[FSE] Nový ACP - ACP 2013
Ondra Fric
fricik na seznam.cz
Úterý Září 11 00:46:27 CEST 2012
Ahoj/Dobrý den,
ano, toto už jsem slyšel, ale pořád mi nejde do hlavy, proč nejlepší vůz FSE - Delft používají od letoška 4x4 s odůvodnním že přední motory jsou hlavně pro rekuperaci...není možné, že rekuperovnou energii chytají do velkého kondenzátoru regulátoru? - asi blbost, že? Nicméně díky častému krátkému brzdění je množství rekuperované energie v malých dávkách.
Další, možná nedostupná, idea je chytat disipovanou tlumící energii z tlumičů - píšu to spíše jako zajímavost,neboť ve FSE to asi moc nepomůže, nicmén DERS - damping energy recovery system se používá např. v Dreysonově elektrické lole B96. Jsou na to speciální tlumiče.
K té hmotnosti - myslím, že to, co musí odlehčit nejvíce je mechanika a bylo by špatné, kdyby i letos mělo auto přes 300 kg. Myslím, že je reálně možné jít na 250, nicméně 275 bych považoval za pravděpodobnější. Každý by se ale měl zamyslet nad tím, kde je možné v jeho konstrukční skupině odlehčit...hmotnost je fakt hodně důležitá.
Samozřejmě maily budu číst i nadále a pokud to bude v mých silách, tak pomohu.
Ondra
> ------------ Původní zpráva ------------
> Od: Vít Hlinovský <hlinovsk na feld.cvut.cz>
> Předmět: Re: [FSE] Nový ACP - ACP 2013
> Datum: 11.9.2012 00:07:44
> ----------------------------------------
> Zdravím, Vás.
> panové na rekuperaci zamomeňte, vždy´t se ta baterka ani v brzdě
> navzpamatuje. Baterce něco trvá než přejde ze zdroje na spotřebič,
> řádově jednotky až desítky sekund.... - řešení super-kondík - drahej a
> velkej, slepá cesta.
> dobrou noc i tenis Vita
>
>
> Dne 11.9.2012 0:02, Jakub Nohejl napsal(a):
> > Ahoj Ondro, bezva ze to jeste ctes, to jsem rad :)
> >
> > Hele plne chapu to co povidas, ale verim ze nyni jiz ponekud
> > pokrocime. Ja ti ted data nedokazu dost dobre dat ohledne vykonu -
> > sleduj ted reakci Dominika, to bude pro nas smerodatne, co si vezme a
> > da motor. Pak podle toho bude relevantni napocitat potrebu energie.
> >
> > Jinak ostatni tymy se pohybuji tak jak rikas. Zato nase hmotnost
> > odhaduji prilis neklesne, avsak budemem jiste nekde jinde s dynamikou
> > vozu - teda az se trochu bojim jak verime v TG drives. Mozna by bylo
> > dobre, kdyby do toho Dominik pridal trochu omacky kolem - v jakem
> > stadiu je to aktualne rozjednane - trochu lidi namotivovat, ale to uz
> > necham na jeho uvazeni.
> >
> > Ucinnostni mapa, rekuperace, dobre namety, dik. Clovece rekuperaci moc
> > clovek v realite neuzije kdyz jsem to tak videl, diky tratim jake se
> > jedou, protoze brzdis jednotky az zlomky sekund, asi by to bylo hodne
> > tezke ten system brzedeni celkove vyladit. Ale zeptat se muzem.
> >
> >
> > Tak jo, supr, bud dal na lajne .)
> >
> > Kuba
> >
> >
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> >
> > Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> > CTU CarTech Electric, ACP group
> > Czech Technical University in Prague
> > www.cartech.cvut.cz/electric
> >
> > Dne 10.09.2012 18:49, Ondra Fric napsal(a):
> >> Ahoj - on byl problém ve výpočtu s tím, že jsem neznal účinost - když
> >> jsem pak viděl ty naměřené účinnosti, jediné co mě uklidnilo byl ten
> >> "ubohý" výkon.
> >> Dále by bylo vhodné rekuperovat - to by mohlo hodně pomoci
> >>
> >> Bylo by možné dostat z TG drives účinnostní mapu - nějakou typickou?
> >> Další problém byl reálných 30 kg navíc oproti návrhovému výpočtu.
> >>
> >> Jinak simulace není špatně - dává +-jednotky procent přesné výsledky -
> >> problém byla vstupní data - nepočítalo se to na přesnou hodnotu výkonu,
> >> ale kdyby to jelo stejně jako FS.02/03 (z naměřených dat) s tím, že
> >> akcelerace byla omezena výkonově na cca 66 kW (omezení odběru z baterek
> >> je vyšší o účinnost), ale s účinností dobrých motorů a 305 kg hmotnosti
> >> + jezdcem.
> >>
> >> Jenom odhadem typuji, že 8 kWh bude u auta, které by mohlo mít 250 kg s
> >> rezervou dostačující, zvláště pak, pokud by se podařila rekuperace -
> >> ostatní týmy mají spíše okolo 7 kWh.
> >>
> >> Dejte mi přesná čísla a já mohu s výpočty pomoct - výsledky jsou ale
> >> vždy jen tak kvalitní jako vstupy. V loňském roce to bylo spíše věštění
> >> z koule.
> >>
> >> Ondra
> >>
> >>
> >>
> >>> ------------ Původní zpráva ------------
> >>> Od: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com>
> >>> Předmět: Re: [FSE] Nový ACP - ACP 2013
> >>> Datum: 10.9.2012 17:45:12
> >>> ----------------------------------------
> >>> Ahoj Petre/ostatni kdo toto ctete,
> >>>
> >>> jasne, uz jsem se davno zacal rozhlizet po clancich a moznostech pro
> >>> dalsi ACP. Nicmene potrebuji predem jeste potvrdit nekolik velmi
> >>> dulezitych detailu od ruznych lidi a pak ti budu moci fundovane na
> >>> tvuj dotaz odpoved tady na mailu.
> >>>
> >>> S vyvojem dalsi verze pocitam a sam asi vis, ze to nebude chvilkova
> >>> zalezitost, urcite si sednem uz ted, ale celkove to vidim opet na
> >>> ponekud delsi praci behem semestru.
> >>>
> >>> Tak a ted ke konkretnim vecem - vim totiz, ze jakmile to nadimenzujeme
> >>> uz to nezmenime. A uz ted uplne vidim Frantu, Mira - jak jim to urcite
> >>> nakonec neda a budou tam chtit procpat jeste vic proudu :), takze:
> >>>
> >>>
> >>> 1. Petre, tohle je ukol hodne na tebe - potrebuju vedet kolik
> >>> elektricke energie potrebujeme pro formuli v FSE.02. Ber v potaz, ze
> >>> soucasny pozadavek byl 8 kWh (toto jde z baterie, pred zapoctenim
> >>> vsech ucinnosti - privodni kabely, menic, kondenzor, motor,
> >>> prevodovka, diferak, retez, kola, vozovka - s tim musis operovat a
> >>> rict mi kolik skutecne ciste energie chces) a to bylo uvazovano na
> >>> motor se spickovym vykonem 80 kWh, resp. se strednim vykonem behem
> >>> zavodu na 18 kW.
> >>>
> >>> Realita soucasneho ACP 2012 je 8,5 kWh energie pri spickovem vykonu
> >>> motoru 22 kW a strednim vykonem (odhad) 6? kW. Presto bylo
> >>> spotrebovano zhruba 1/2 celkove energie baterie pri endurance. Ano,
> >>> kluci to behem endurance vubec nesetrili jako ostatni tymy, protoze
> >>> vedeli, ze energie maji az na pudu (coz se mi mimochodem fakt libilo
> >>> oproti ostatnim tymum, co umirali behem zavodu). Toto zde uvadim
> >>> hlavne proto, abychom na tento fakt nazepominali a opet ACP patricne
> >>> energeticky nadimenzovali, at je opet silnou soucasti auta. Zde by
> >>> mela jit hmotnost ponekud stranou. Proto vysledny pozadavek na energii
> >>> vychazejici z numerickeho modelu bych pronasobil koeficientem 1,5.
> >>>
> >>>
> >>> 2. Dominiku, kontroloval jsem navrhy od TG drives a potrebuju od tebe
> >>> mit nyni konecne slovo ohledne maximalnich proudu co bude odebirat
> >>> pohon za baterie. Ve variante 2, o ktere si myslim ze je schvalena,
> >>> jsem videl nejakch 250 A. mohu to brat jako finalni hodnotu? Prosim
> >>> potvrd mi to dusledne, at je to jasne. Kolik proudu maji TG drives
> >>> smluveno s nami? A pak Franto a Miro, napiste mi jestli vam 250 A
> >>> postacuje, pripadne vas nazor.
> >>>
> >>> 3. Miro, je super ze se pustis do BMS, uz se tesim na to az na to
> >>> poradne sednem. Treba uz se taky donutim naroutovat nejaky plosnaky,
> >>> ale hlavne vim ze to bude fungovat. :)
> >>>
> >>> Ad. bez balancovani - to neni vubec blbej napad, mnoho tymu to neresi.
> >>> A sam mam par celkem peknych napadu, myslim treba aktivni bezztratove
> >>> balancovani po spolecne napetove sbernici - to kdyby zlinaci vedeli,
> >>> jeste ted si pamatuji, jak jsme sedeli U Petnika a rikali, to musi jit
> >>> nejak vymyslet preci - a oni ze to nejde. Oni berou aktivni jako x
> >>> nabijecek nebo pasivni a nejake topeni do odporu. Ale prdlajs, jde
> >>> to :)
> >>>
> >>> Ad. rozdelovani Petre - ACP 400 V na dva 200-voltove bloky. Ano, je to
> >>> moznost, ale nejdriv se porozhlidnu jestli nenajdu vyrobce co by to
> >>> udelal na 400 V. Preci jen by to bylo principialne jednodussi a hlavne
> >>> blbuvzdornejsi. Ale verim ze i tu 200-voltovou variantu bychom
> >>> pripadne vymysleli a vyrobili blbuvzdornou. Jak jsi asi pochopil z
> >>> predchozich mailu co jsem si psal s Nancy, tak v Tc-Chargers nam
> >>> bohuzel nepomohou, maji maximum na 417 V DC. Nicmene co jsem se tak
> >>> koukal po svete, tak nase konfigurace 108sp1 je celkem standardni.
> >>> Napriklad BRUSA Elektronik AG bezne pouziva jmenovite napeti 400 V a
> >>> prave v teto konfiguraci clanku co planujeme. (to mimochodem pred
> >>> rokem tak uplne nebylo) Proto by se mi mohlo podarit najit nekoho v
> >>> Cine co jede nabijecky na nominal 400 V. Vlastni nabijecku bych zatim
> >>> nestavil, to neni tak zajimave.
> >>>
> >>>
> >>> Prosim tedy oslovene o odpovedi, at muzeme za ACP zacit jednat. Do te
> >>> doby ti musi stacit tato odpoved Petre.
> >>>
> >>>
> >>> Predem vsem diky,
> >>>
> >>> Kuba
> >>>
> >>>
> >>>
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> >>>
> >>>
> >>> Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> >>> CTU CarTech Electric, ACP group
> >>> Czech Technical University in Prague
> >>> www.cartech.cvut.cz/electric
> >>>
> >>> Dne 05.09.2012 23:59, petr suchacek napsal(a):
> >>> > Ahoj,
> >>> > tak nějak nás ted honí TG drives abysme jim poslali připojovací
> >>> rozměry pro
> >>> motor. Z toho pro nás plyne, že musíme vymyslet a udělat model zadku
> >>> formule a s
> >>> tím jde ruku v ruce ACP a jeho rozměry.
> >>> >
> >>> > Prosím tě, mohl by ses podívat na nějaké baterky, které by pro nás
> >>> byly
> >>> vhodné, poslat mi rozměry, počet, případně jestli bysme si na to někdy
> >>> sedli a
> >>> zkusili vymyslet uspořádání toho ACP. Abysme mohli vymyslet rozměry
> >>> ACP, způsob
> >>> uchycení do rámu a nakonec rozměry rámu. MAximální proud atd. najdeš v
> >>> mailu,
> >>> který přeposílal dominik od TG drives, když nám dělali návrhy.
> >>> >
> >>> > Nevím jestli jsi to slyšel, ale Miro prej bude dělat BMS, bez
> >>> balancování,
> >>> takže ACP bude obsahovat jen články (pravděpodobně ve stacích) BMS a
> >>> kabely.
> >>> > Taky by bylo fajn rozdělit ACP na 2 200 voltové oddíly, kvůli
> >>> nabíječkám,
> >>> které bysme odděleně nabíjeli a nakonec by se sériově spojily a měli
> >>> bychom 400V
> >>> pro motory.
> >>> >
> >>> > Díky moc,
> >>> >
> >>> > Petr Sucháček
> >>> > CTU CarTech Electric
> >>> >
> >>> > www.cartech.cvut.cz
> >>> > tel: +420 608 751 483
> >>> > ICQ: 284 371 397
> >>> >
> >>> _______________________________________________
> >>> Fse mailing list
> >>> Fse na fel.cvut.cz
> >>> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
> >>>
> >>>
> >>>
> >>
> >>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> >>
> >>
> >> Ondřej Fric
> >> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> >> Czech Technical University in Prague
> >> icq#: 394-760-523
> >> tel: +420 775 396 531
> > _______________________________________________
> > Fse mailing list
> > Fse na fel.cvut.cz
> > https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>
> _______________________________________________
> Fse mailing list
> Fse na fel.cvut.cz
> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>
>
>
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ondřej Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech Technical University in Prague
icq#: 394-760-523
tel: +420 775 396 531
More information about the Fse
mailing list