[FSE] Nový ACP - ACP 2013

Ondra Fric fricik na seznam.cz
Úterý Září 11 13:13:53 CEST 2012


Miro díky.

pokud máte nalogované otáčky motoru, tak to mohu zkusit vypočítat - alespoň přibližně jaký byl nominál a validovat si své výpočty vůči naměřené spotřebě energie.

Druhý accupack mít nebudou - to mi přijde jako blbost. Spíše by mě zajímalo jak je to řešené třeba u seriových hybridů
zde zároveň "dobíjíš i odebíráš".

Ke zprávě pro Jakuba - pozor na výkonové omezení dle pravidel.

Ondra



> ------------ Původní zpráva ------------
> Od: Miroslav Rýzek <miroslav.ryzek na gmail.com>
> Předmět: Re: [FSE] Nový ACP - ACP 2013
> Datum: 11.9.2012 12:02:06
> ----------------------------------------
> Ahojte, dobry den,
> 
> ondro ten kondenzator by musel byt fakt velky, tazky a drahy ako
> hovori pan Hlinovsky. Je mozne ze maju druhy accupack kde sa baterie
> len dobijaju a potom nejaky menic ktory nejako inteligentne prehadzuje
> energiu z toho accupacku. no tato moznost sa mi uz velmi nezda lebo ta
> rekuperacia sa nejako neoplati. my potrebujeme v co najkratsom case co
> najviac ubrzdit formulu.
> 
> Jakub:
> OK, 250A odber z baterie - pred kondenzatorem sa mi lubi :) fazovy
> prud motora tam teda bude tak okolo 300 az 350A (kratkodobo a jedna sa
> o prud iba medzi kondikem a motorem).
> Na tu BMS sa aj tesim a aj netesim. Tesim sa ze zase nieco vyviniem co
> bude aj dobre, budeme to mat usite na mieru a Jano Tomlain mi uz
> slubil ze mi s tym tiez pomoze. Netesim sa ze zase zabijem vsetok
> volny cas v semestri pre formulu.... Ak by som to mal robit sam, tak
> do toho ani nejdem. Co sa tyka balancovania, su 2 moznosti ktore
> beriem v uvahu. Bud to aktivne balancovanie, alebo ziadne. Viem ako sa
> da uplne jednoducho spravit aktivne balancovanie, je to primitivna vec
> - jedna cievka a jedna dioda. Rozhodneme sa neskorej, teraz to tu
> nechcem rozoberat, jedna sa tu este o hmotnost. Poopravil by som este
> nasich 22kW spickovo a 6kW nominal. Menic nepocita so ziadnym
> spickovym vykonom, on motor nakrmi tolko elektronami kolko si panova
> prava noha zaziada. A ta bola pocas jazdy vacsinou obmedzovana tym
> dorazom na pedali. A kedze mame nizku maximalku, pohybujeme sa casto
> okolo nej takze nominalna hodnota je priblizne taka ista ako
> maximalna. Pocitam tak 15kW.
> 
> Co sa tyka nabijania, siel by som do varianty 2 stavajuce nabijacky s
> tym ze z accupacku bude este vyvedeny extra stred tych vsetkych
> seriovo zapojenych clankov (cize spolu 3 vodice, nie 4). Velkost
> clankov by som navrhoval taku aka prisla na fotke od zdendu. BMS je
> planovany sposobom nie 108 balancerov, ale bude jeden plosak pre kazdy
> stack a potom riadiaca jednotka. (a namiesto tych plochych 16 zilovych
> vodicov tam bude tak max 8 zilovy).
> 
> 
> 
> 2012/9/11 Ondra Fric <fricik na seznam.cz>:
> > Ahoj/Dobrý den,
> >
> > ano, toto už jsem slyšel, ale pořád mi nejde do hlavy, proč nejlepší vůz FSE
> > - Delft používají od letoška 4x4 s odůvodnním že přední motory jsou hlavně
> > pro rekuperaci...není možné, že rekuperovnou energii chytají do velkého
> > kondenzátoru regulátoru? - asi blbost, že? Nicméně díky častému krátkému
> > brzdění je množství rekuperované energie v malých dávkách.
> >
> > Další, možná nedostupná, idea je chytat disipovanou tlumící energii z
> > tlumičů - píšu to spíše jako zajímavost,neboť ve FSE to asi moc nepomůže,
> > nicmén DERS - damping energy recovery system se používá např. v Dreysonově
> > elektrické lole B96. Jsou na to speciální tlumiče.
> >
> > K té hmotnosti - myslím, že to, co musí odlehčit nejvíce je mechanika a bylo
> > by špatné, kdyby i letos mělo auto přes 300 kg. Myslím, že je reálně možné
> > jít na 250, nicméně 275 bych považoval za pravděpodobnější. Každý by se ale
> > měl zamyslet nad tím, kde je možné v jeho konstrukční skupině
> > odlehčit...hmotnost je fakt hodně důležitá.
> >
> > Samozřejmě maily budu číst i nadále a pokud to bude v mých silách, tak
> > pomohu.
> >
> > Ondra
> >
> >> ------------ Původní zpráva ------------
> >> Od: Vít Hlinovský <hlinovsk na feld.cvut.cz>
> >>
> >> Předmět: Re: [FSE] Nový ACP - ACP 2013
> >> Datum: 11.9.2012 00:07:44
> >> ----------------------------------------
> >>
> >> Zdravím, Vás.
> >> panové na rekuperaci zamomeňte, vždy´t se ta baterka ani v brzdě
> >> navzpamatuje. Baterce něco trvá než přejde ze zdroje na spotřebič, řádově
> >> jednotky až desítky sekund.... - řešení super-kondík - drahej a velkej,
> >> slepá cesta.
> >> dobrou noc i tenis Vita
> >>
> >>
> >> Dne 11.9.2012 0:02, Jakub Nohejl napsal(a):
> >> > Ahoj Ondro, bezva ze to jeste ctes, to jsem rad :)
> >> >
> >> > Hele plne chapu to co povidas, ale verim ze nyni jiz ponekud >
> >> > pokrocime. Ja ti ted data nedokazu dost dobre dat ohledne vykonu - >
> sleduj
> >> > ted reakci Dominika, to bude pro nas smerodatne, co si vezme a > da motor.
> >> > Pak podle toho bude relevantni napocitat potrebu energie.
> >> >
> >> > Jinak ostatni tymy se pohybuji tak jak rikas. Zato nase hmotnost >
> >> > odhaduji prilis neklesne, avsak budemem jiste nekde jinde s dynamikou >
> vozu
> >> > - teda az se trochu bojim jak verime v TG drives. Mozna by bylo > dobre,
> >> > kdyby do toho Dominik pridal trochu omacky kolem - v jakem > stadiu je to
> >> > aktualne rozjednane - trochu lidi namotivovat, ale to uz > necham na jeho
> >> > uvazeni.
> >> >
> >> > Ucinnostni mapa, rekuperace, dobre namety, dik. Clovece rekuperaci moc >
> >> > clovek v realite neuzije kdyz jsem to tak videl, diky tratim jake se >
> >> > jedou, protoze brzdis jednotky az zlomky sekund, asi by to bylo hodne >
> >> > tezke ten system brzedeni celkove vyladit. Ale zeptat se muzem.
> >> >
> >> >
> >> > Tak jo, supr, bud dal na lajne .)
> >> >
> >> > Kuba
> >> >
> >> >
> >>
> >>
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> >>
> >> >
> >> > Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> >> > CTU CarTech Electric, ACP group
> >> > Czech Technical University in Prague
> >> > www.cartech.cvut.cz/electric
> >> >
> >> > Dne 10.09.2012 18:49, Ondra Fric napsal(a):
> >> >> Ahoj - on byl problém ve výpočtu s tím, že jsem neznal účinost - když
> >> >> jsem pak viděl ty naměřené účinnosti, jediné co mě uklidnilo byl ten
> >> >> "ubohý" výkon.
> >> >> Dále by bylo vhodné rekuperovat - to by mohlo hodně pomoci
> >> >>
> >> >> Bylo by možné dostat z TG drives účinnostní mapu - nějakou typickou?
> >> >> Další problém byl reálných 30 kg navíc oproti návrhovému výpočtu.
> >> >>
> >> >> Jinak simulace není špatně - dává +-jednotky procent přesné výsledky -
> >> >> problém byla vstupní data - nepočítalo se to na přesnou hodnotu výkonu,
> >> >> ale kdyby to jelo stejně jako FS.02/03 (z naměřených dat) s tím, že
> >> >> akcelerace byla omezena výkonově na cca 66 kW (omezení odběru z baterek
> >> >> je vyšší o účinnost), ale s účinností dobrých motorů a 305 kg hmotnosti
> >> >> + jezdcem.
> >> >>
> >> >> Jenom odhadem typuji, že 8 kWh bude u auta, které by mohlo mít 250 kg s
> >> >> rezervou dostačující, zvláště pak, pokud by se podařila rekuperace -
> >> >> ostatní týmy mají spíše okolo 7 kWh.
> >> >>
> >> >> Dejte mi přesná čísla a já mohu s výpočty pomoct - výsledky jsou ale
> >> >> vždy jen tak kvalitní jako vstupy. V loňském roce to bylo spíše věštění
> >> >> z koule.
> >> >>
> >> >> Ondra
> >> >>
> >> >>
> >> >>
> >> >>> ------------ Původní zpráva ------------
> >> >>> Od: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com>
> >> >>> Předmět: Re: [FSE] Nový ACP - ACP 2013
> >> >>> Datum: 10.9.2012 17:45:12
> >> >>> ----------------------------------------
> >> >>> Ahoj Petre/ostatni kdo toto ctete,
> >> >>>
> >> >>> jasne, uz jsem se davno zacal rozhlizet po clancich a moznostech pro
> >> >>> dalsi ACP. Nicmene potrebuji predem jeste potvrdit nekolik velmi
> >> >>> dulezitych detailu od ruznych lidi a pak ti budu moci fundovane na
> >> >>> tvuj dotaz odpoved tady na mailu.
> >> >>>
> >> >>> S vyvojem dalsi verze pocitam a sam asi vis, ze to nebude chvilkova
> >> >>> zalezitost, urcite si sednem uz ted, ale celkove to vidim opet na
> >> >>> ponekud delsi praci behem semestru.
> >> >>>
> >> >>> Tak a ted ke konkretnim vecem - vim totiz, ze jakmile to nadimenzujeme
> >> >>> uz to nezmenime. A uz ted uplne vidim Frantu, Mira - jak jim to urcite
> >> >>> nakonec neda a budou tam chtit procpat jeste vic proudu :), takze:
> >> >>>
> >> >>>
> >> >>> 1. Petre, tohle je ukol hodne na tebe - potrebuju vedet kolik
> >> >>> elektricke energie potrebujeme pro formuli v FSE.02. Ber v potaz, ze
> >> >>> soucasny pozadavek byl 8 kWh (toto jde z baterie, pred zapoctenim
> >> >>> vsech ucinnosti - privodni kabely, menic, kondenzor, motor,
> >> >>> prevodovka, diferak, retez, kola, vozovka - s tim musis operovat a
> >> >>> rict mi kolik skutecne ciste energie chces) a to bylo uvazovano na
> >> >>> motor se spickovym vykonem 80 kWh, resp. se strednim vykonem behem
> >> >>> zavodu na 18 kW.
> >> >>>
> >> >>> Realita soucasneho ACP 2012 je 8,5 kWh energie pri spickovem vykonu
> >> >>> motoru 22 kW a strednim vykonem (odhad) 6? kW. Presto bylo
> >> >>> spotrebovano zhruba 1/2 celkove energie baterie pri endurance. Ano,
> >> >>> kluci to behem endurance vubec nesetrili jako ostatni tymy, protoze
> >> >>> vedeli, ze energie maji az na pudu (coz se mi mimochodem fakt libilo
> >> >>> oproti ostatnim tymum, co umirali behem zavodu). Toto zde uvadim
> >> >>> hlavne proto, abychom na tento fakt nazepominali a opet ACP patricne
> >> >>> energeticky nadimenzovali, at je opet silnou soucasti auta. Zde by
> >> >>> mela jit hmotnost ponekud stranou. Proto vysledny pozadavek na energii
> >> >>> vychazejici z numerickeho modelu bych pronasobil koeficientem 1,5.
> >> >>>
> >> >>>
> >> >>> 2. Dominiku, kontroloval jsem navrhy od TG drives a potrebuju od tebe
> >> >>> mit nyni konecne slovo ohledne maximalnich proudu co bude odebirat
> >> >>> pohon za baterie. Ve variante 2, o ktere si myslim ze je schvalena,
> >> >>> jsem videl nejakch 250 A. mohu to brat jako finalni hodnotu? Prosim
> >> >>> potvrd mi to dusledne, at je to jasne. Kolik proudu maji TG drives
> >> >>> smluveno s nami? A pak Franto a Miro, napiste mi jestli vam 250 A
> >> >>> postacuje, pripadne vas nazor.
> >> >>>
> >> >>> 3. Miro, je super ze se pustis do BMS, uz se tesim na to az na to
> >> >>> poradne sednem. Treba uz se taky donutim naroutovat nejaky plosnaky,
> >> >>> ale hlavne vim ze to bude fungovat. :)
> >> >>>
> >> >>> Ad. bez balancovani - to neni vubec blbej napad, mnoho tymu to neresi.
> >> >>> A sam mam par celkem peknych napadu, myslim treba aktivni bezztratove
> >> >>> balancovani po spolecne napetove sbernici - to kdyby zlinaci vedeli,
> >> >>> jeste ted si pamatuji, jak jsme sedeli U Petnika a rikali, to musi jit
> >> >>> nejak vymyslet preci - a oni ze to nejde. Oni berou aktivni jako x
> >> >>> nabijecek nebo pasivni a nejake topeni do odporu. Ale prdlajs, jde >>>
> >> >>> to :)
> >> >>>
> >> >>> Ad. rozdelovani Petre - ACP 400 V na dva 200-voltove bloky. Ano, je to
> >> >>> moznost, ale nejdriv se porozhlidnu jestli nenajdu vyrobce co by to
> >> >>> udelal na 400 V. Preci jen by to bylo principialne jednodussi a hlavne
> >> >>> blbuvzdornejsi. Ale verim ze i tu 200-voltovou variantu bychom
> >> >>> pripadne vymysleli a vyrobili blbuvzdornou. Jak jsi asi pochopil z
> >> >>> predchozich mailu co jsem si psal s Nancy, tak v Tc-Chargers nam
> >> >>> bohuzel nepomohou, maji maximum na 417 V DC. Nicmene co jsem se tak
> >> >>> koukal po svete, tak nase konfigurace 108sp1 je celkem standardni.
> >> >>> Napriklad BRUSA Elektronik AG bezne pouziva jmenovite napeti 400 V a
> >> >>> prave v teto konfiguraci clanku co planujeme. (to mimochodem pred
> >> >>> rokem tak uplne nebylo) Proto by se mi mohlo podarit najit nekoho v
> >> >>> Cine co jede nabijecky na nominal 400 V. Vlastni nabijecku bych zatim
> >> >>> nestavil, to neni tak zajimave.
> >> >>>
> >> >>>
> >> >>> Prosim tedy oslovene o odpovedi, at muzeme za ACP zacit jednat. Do te
> >> >>> doby ti musi stacit tato odpoved Petre.
> >> >>>
> >> >>>
> >> >>> Predem vsem diky,
> >> >>>
> >> >>> Kuba
> >> >>>
> >> >>>
> >> >>>
> >>
> >>
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> >>
> >> >>>
> >> >>>
> >> >>> Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> >> >>> CTU CarTech Electric, ACP group
> >> >>> Czech Technical University in Prague
> >> >>> www.cartech.cvut.cz/electric
> >> >>>
> >> >>> Dne 05.09.2012 23:59, petr suchacek napsal(a):
> >> >>> > Ahoj,
> >> >>> > tak nějak nás ted honí TG drives abysme jim poslali připojovací
> >> >>> rozměry pro
> >> >>> motor. Z toho pro nás plyne, že musíme vymyslet a udělat model zadku
> >> >>> formule a s
> >> >>> tím jde ruku v ruce ACP a jeho rozměry.
> >> >>> >
> >> >>> > Prosím tě, mohl by ses podívat na nějaké baterky, které by pro nás
> >> >>> > >>> byly
> >> >>> vhodné, poslat mi rozměry, počet, případně jestli bysme si na to někdy
> >> >>> sedli a
> >> >>> zkusili vymyslet uspořádání toho ACP. Abysme mohli vymyslet rozměry
> >> >>> ACP, způsob
> >> >>> uchycení do rámu a nakonec rozměry rámu. MAximální proud atd. najdeš v
> >> >>> mailu,
> >> >>> který přeposílal dominik od TG drives, když nám dělali návrhy.
> >> >>> >
> >> >>> > Nevím jestli jsi to slyšel, ale Miro prej bude dělat BMS, bez
> >> >>> balancování,
> >> >>> takže ACP bude obsahovat jen články (pravděpodobně ve stacích) BMS a
> >> >>> kabely.
> >> >>> > Taky by bylo fajn rozdělit ACP na 2 200 voltové oddíly, kvůli
> >> >>> nabíječkám,
> >> >>> které bysme odděleně nabíjeli a nakonec by se sériově spojily a měli
> >> >>> bychom 400V
> >> >>> pro motory.
> >> >>> >
> >> >>> > Díky moc,
> >> >>> >
> >> >>> > Petr Sucháček
> >> >>> > CTU CarTech Electric
> >> >>> >
> >> >>> >   www.cartech.cvut.cz
> >> >>> >   tel: +420 608 751 483
> >> >>> >   ICQ: 284 371 397
> >> >>> >
> >> >>> _______________________________________________
> >> >>> Fse mailing list
> >> >>> Fse na fel.cvut.cz
> >> >>> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
> >> >>>
> >> >>>
> >> >>>
> >> >>
> >> >>
> >>
> >>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> >>
> >> >>
> >> >>
> >> >> Ondřej Fric
> >> >> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> >> >> Czech Technical University in Prague
> >> >> icq#:  394-760-523
> >> >> tel:     +420 775 396 531
> >> > _______________________________________________
> >> > Fse mailing list
> >> > Fse na fel.cvut.cz
> >> > https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
> >>
> >> _______________________________________________
> >> Fse mailing list
> >> Fse na fel.cvut.cz
> >> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
> >>
> >>
> >>
> >
> >
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> > Ondřej Fric
> > CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> > Czech Technical University in Prague
> > icq#:  394-760-523
> > tel:     +420 775 396 531
> > _______________________________________________
> > Fse mailing list
> > Fse na fel.cvut.cz
> > https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
> 
> 
> 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ondřej Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech Technical University in Prague
icq#:  394-760-523
tel:     +420 775 396 531



More information about the Fse mailing list