[FSE] Nový ACP - ACP 2013

Miroslav Rýzek miroslav.ryzek na gmail.com
Úterý Září 11 12:02:04 CEST 2012


Ahojte, dobry den,

ondro ten kondenzator by musel byt fakt velky, tazky a drahy ako
hovori pan Hlinovsky. Je mozne ze maju druhy accupack kde sa baterie
len dobijaju a potom nejaky menic ktory nejako inteligentne prehadzuje
energiu z toho accupacku. no tato moznost sa mi uz velmi nezda lebo ta
rekuperacia sa nejako neoplati. my potrebujeme v co najkratsom case co
najviac ubrzdit formulu.

Jakub:
OK, 250A odber z baterie - pred kondenzatorem sa mi lubi :) fazovy
prud motora tam teda bude tak okolo 300 az 350A (kratkodobo a jedna sa
o prud iba medzi kondikem a motorem).
Na tu BMS sa aj tesim a aj netesim. Tesim sa ze zase nieco vyviniem co
bude aj dobre, budeme to mat usite na mieru a Jano Tomlain mi uz
slubil ze mi s tym tiez pomoze. Netesim sa ze zase zabijem vsetok
volny cas v semestri pre formulu.... Ak by som to mal robit sam, tak
do toho ani nejdem. Co sa tyka balancovania, su 2 moznosti ktore
beriem v uvahu. Bud to aktivne balancovanie, alebo ziadne. Viem ako sa
da uplne jednoducho spravit aktivne balancovanie, je to primitivna vec
- jedna cievka a jedna dioda. Rozhodneme sa neskorej, teraz to tu
nechcem rozoberat, jedna sa tu este o hmotnost. Poopravil by som este
nasich 22kW spickovo a 6kW nominal. Menic nepocita so ziadnym
spickovym vykonom, on motor nakrmi tolko elektronami kolko si panova
prava noha zaziada. A ta bola pocas jazdy vacsinou obmedzovana tym
dorazom na pedali. A kedze mame nizku maximalku, pohybujeme sa casto
okolo nej takze nominalna hodnota je priblizne taka ista ako
maximalna. Pocitam tak 15kW.

Co sa tyka nabijania, siel by som do varianty 2 stavajuce nabijacky s
tym ze z accupacku bude este vyvedeny extra stred tych vsetkych
seriovo zapojenych clankov (cize spolu 3 vodice, nie 4). Velkost
clankov by som navrhoval taku aka prisla na fotke od zdendu. BMS je
planovany sposobom nie 108 balancerov, ale bude jeden plosak pre kazdy
stack a potom riadiaca jednotka. (a namiesto tych plochych 16 zilovych
vodicov tam bude tak max 8 zilovy).



2012/9/11 Ondra Fric <fricik na seznam.cz>:
> Ahoj/Dobrý den,
>
> ano, toto už jsem slyšel, ale pořád mi nejde do hlavy, proč nejlepší vůz FSE
> - Delft používají od letoška 4x4 s odůvodnním že přední motory jsou hlavně
> pro rekuperaci...není možné, že rekuperovnou energii chytají do velkého
> kondenzátoru regulátoru? - asi blbost, že? Nicméně díky častému krátkému
> brzdění je množství rekuperované energie v malých dávkách.
>
> Další, možná nedostupná, idea je chytat disipovanou tlumící energii z
> tlumičů - píšu to spíše jako zajímavost,neboť ve FSE to asi moc nepomůže,
> nicmén DERS - damping energy recovery system se používá např. v Dreysonově
> elektrické lole B96. Jsou na to speciální tlumiče.
>
> K té hmotnosti - myslím, že to, co musí odlehčit nejvíce je mechanika a bylo
> by špatné, kdyby i letos mělo auto přes 300 kg. Myslím, že je reálně možné
> jít na 250, nicméně 275 bych považoval za pravděpodobnější. Každý by se ale
> měl zamyslet nad tím, kde je možné v jeho konstrukční skupině
> odlehčit...hmotnost je fakt hodně důležitá.
>
> Samozřejmě maily budu číst i nadále a pokud to bude v mých silách, tak
> pomohu.
>
> Ondra
>
>> ------------ Původní zpráva ------------
>> Od: Vít Hlinovský <hlinovsk na feld.cvut.cz>
>>
>> Předmět: Re: [FSE] Nový ACP - ACP 2013
>> Datum: 11.9.2012 00:07:44
>> ----------------------------------------
>>
>> Zdravím, Vás.
>> panové na rekuperaci zamomeňte, vždy´t se ta baterka ani v brzdě
>> navzpamatuje. Baterce něco trvá než přejde ze zdroje na spotřebič, řádově
>> jednotky až desítky sekund.... - řešení super-kondík - drahej a velkej,
>> slepá cesta.
>> dobrou noc i tenis Vita
>>
>>
>> Dne 11.9.2012 0:02, Jakub Nohejl napsal(a):
>> > Ahoj Ondro, bezva ze to jeste ctes, to jsem rad :)
>> >
>> > Hele plne chapu to co povidas, ale verim ze nyni jiz ponekud >
>> > pokrocime. Ja ti ted data nedokazu dost dobre dat ohledne vykonu - > sleduj
>> > ted reakci Dominika, to bude pro nas smerodatne, co si vezme a > da motor.
>> > Pak podle toho bude relevantni napocitat potrebu energie.
>> >
>> > Jinak ostatni tymy se pohybuji tak jak rikas. Zato nase hmotnost >
>> > odhaduji prilis neklesne, avsak budemem jiste nekde jinde s dynamikou > vozu
>> > - teda az se trochu bojim jak verime v TG drives. Mozna by bylo > dobre,
>> > kdyby do toho Dominik pridal trochu omacky kolem - v jakem > stadiu je to
>> > aktualne rozjednane - trochu lidi namotivovat, ale to uz > necham na jeho
>> > uvazeni.
>> >
>> > Ucinnostni mapa, rekuperace, dobre namety, dik. Clovece rekuperaci moc >
>> > clovek v realite neuzije kdyz jsem to tak videl, diky tratim jake se >
>> > jedou, protoze brzdis jednotky az zlomky sekund, asi by to bylo hodne >
>> > tezke ten system brzedeni celkove vyladit. Ale zeptat se muzem.
>> >
>> >
>> > Tak jo, supr, bud dal na lajne .)
>> >
>> > Kuba
>> >
>> >
>>
>> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>
>> >
>> > Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
>> > CTU CarTech Electric, ACP group
>> > Czech Technical University in Prague
>> > www.cartech.cvut.cz/electric
>> >
>> > Dne 10.09.2012 18:49, Ondra Fric napsal(a):
>> >> Ahoj - on byl problém ve výpočtu s tím, že jsem neznal účinost - když
>> >> jsem pak viděl ty naměřené účinnosti, jediné co mě uklidnilo byl ten
>> >> "ubohý" výkon.
>> >> Dále by bylo vhodné rekuperovat - to by mohlo hodně pomoci
>> >>
>> >> Bylo by možné dostat z TG drives účinnostní mapu - nějakou typickou?
>> >> Další problém byl reálných 30 kg navíc oproti návrhovému výpočtu.
>> >>
>> >> Jinak simulace není špatně - dává +-jednotky procent přesné výsledky -
>> >> problém byla vstupní data - nepočítalo se to na přesnou hodnotu výkonu,
>> >> ale kdyby to jelo stejně jako FS.02/03 (z naměřených dat) s tím, že
>> >> akcelerace byla omezena výkonově na cca 66 kW (omezení odběru z baterek
>> >> je vyšší o účinnost), ale s účinností dobrých motorů a 305 kg hmotnosti
>> >> + jezdcem.
>> >>
>> >> Jenom odhadem typuji, že 8 kWh bude u auta, které by mohlo mít 250 kg s
>> >> rezervou dostačující, zvláště pak, pokud by se podařila rekuperace -
>> >> ostatní týmy mají spíše okolo 7 kWh.
>> >>
>> >> Dejte mi přesná čísla a já mohu s výpočty pomoct - výsledky jsou ale
>> >> vždy jen tak kvalitní jako vstupy. V loňském roce to bylo spíše věštění
>> >> z koule.
>> >>
>> >> Ondra
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>> ------------ Původní zpráva ------------
>> >>> Od: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com>
>> >>> Předmět: Re: [FSE] Nový ACP - ACP 2013
>> >>> Datum: 10.9.2012 17:45:12
>> >>> ----------------------------------------
>> >>> Ahoj Petre/ostatni kdo toto ctete,
>> >>>
>> >>> jasne, uz jsem se davno zacal rozhlizet po clancich a moznostech pro
>> >>> dalsi ACP. Nicmene potrebuji predem jeste potvrdit nekolik velmi
>> >>> dulezitych detailu od ruznych lidi a pak ti budu moci fundovane na
>> >>> tvuj dotaz odpoved tady na mailu.
>> >>>
>> >>> S vyvojem dalsi verze pocitam a sam asi vis, ze to nebude chvilkova
>> >>> zalezitost, urcite si sednem uz ted, ale celkove to vidim opet na
>> >>> ponekud delsi praci behem semestru.
>> >>>
>> >>> Tak a ted ke konkretnim vecem - vim totiz, ze jakmile to nadimenzujeme
>> >>> uz to nezmenime. A uz ted uplne vidim Frantu, Mira - jak jim to urcite
>> >>> nakonec neda a budou tam chtit procpat jeste vic proudu :), takze:
>> >>>
>> >>>
>> >>> 1. Petre, tohle je ukol hodne na tebe - potrebuju vedet kolik
>> >>> elektricke energie potrebujeme pro formuli v FSE.02. Ber v potaz, ze
>> >>> soucasny pozadavek byl 8 kWh (toto jde z baterie, pred zapoctenim
>> >>> vsech ucinnosti - privodni kabely, menic, kondenzor, motor,
>> >>> prevodovka, diferak, retez, kola, vozovka - s tim musis operovat a
>> >>> rict mi kolik skutecne ciste energie chces) a to bylo uvazovano na
>> >>> motor se spickovym vykonem 80 kWh, resp. se strednim vykonem behem
>> >>> zavodu na 18 kW.
>> >>>
>> >>> Realita soucasneho ACP 2012 je 8,5 kWh energie pri spickovem vykonu
>> >>> motoru 22 kW a strednim vykonem (odhad) 6? kW. Presto bylo
>> >>> spotrebovano zhruba 1/2 celkove energie baterie pri endurance. Ano,
>> >>> kluci to behem endurance vubec nesetrili jako ostatni tymy, protoze
>> >>> vedeli, ze energie maji az na pudu (coz se mi mimochodem fakt libilo
>> >>> oproti ostatnim tymum, co umirali behem zavodu). Toto zde uvadim
>> >>> hlavne proto, abychom na tento fakt nazepominali a opet ACP patricne
>> >>> energeticky nadimenzovali, at je opet silnou soucasti auta. Zde by
>> >>> mela jit hmotnost ponekud stranou. Proto vysledny pozadavek na energii
>> >>> vychazejici z numerickeho modelu bych pronasobil koeficientem 1,5.
>> >>>
>> >>>
>> >>> 2. Dominiku, kontroloval jsem navrhy od TG drives a potrebuju od tebe
>> >>> mit nyni konecne slovo ohledne maximalnich proudu co bude odebirat
>> >>> pohon za baterie. Ve variante 2, o ktere si myslim ze je schvalena,
>> >>> jsem videl nejakch 250 A. mohu to brat jako finalni hodnotu? Prosim
>> >>> potvrd mi to dusledne, at je to jasne. Kolik proudu maji TG drives
>> >>> smluveno s nami? A pak Franto a Miro, napiste mi jestli vam 250 A
>> >>> postacuje, pripadne vas nazor.
>> >>>
>> >>> 3. Miro, je super ze se pustis do BMS, uz se tesim na to az na to
>> >>> poradne sednem. Treba uz se taky donutim naroutovat nejaky plosnaky,
>> >>> ale hlavne vim ze to bude fungovat. :)
>> >>>
>> >>> Ad. bez balancovani - to neni vubec blbej napad, mnoho tymu to neresi.
>> >>> A sam mam par celkem peknych napadu, myslim treba aktivni bezztratove
>> >>> balancovani po spolecne napetove sbernici - to kdyby zlinaci vedeli,
>> >>> jeste ted si pamatuji, jak jsme sedeli U Petnika a rikali, to musi jit
>> >>> nejak vymyslet preci - a oni ze to nejde. Oni berou aktivni jako x
>> >>> nabijecek nebo pasivni a nejake topeni do odporu. Ale prdlajs, jde >>>
>> >>> to :)
>> >>>
>> >>> Ad. rozdelovani Petre - ACP 400 V na dva 200-voltove bloky. Ano, je to
>> >>> moznost, ale nejdriv se porozhlidnu jestli nenajdu vyrobce co by to
>> >>> udelal na 400 V. Preci jen by to bylo principialne jednodussi a hlavne
>> >>> blbuvzdornejsi. Ale verim ze i tu 200-voltovou variantu bychom
>> >>> pripadne vymysleli a vyrobili blbuvzdornou. Jak jsi asi pochopil z
>> >>> predchozich mailu co jsem si psal s Nancy, tak v Tc-Chargers nam
>> >>> bohuzel nepomohou, maji maximum na 417 V DC. Nicmene co jsem se tak
>> >>> koukal po svete, tak nase konfigurace 108sp1 je celkem standardni.
>> >>> Napriklad BRUSA Elektronik AG bezne pouziva jmenovite napeti 400 V a
>> >>> prave v teto konfiguraci clanku co planujeme. (to mimochodem pred
>> >>> rokem tak uplne nebylo) Proto by se mi mohlo podarit najit nekoho v
>> >>> Cine co jede nabijecky na nominal 400 V. Vlastni nabijecku bych zatim
>> >>> nestavil, to neni tak zajimave.
>> >>>
>> >>>
>> >>> Prosim tedy oslovene o odpovedi, at muzeme za ACP zacit jednat. Do te
>> >>> doby ti musi stacit tato odpoved Petre.
>> >>>
>> >>>
>> >>> Predem vsem diky,
>> >>>
>> >>> Kuba
>> >>>
>> >>>
>> >>>
>>
>> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>
>> >>>
>> >>>
>> >>> Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
>> >>> CTU CarTech Electric, ACP group
>> >>> Czech Technical University in Prague
>> >>> www.cartech.cvut.cz/electric
>> >>>
>> >>> Dne 05.09.2012 23:59, petr suchacek napsal(a):
>> >>> > Ahoj,
>> >>> > tak nějak nás ted honí TG drives abysme jim poslali připojovací
>> >>> rozměry pro
>> >>> motor. Z toho pro nás plyne, že musíme vymyslet a udělat model zadku
>> >>> formule a s
>> >>> tím jde ruku v ruce ACP a jeho rozměry.
>> >>> >
>> >>> > Prosím tě, mohl by ses podívat na nějaké baterky, které by pro nás
>> >>> > >>> byly
>> >>> vhodné, poslat mi rozměry, počet, případně jestli bysme si na to někdy
>> >>> sedli a
>> >>> zkusili vymyslet uspořádání toho ACP. Abysme mohli vymyslet rozměry
>> >>> ACP, způsob
>> >>> uchycení do rámu a nakonec rozměry rámu. MAximální proud atd. najdeš v
>> >>> mailu,
>> >>> který přeposílal dominik od TG drives, když nám dělali návrhy.
>> >>> >
>> >>> > Nevím jestli jsi to slyšel, ale Miro prej bude dělat BMS, bez
>> >>> balancování,
>> >>> takže ACP bude obsahovat jen články (pravděpodobně ve stacích) BMS a
>> >>> kabely.
>> >>> > Taky by bylo fajn rozdělit ACP na 2 200 voltové oddíly, kvůli
>> >>> nabíječkám,
>> >>> které bysme odděleně nabíjeli a nakonec by se sériově spojily a měli
>> >>> bychom 400V
>> >>> pro motory.
>> >>> >
>> >>> > Díky moc,
>> >>> >
>> >>> > Petr Sucháček
>> >>> > CTU CarTech Electric
>> >>> >
>> >>> >   www.cartech.cvut.cz
>> >>> >   tel: +420 608 751 483
>> >>> >   ICQ: 284 371 397
>> >>> >
>> >>> _______________________________________________
>> >>> Fse mailing list
>> >>> Fse na fel.cvut.cz
>> >>> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>> >>>
>> >>>
>> >>>
>> >>
>> >>
>>
>> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>
>> >>
>> >>
>> >> Ondřej Fric
>> >> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
>> >> Czech Technical University in Prague
>> >> icq#:  394-760-523
>> >> tel:     +420 775 396 531
>> > _______________________________________________
>> > Fse mailing list
>> > Fse na fel.cvut.cz
>> > https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>>
>> _______________________________________________
>> Fse mailing list
>> Fse na fel.cvut.cz
>> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>>
>>
>>
>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> Czech Technical University in Prague
> icq#:  394-760-523
> tel:     +420 775 396 531
> _______________________________________________
> Fse mailing list
> Fse na fel.cvut.cz
> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse



More information about the Fse mailing list