[FSE] [Fse-acp] Accupack

Jakub Nohejl nohejjak na gmail.com
Neděle Říjen 7 22:50:14 CEST 2012


Ahoj Ondro,

mozna ze se nam tech 9 kg podari jeste i vice stahnout s druhou 
variantou, ale nechci predbihat. Na te mechanice vim ze to neni legrace, 
jeste kdyz dnes ctu ze ma byt motor zas o 6 kg tezsi. (zitra se to 
predpokladam bud osouhlasi nebo zamitne)

Dobry dotaz na 250 A u variatnu 10,4 kWh, historicky to je pozadavek zde 
v konferenci na spickovy proud, puvodne od Mira. Ano, to neni moc duvod, 
zejmena kdyz je omezeni vykonu na 85 kW, ale ma to i dalsi duvod. Je to 
zamerne proto, aby byla rezerva pri spadnuti napeti k napr jeste k 15% 
akumulatoru, kdy bude porad k dispozici plny vykon (320V*250A=80kW) a k 
razantnimu poklesu vykonu dojde az v poslednich 10% akumulatoru, ktere 
zrejme jiz nebudeme potrebovat. -- Naopak toto by pri variante 8,8 kWh 
znamenalo, ze pro 15% akumulatoru bychom meli o 320V*220A=70kW a pokles 
by byl dale velmi strmy (kazdy si jej muze jednoduse spocitat ze 
zavislosti napeti ACP, co jsem ti posilal, je to tez na FTP) a tim 
bychom "krasne exponencialne umreli". Skoda ze jsem to zapomnel zahrnout 
do predchoziho prehledu dvou variatn co jsem tu psal Markovi, tam by se 
to hodilo.

Za citlivostni analyzu diky, je to supr pomoc od tebe, vazim si toho. A 
trochu se to tam projevi, to je videt, treba nepribyde dalsich 6 kg na 
motorech.

No a jen nas ovlivnuj, tebou se necham - jeste jestli te bavi pomoct. :)


Kuba

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
CTU CarTech Electric, ACP group
Czech Technical University in Prague
www.cartech.cvut.cz/electric


Dne 07.10.2012 22:02, Ondra Fric napsal(a):
>
> Ahoj Kubo,
>
>
> pokud by to bylo těch 85kg, tak je to dle mě přípustné. Nicméně 9 kg 
> je fakt hodně a uspořit to na mechanice není vůbec snadné.
>
>
> Další dotaz: proč by měl být vybíjecí proud 250A, pokud při nominál 
> napětí může být dle pravidel jen 200A?
>
> 80 000W/400V=200A, samozřejmě ke konci baterek klesne napětí a pak by 
> výkon s 11 Ah o něco spadnul, ale 10,4 kWh je dle mě fakt hodně.
>
>
> Dvojnásobný maximální výkon ale neznamená dvojnásobný odběr...střední 
> výkon by měl být do 16 kW, jen špičky budou vyšší.
>
>
> Citlivost hmotnosti na požadavek na energi přibližně (úmyslě rozdíl 9 
> kg), přepočítáno i pro správnou kapacitu akumulátoru:
>
> pro hmotnost s jezdcem 341 kg, 10,4kWh - 8,826 kWh
>
> pro hmotnost s jezdcem 332 kg, 8,8 - 8,583 kWh
>
> je to výpočet pro nejnáročnější z rychlostních profilů co mám k 
> dispozici, nejedná se o data z GPS, ale o průměr z otáček předních 
> kol, která se občas rychle roztočí i bez přidání plynu (např když 
> povolíte brzdu po zablokování kol). Nedokážu odhadnout odchylku, 
> protože nemám dost podkladů pro validaci výpočtů, ale myslím, že i 
> těch 8,8 kWh by stačilo při vybití 85-90%.
>
>
>  Toť z mé strany vše - snažím se být objektivní a poskytnout data, 
> nechci dělat rozhodnutí, protože mi to už nepřísluší a ani nechci 
> nikoho ovlivňovat. Myslím, že obě varianty mají svá pro a proti.
>
>
> Jo, ptal jsem se na tu hmotnost už dříve, asi jsi to přehlédl;-)
>
>
> Ondra
>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> Czech Technical University in Prague
> icq#: 394-760-523
> tel: +420 775 396 531
>
>
> ---------- Původní zpráva ----------
> Od: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com>
> Datum: 7. 10. 2012
> Předmět: Re: [Fse-acp] Accupack
>
>     Aktualne 83 a nejaky drobny, tedy 84 kg komplet ACP u FSE.01. Muj
>     odhad je priblizne stejny i pro dalsi verzi, tedy rikam 85 kg.
>     Melo by to byt skutecne velmi blizko. ... nezeptal ses me Ondro :)
>
>     -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>     Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
>     CTU CarTech Electric, ACP group
>     Czech Technical University in Prague
>     www.cartech.cvut.cz/electric  <http://www.cartech.cvut.cz/electric>
>
>
>     Dne 07.10.2012 20:29, Ondra Fric napsal(a):
>
>         Jirko...tvoji jistotu bych chtěl mít...pokud se nepletu, tak
>         kluci říkali, že měli loni po sezóně na ložiskách vakl (že se
>         vymačkal rozpěrný kalený kroužek, ale nevím zda toto řešení
>         zachovaly). Vahadla na FS.03/04 jsou výrazně titěrnější než na
>         FSE.01...navíc tady zatížení strašně vychází z úhlů sil a
>         délek ramen - to bych si od oka netroufl říci, radši bych si
>         sehnal výpočty od kluků, co to dělali a jen zvětšil síly. Na
>         ramenech by se kdyžtak změnil průřez, to by nebyl až takový
>         probém.
>
>
>         Doteď se všichni baví o accupacku a nikdo mi nebyl schopný
>         říci, kolik by měl cca vážit. Pack u FSE.01 váží asi tak 100
>         kg, že?
>
>
>         Ondra
>
>         --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
>         Ondřej Fric
>         CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
>         Czech Technical University in Prague
>         icq#: 394-760-523
>         tel: +420 775 396 531
>
>
>         ---------- Původní zpráva ----------
>         Od: Jiří Holeček <akrijos na gmail.com> <mailto:akrijos na gmail.com>
>         Datum: 7. 10. 2012
>         Předmět: Re: [Fse-acp] Accupack
>
>             S hmotnosti packu ale nic nenadelas, vyndavat z toho
>             clanky na ukor toho, ze nebude jistota v dojezdu (tim
>             myslim dostatecne naddimenzovano) je hloupost. ram muzeme
>             vyztuzit, loziska to vydrzi - pocital jsem loziska FS03 v
>             bakalarce a jsou predimenzovana, vahadla jsou taky ok - o
>             tech jsem mluvil s ostatnimi tymy a oproti nam je maji
>             poddimenzovane. ramena nevim, ale to bysme taky zvladli
>             zaridit.
>
>
>
>             2012/10/7 Ondra Fric <fricik na seznam.cz
>             <mailto:fricik na seznam.cz>>
>
>                 Myslím, že k tomuto témtu by se měli mít možnost
>                 vyjádřit všichni, tak to kdyžtak předejte dál.
>
>
>                 Ahoj Kubo a všihni,
>
>
>                 pozor, myslím, že když bys zvolil do dalšího roku 143s
>                 13Ah, tak už ti to nedá dostatečné špičkové prudy...
>                 tedy už srážíš výkon, na druhou stranu auto by bylo
>                 lehčí a ten výkon by možná nebyl ani potřeba.
>
>
>                 Pokud by byl zájem o výpočty na rekuperaci, zkusil
>                 bych zohlednit přesněji rozložení hmot na nápravy,
>                 můžu to dodefinovat - jen to dá trochu více práce. V
>                 současnosti je to nadefinováno tak, jako by zadní
>                 náprava brzdila a zbytek energie se mařil - k
>                 odlehčení již dochází vlivem klopného momentu kolem
>                 zadní nápravy (vlivem setrvačné síly okolo těžiště),
>                 ale né kompletně - ve skutečnosti je to ještě o něco víc.
>
>
>                 Tak a teď je asi na čase osvětlit nějaké důvody proč
>                 jsem se snažil protlačit některé své návrhy:
>
>                 - snižování hmotnosti:
>
>                 Uvědomme si, že vycházíme z auta FS.04, kde hlavní
>                 struktury jsou z FS.03,která byla počítána na cca 230
>                 kg, když půjdeme na 270 kg, jsme už s bezpečností
>                 výpočtů dost na hraně...Těhlice to vydrží, ty jsou
>                 dimenzovány na deformaci, né na napětí, ale měl bych
>                 strach z ložisek, ramen náprav a z vahadel u push rodů.
>
>
>                 - přímý pohon bez převodů:
>
>                 Dva motoy umožní aktivní diferenciál.
>
>                 tím že nejsou převodované, tak je účinnost v mechanice
>                 někde mezi 99-100% - ztráty jen drobnými ztrátami v
>                 ložiscích kol a v poloosách, oproti tomu teď to bylo
>                 někde okolo 91-93% - ztráty v planetovce (2-3%),
>                 řetězu (5%) atp.
>
>                 Už jen díky tomuto za cenu mírně těžších motorů můžeš
>                 odlehčit accupack a navíc odpadá hmotnost následných
>                 převodů (při řetězech aspoň 5 kg), dva motory umožňují
>                 zbavyt se diferáku (Drexler LSD okolo 5kg a 70 000 Kč).
>
>
>                 Mimochodem nový pohon -,2 motory + 2 měniče by měli
>                 vážit jen o málo více než původní pohon (motor 15 kg,
>                 měnič 3 kg, planetovka 7 kg, řetězový převod 5 kg,
>                 diferák 7 kg, hřídel, ... = suma sumárum necelých 40
>                 kg), vzhledem k jednoduchosti zástavby do rámu by tedy
>                 měla v tomto ohledu být proti pohonu FSE.01 hmotnost
>                 přibližně srovantelná, výkon potenciálně dvojnásobný,
>                 maximální rychlost výrazně vyšší a účinnost vyšší o
>                 6-9% v mechanice.
>
>
>                 jak jste sami viděli, trať je extémě technická, takže
>                 hmotnost v zatáčkách dost škodí.
>
>
>                 Pokud se celý accupack přehoupne přes 90 kg, tak už je
>                 to podle mě moc. Bylo by dobré, kdyby byl okolo 80-85 kg.
>
>
>                 Toť můj názor
>
>
>                 Ondra
>
>                 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
>                 Ondřej Fric
>                 CTU CarTech Electric - Formula student electric racing
>                 team
>                 Czech Technical University in Prague
>                 icq#: 394-760-523
>                 tel: +420 775 396 531
>
>                 _______________________________________________
>                 Fse-acp mailing list
>                 Fse-acp na fel.cvut.cz <mailto:Fse-acp na fel.cvut.cz>
>                 https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse-acp
>
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20121007/c05f5f31/attachment-0003.htm>


More information about the Fse mailing list