> formule jezdí, si myslím, že je plně konkurenceschopná. Nezapomeňme, že
>> >> pokud nám Formule vydrží (přežije Endurance, tj. se neupeče motor
>> >> apod.), tak velká část hodnocení je ve statických disciplínách. Proto si
>> >> myslím, že za výkon panu Guičovi gule nakopat můžeme, ale tato
>> >> konstalace by nám pro první soutěže měla stačit k úspěchu, pokud formule
>> >> odkroutí celý závodní víkend a to i za cenu současného výkonu. Modří už
>> >> vědí kam mířím. Radši 25 kW, dojet a mít kupu zkušeností, než vyhořelou
>> >> raketu a koukat na ostatní. Budeme mít větší radost my, ale především
>> >> sponzoři, se kterými se bude jednodušší domluvit na další spolupráci.
>> >>
>> >>
>> >> Vím, že neříkám nic nového, ale bude dobré to mít v hlavě po celou
>> >> dobu, kdy nás zase začnu tlačit čas a bude se zvyšovat stres.
>> >>
>> >> Takže
>> >> když to shrneme. Letos bedna a příští sezonu první místo s novým pohonem
>> >> :-)). Vše podstatné řekli už kluci níže.
>> >>
>> >> Myjte se, Hauk ;-)
>> >>
>> >> On Mon,
>> >> 23 Jul 2012 22:55:11 +0200, Dominik Macko wrote: Ahoj,
>> >>
>> >>
>> >> V prvom rade
>> >> chcem poďakovať všetkým za aktívnu účasť v dielni a pri testovaní.
>> >> Obzvlášť Mirovi za dokončenie meniča a Ondrovi za spracovanie výsledkom
>> >> z merania.
>> >> Samotné výsledky - sú v prílohe, neviem či to vyžaduje ešte
>> >> nejaký komentár ....
>> >> Každopádne sa potvrdilo to, na čo už rok
>> >> upozorňujem. Musíme sa ZBAVIŤ súčasných komponentov pre pohon. Po prvom
>> >>
>> >> roku sme vedeli, že to bol omyl použiť neprofesionálny motor a
>> >> neotestovaný regulátor, naviac ani BMSky nie sú ideálne. Jednoducho, ak
>> >> sa budeme držať týchto komponentov, viac už z nich nedostaneme a podľa
>> >> toho budú vyzerať aj výsledky.
>> >>
>> >> Tohtoročné závody odjazdíme s tým, čo
>> >> máme. A ak chceme byť na ďalší rok konkurencieschopní - musíme ísť do
>> >> profesionálneho riešenia motorov a meničov s náležitosťami, čo k tomu
>> >> súvisia. To znamená zvýšenie trakčného napätia. (čo mi môže potvrdiť aj
>> >> Miro, že súčasných 200 V nie je postačujúcich ani pre súčasnú
>> >> variantu).
>> >>
>> >> Zároveň vyzývam PHE skupinu, aby najneskôr do mesiaca
>> >> dodali_ predbežný rozpočet pre budúcoročnú formulu_. Ak si neviete s tým
>> >>
>> >> poradiť, alebo neviete ako na to - tak nás kontaktujte. Hlavne chceme
>> >> výsledky.
>> >> - Ďakujem
>> >>
>> >> Toto je môj osobný názor a reálny pohľad na vec.
>> >> Ak so mnou nesúhlasíte, som otvorený diskusii.
>> >>
>> >> Dominik
>> >>
>> >> --------
>> >> Pôvodná správa --- Original Message --------
>> >>
>> >> PREDMET:
>> >> Testování
>> >> 22.6.2012
>> >>
>> >> DÁTUM:
>> >>
>> >> Sun, 22 Jul 2012 22:32:16 +0200 (CEST)
>> >>
>> >> OD:
>> >>
>> >> Ondra Fric [1]
>> >>
>> >> PRE:
>> >> Miroslav Rýzek [2], Jakub Nohejl [3],
>> >> Zdeněk Houf [4], Dominik Macko [5], Marek Pátý [6]
>> >>
>> >>
>> >> Ahoj, píšu jen
>> >> těm, kdo dnes byli v dílně.
>> >>
>> >> Posílám data z testování, připište vlastní
>> >> komentáře a prosím přiložte můj (viz níže) a přepošlete do konfery (aby
>> >> to došlo i p. Tichánkovi).
>> >>
>> >> Na základě nalogovaného pootočení motoru
>> >> (úměrné rychlosti) v závislosti na čase naměřeném při dnešních
>> >> testovacích jízdách jsem provedl simulaci jízdy a z toho jsem určil
>> >> přiblyžný výkonový odběr z motoru při maximálním zrychlení - výsledky
>> >> jsou jaké jsou.
>> >>
>> >> V souboru Data-testy.xlsx je přepočet a naměřená data -
>> >> to jsem neformátoval
>> >> V souboru Výsledky-testy.xlsx je změřená rychlostní
>> >> výkonová a momentová charakteristika
>> >> - v grafech jsem použil spojnici
>> >> trendu polynomickou pro výkonovou charakteristiku a klouzavý průměr pro
>> >> momentovou.
>> >>
>> >> Charakteristiky jsou dost zubaté, viz vyexportované grafy
>> >> výkonu z matlabu v pdf - proto vyobrazeno přes spojnice.
>> >>
>> >> Nevím, jak se
>> >> to podařilo, ale jeden krát se podařilo naměřit výkon odpovídající
>> >> momentu 103,92 Nm na motoru ve třech hodnotách po sobě (takové cuknutí
>> >> po rozjetí - následné přibrzdění a poté rozjezd - tato hodnota odpovídá
>> >> odhadovanému momentu,který maximálně přenesou kola (já vypočítal adhezní
>> >> mez v nízké rychlosti také 103,92 Nm, ale je to vzhledem k odhadům
>> >> parametrů jen náhoda).
>> >>
>> >> Jak vidíte, v špičkách (diskrétních hodnotách)
>> >> je výkon 20-25 kW, to je pdle mě dost smutné, vzhledem k očekáváním,
>> >> která byla po snových parametrech pana Guiče (výkon ve špičce 65 kW a
>> >> točivý moment přes 150 Nm).
>> >>
>> >> Nicméně nezbývá než ocenit výbornou práci
>> >> chlapců, zejména pak vyzdvihnu práci Miro Rýzka, kterému se podařilo
>> >> sestavit za rok regulátor, který motor krásně plynule rozběhne a je
>> >> schopný motor řídit, neboť to se pánům z MGM Compro za nemalý obnos
>> >> prozatím za 1,5 roku nepodařilo - myslím, že by stálo za to s nimi toto
>> >> nedodržení předmětu smlouvy řešit.
>> >>
>> >> V současné době je další pokus o
>> >> zvyšování výkonu nejspíše zbytečný, neboť bychom motor asi uvařili, už
>> >> takto se velmi přehřívá (Kubo prosím doplň změřené teploty, díky) - není
>> >> zde bohužel dořešen přenos tepla z vynutí k chladící patroně kvůli
>> >> vzduchovým mezerám mezi plechy a trnem, do kterého se vkládá chlazení
>> >> (dle požadavku pana Guiče) - toto chlazení má tedy pro motor malý
>> >> efekt.
>> >>
>> >> Je mi to líto, ale nezbývá než konstatovat, že celý vůz je
>> >> vzhledem ke stavbě na parametry udávané panem Guičem a vzhledem k
>> >> minimalizaci výrobních nákladů po všech stránkách velmi předimenzovaný a
>> >> to se bohužel projevuje na jeho výkonových
>> >> schopnostech...
>> >>
>> >> Ondra
>> >>
>> >>
>> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>> >> Ondřej
>> >> Fric
>> >> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
>> >> Czech
>> >> Technical University in Prague
>> >> icq#: 394-760-523
>> >> tel: +420 775 396
>> >> 531
>> >>
>> >> --
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> ---------------------------------------------------------------------------------
>> >>
>> >> ASP.NET developer ve společnosti uLikeIT - www.ulikeit.cz
>> >> zakladatel
>> >> projektu BACK-IT-IN.cz - www.back-it-in.cz
>> >> redaktor Českých
>> >> motocyklových novin - www.cmn.cz
>> >> pořadatel motokempu Hledání Přívěr -
>> >> www.hledani-priver.cz
>> >> vedoucí IT department týmu CTU CarTech -
>> >> www.cartech.cvut.cz
>> >> student programu STM na FEL ČVUT - www.fel.cvut.cz
>> >>
>> >>
>> >> Jakub "Hawk" Dražan
>> >>
>> >> tel: +420 777 788 744
>> >>
>> >> icq: 325593088
>> >>
>> >>
>> >> e-mail: hawk na back-it-in.cz
>> >>
>> >> web: www.back-it-in.cz [7]
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>
>> >> Links:
>> >> ------
>> >> [1] mailto:fricik na seznam.cz
>> >> [2]
>> >> mailto:miroslav.ryzek na gmail.com
>> >> [3] mailto:nohejjak na gmail.com
>> >> [4]
>> >> mailto:houfzden na fel.cvut.cz
>> >> [5] mailto:mackodom na fel.cvut.cz
>> >> [6]
>> >> mailto:marek.paty na seznam.cz
>> >> [7] http://www.back-it-in.cz/
>> >
>> >
>> >
>> >
>> > _______________________________________________
>> > Fse mailing list
>> > Fse na fel.cvut.cz
>> > https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>> _______________________________________________
>> Fse mailing list
>> Fse na fel.cvut.cz
>> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>>
>>
>>
More information about the Fse
mailing list