[FSE] Fwd: design formule

Ondra Fric fricik na seznam.cz
Čtvrtek Leden 10 23:48:14 CET 2013


Tak promiň, ale ten kdo si to představuje jako Hurvínek válku jsi teď ty a 
rád si s tebou o tom z očí do očí popovídám. Samozřejmě nemám již právo 
rozhodovat, jsem zde od toho abych pomohl a radil.




Tohle je konstrukční soutěž, né honič na ego pro velké firmy, má vychovat 
profesionály v oboru a pomoci nám lépe najít místo (a že třeba mě formule 
sááákra pomohla - na co se ptali? jak to jezdilo! - teď díky tomu nastupuji 
do Porsche Engineeringu - vyhledali si mě sami). Neděláme to pro velké 
firmy, ale proto, abychom se naučili. Samozřejmě bez sponzorů to nejde, ale 
proč to ti kluci tady chtějí dělat? Protože chtějí vyhrávat a něco dokázat a
auto s kompromisy nevyhrává!!! 





FSC.01 a FSC.02 měli většinu chyb založených na tom, že se příliš ustupovalo
designérům (FSC01 je příliš velká, FSC02 a FSE01 má příliš těžkou kapotáž, 
není z ní vidět, má příliš těžký rám a olizuje při brzdění zem, všechny 
další chyby nebudu vypisovat). To že nebude všude laminát neznamená, že to 
nebude hezké a že nebude kam na opticky zajímavá místa umístit reklamy - to 
je o umu designera. Proč je právě Bimota brána jako designová top značka? 
Když to celé zakapotuješ, uděláš jen další formuli gloria, co takhle radši 
vytvořit něco divočejšího, neokoukaného, progresivního?




Copak je potřeba kapotáž na to, abychom se dostai do médii? To nemyslíš 
vážně!




Při vývoji sériového auta je nutné koukat se i na potřeby klienta, ale toto 
je závodní speciál a ten se staví čistě pro potřeby soutěže, protože klient 
zde není - podívejte se na obludu z Delftu - je to ošklivé jak noc, ale 
jezdí to božsky (sponzoři jsou spokojení a tak sypou). Myslíš, že je pro 
prezentaci týmu dobré napsat byli jsme 40 z 50ti?

Loprais taky nestaví Tatru na krásu a moderní F1? To je taky hnus 
velebnosti.




Jak se tvoří design vím, absolvoval jsem několik semestrů u Standy Hanuše, 
dokonce jsem i vystavoval, ale samotný koncept se musí vytvářet na základě 
požadavků konstrukce - až jeho rozvíjení uvolňuje designérovy ruce.




Když mluvíš o firemní hierarchii měl by sis uvědomit, co je tu základ - 
základ je produkt, který vytváří vývojáři, cílem marketingu je ho prodat - v
našem případě se nelze koukat na to, že marketing také zjišťuje požadavky 
trhu atp. Naším cílem je vyhrávat a získávat tak kredit, který lze 
prezentovat sponzorům.




Uvědomuji si, že si přeješ, aby měli designéři a marketing lehčí život, ale 
ty si uvědom důsledky...to že je karosérie těžká znamená přepočítat podvozek
- bude taky logicky těžší, postavit pevnější držáky (vibrující laminát dělá 
divy) - další váha. Pokud je karosérie všude okolo, znamená to další držáky 
a to je špatně - kapotáž musí co nejtěsněji lemovat trubky a ty musí být 
kvůli váze a tuhosti co nejkratší, dále nesmí bránit výhledu a popravdě - 
její výroba je nehorázně pracná a drahá (mimochodem kdo bude dělat formy a 
kopyto?) - za každou z těchto drobností strhnou dost bodů a to snižuje šanci
na úspěch (a ty nebudeš mít co prezentovat sponzorovy, protože se budeme za 
výsledky stydět)...cílem konstrukční soutěže je konstrukční vyspělost a 
jedním z požadavků je to, aby každá součást měla aspoň dvě funkce.




Ale pokud je požadavkem být spalovákům pro smých, tak prosím.




Všem koho jsem se dotkl se omlouvám, ale každý si musí uvědomit, co je 
důležité, protože celý projet můžou nedůležité drobnosti zabít. Zejména pak,
pokud se neurčí správně priority. 




Neberte to jako útok na projektovku, ale nikde jsem neviděl hezký článek s 
hezkými fotkami, přitom by bylo co po této sezóně prezentovat!!! Proč není 
na webu a facebooku sumarizace minulé sezóny? VÝVOJ (takže z velké části já)
TAKY UDĚLAL HODNĚ CHYB A JEDNOU Z NICH BYLY KOMPROMISY, tak nedělejme chyby 
podruhé a vytvořme profesionální produkt!!!




Kdybychom si u každého dílu řekli 10g nevadí - uděláme kompromis, tak se pod
300kg nedostaneme, cíl konstrukce je 270kg - to znamená bez kompromisu.




Toto není myšleno jako útok na designéry, jen je to pro ně doporučení, že by
měli více komunikovat s konstrukcí, vzít si blueprinty formule bez karoserie
a na ně si pasovat své myšlenky - nepřipadá v úvahu zásadně zasahovat do 
chassis - kvůli designu mohou být provedeny pouze marginální změny.




Myslím, že teď mluvím za všechny z vývoje a věřím, že ti co nesouhlasí se 
vyjádří.



Ondra
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
------
Ondřej Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech Technical University in Prague
icq#: 394-760-523
tel: +420 775 396 531



---------- Původní zpráva ----------
Od: Tomáš Záruba <zaruba na opluxury.com>
Datum: 10. 1. 2013
Předmět: Re: [FSE] Fwd: design formule

"




Zdravím, 




protože to máte jako hurvínek válku a koukáte na to tak trochu moc technicky
tak se vám pokusím nastínit jak to běžně chodí... 




V kostce a zjednodušeně...

Vy po designérech chcete aby to mělo co nejmenší kapotu kvůli váze, já po 
nich chci aby to mělo kapotu co největší kvuli tomu že to dobře vypadá a 
lépe se produkt prodává. 

Takže bude kompromis!, né žádné řeči, to je o pul kila více, to nechceme... 
TO NEPŘIPADÁ V ÚVAHU. Pak vám jen řeknu ať si to financujete sami. Nikoho 
nezajímá že budeme na závodech první nebo poslední... to je jen pro váš 
dobrý pocit... každého jenom zajímá jak moc dobře je to vidět!!!! Vy s těmi 
firmami nekomunikuejte, pro ně je důležitější že jsem jednou v roce na ČT1 
než že jsme s formulí vyhráli bicyklický tur de franc... Proto dělám 
marketing, protože vim o co de a necpu se vám do konstrukce de prostě nevím,
ale musí to platit i naopak... 
 



Oni tvoří skici.. cca 50 skic.. je koncept který určuje tendenční hladinu, 
jakýsi vizuál, myšlenka... pak se rozkreslují detaily typu, hrana tohoto 
oblouku, úhly tunelu atd atd.... 


 

Víte proč se do toho zapojili designéři? Protože jste dobří konstruktéři...
ale nemluvíte a nemůžete mít stejný pohled na věc jako veřejnost.. 
civilisté, média, firmy co nám dávají peníze atd..

Tohle je v rukách Marketingu, respektive PR a mělo by se to respektovat.... 
Jinak se mužeme zbalit a jít o dům dál.. jednoduché.  
 






Já vím že vám tady saháme na "vaší" věc, ale ač jsme kroužek musí tady 
fungovat hierarchie kterou zavedlo asi z dobrého důvodu miliony firem po 
celém světě. To že určité sekce v určitý moment mají prostě vyšší 
rozhodovací právo. 
 



Děkuji a přeji dobrou noc

t. 












Dne 10. ledna 2013 21:00 Jakub Dražan <hawk na back-it-in.cz
(mailto:hawk na back-it-in.cz)> napsal(a):
"


Naprosto inklinuju k nazoru Ondry. Navrhuju jako tema na dalsi schuzi 
patnacteho...


----------------------------------------------------------------------------
Od:Ondra Fric
Odesláno:10.1.2013 20:39
Komu:Jiří Holeček
Kopie:Jakub Nohejl; fse na fel.cvut.cz(mailto:fse na fel.cvut.cz)

Předmět:Re: [FSE] Fwd: design formule

Ahoj kluci, psal jsem již koment Petrovi, tak ho přepošlu i sem.




Takže psal jsem asi toto:

ahoj, prosímtě napiš designérovi, že to má podle mě asi o "metr" delší než 
je konec IA a hlavně ať to co nejvíc oseká, tady je laminátu na tři auta a 
laminát je kurva těžkej. Karoserie by měla být tak 7 kg, to co tam má on je 
tak 15 kg.




K té karoserii - pokrývat boky čumáku je kravina - máte tam krásné trubky 
(mrkni se na motorky Bimota, jak mohou být trubky krásné, nebo to zalepte 
jen jako spalováci) a aerodynamický odpor není nic zásadního při našich 
rychlostech (hmotnost udělá víc a každý bok bude při rozumné tuhosti kolem 1
kg - teda pokud to neuděláte jako sendvič s aramidovou voštinou uvnitř, pak 
tak 0,5kg - budu pak na tohle téma mít zajímavé návrhy). Tu karoserii na 
takovéto auto nejlépe koncipovat spíše jako je to např. na KTM X-Bow nebo 
Arial Atom. Prostě kapotáž jak na motorku. Schovat jen to, co se musí...
skoro bych uvažoval o tom, třeba tunely udělat jen ze svodů k chlazení a pod
ně jen velkou podlahu kvůli přítlaku - jsi šéf konstruktér, vezmi ocelovou 
trubku a mlať je všechny, dokud nepůjdou s hmotností o 10% dolů;-)

Já do toho nemám už moc co kecat, ale já bych to pojal trochu industriálně -
jak říkají architekti - přiznat konsrukci!!!





Doufám, že to nebylo až moc přísné





Ondra
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
------
Ondřej Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech Technical University in Prague
icq#: 394-760-523
tel: +420 775 396 531



---------- Původní zpráva ----------
Od: Jiří Holeček <akrijos na gmail.com(mailto:akrijos na gmail.com)>
Datum: 10. 1. 2013
Předmět: Re: [FSE] Fwd: design formule



"
Ahoj,



taky se připojím k tomuto názoru. Bylo to hned první, co mě napadlo. Několik
let už letí již zmíněný "Edge Style". Ještě chci říct, že jsem připraven 
zapojit se do toho modelování, případně i do designu a zatím mě nikdo 
nekontaktoval.




Jirka

"


_______________________________________________
Fse mailing list
Fse na fel.cvut.cz(mailto:Fse na fel.cvut.cz)
https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
(https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse)

"



"
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20130110/497b18f0/attachment-0002.htm>


More information about the Fse mailing list