[FSE] Fwd: design formule
Jakub Nohejl
nohejjak na gmail.com
Pátek Leden 11 00:18:48 CET 2013
Ondro, díky, to byl balzám na duši! :)
Tome, vím že tě to možná vytočilo ale odhoď veškerou naštvasnost a věcně
se na to podívej, na to co Ondra napsal, je to tak.
Díky všem za reakce, nechtěl jsem skicy jen tak odignorovat a tak jsem
si ve svém programu našel čas na reakci. A též mne zajímal Váš názor -
tímto tedy byly myšlenky řečeny a blíže to ještě rozebereme spolu na schůzi.
Zdraví
Kuba
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
CTU CarTech Electric, ACP group
Czech Technical University in Prague
www.cartech.cvut.cz/electric
Dne 10.01.2013 23:48, Ondra Fric napsal(a):
>
> Tak promiň, ale ten kdo si to představuje jako Hurvínek válku jsi teď
> ty a rád si s tebou o tom z očí do očí popovídám. Samozřejmě nemám již
> právo rozhodovat, jsem zde od toho abych pomohl a radil.
>
>
> Tohle je konstrukční soutěž, né honič na ego pro velké firmy, má
> vychovat profesionály v oboru a pomoci nám lépe najít místo (a že
> třeba mě formule sááákra pomohla - na co se ptali? jak to jezdilo! -
> teď díky tomu nastupuji do Porsche Engineeringu - vyhledali si mě
> sami). Neděláme to pro velké firmy, ale proto, abychom se naučili.
> Samozřejmě bez sponzorů to nejde, ale proč to ti kluci tady chtějí
> dělat? Protože chtějí vyhrávat a něco dokázat a auto s kompromisy
> nevyhrává!!!
>
>
> FSC.01 a FSC.02 měli většinu chyb založených na tom, že se příliš
> ustupovalo designérům (FSC01 je příliš velká, FSC02 a FSE01 má příliš
> těžkou kapotáž, není z ní vidět, má příliš těžký rám a olizuje při
> brzdění zem, všechny další chyby nebudu vypisovat). To že nebude všude
> laminát neznamená, že to nebude hezké a že nebude kam na opticky
> zajímavá místa umístit reklamy - to je o umu designera. Proč je právě
> Bimota brána jako designová top značka? Když to celé zakapotuješ,
> uděláš jen další formuli gloria, co takhle radši vytvořit něco
> divočejšího, neokoukaného, progresivního?
>
>
> Copak je potřeba kapotáž na to, abychom se dostai do médii? To
> nemyslíš vážně!
>
>
> Při vývoji sériového auta je nutné koukat se i na potřeby klienta, ale
> toto je závodní speciál a ten se staví čistě pro potřeby soutěže,
> protože klient zde není - podívejte se na obludu z Delftu - je to
> ošklivé jak noc, ale jezdí to božsky (sponzoři jsou spokojení a tak
> sypou). Myslíš, že je pro prezentaci týmu dobré napsat byli jsme 40 z
> 50ti?
>
> Loprais taky nestaví Tatru na krásu a moderní F1? To je taky hnus
> velebnosti.
>
>
> Jak se tvoří design vím, absolvoval jsem několik semestrů u Standy
> Hanuše, dokonce jsem i vystavoval, ale samotný koncept se musí
> vytvářet na základě požadavků konstrukce - až jeho rozvíjení uvolňuje
> designérovy ruce.
>
>
> Když mluvíš o firemní hierarchii měl by sis uvědomit, co je tu základ
> - základ je produkt, který vytváří vývojáři, cílem marketingu je ho
> prodat - v našem případě se nelze koukat na to, že marketing také
> zjišťuje požadavky trhu atp. Naším cílem je vyhrávat a získávat tak
> kredit, který lze prezentovat sponzorům.
>
>
> Uvědomuji si, že si přeješ, aby měli designéři a marketing lehčí
> život, ale ty si uvědom důsledky...to že je karosérie těžká znamená
> přepočítat podvozek - bude taky logicky těžší, postavit pevnější
> držáky (vibrující laminát dělá divy) - další váha. Pokud je karosérie
> všude okolo, znamená to další držáky a to je špatně - kapotáž musí co
> nejtěsněji lemovat trubky a ty musí být kvůli váze a tuhosti co
> nejkratší, dále nesmí bránit výhledu a popravdě - její výroba je
> nehorázně pracná a drahá (mimochodem kdo bude dělat formy a kopyto?) -
> za každou z těchto drobností strhnou dost bodů a to snižuje šanci na
> úspěch (a ty nebudeš mít co prezentovat sponzorovy, protože se budeme
> za výsledky stydět)...cílem konstrukční soutěže je konstrukční
> vyspělost a jedním z požadavků je to, aby každá součást měla aspoň dvě
> funkce.
>
>
> Ale pokud je požadavkem být spalovákům pro smých, tak prosím.
>
>
> Všem koho jsem se dotkl se omlouvám, ale každý si musí uvědomit, co je
> důležité, protože celý projet můžou nedůležité drobnosti zabít.
> Zejména pak, pokud se neurčí správně priority.
>
>
> Neberte to jako útok na projektovku, ale nikde jsem neviděl hezký
> článek s hezkými fotkami, přitom by bylo co po této sezóně
> prezentovat!!! Proč není na webu a facebooku sumarizace minulé sezóny?
> VÝVOJ (takže z velké části já) TAKY UDĚLAL HODNĚ CHYB A JEDNOU Z NICH
> BYLY KOMPROMISY, tak nedělejme chyby podruhé a vytvořme profesionální
> produkt!!!
>
>
> Kdybychom si u každého dílu řekli 10g nevadí - uděláme kompromis, tak
> se pod 300kg nedostaneme, cíl konstrukce je 270kg - to znamená bez
> kompromisu.
>
>
> Toto není myšleno jako útok na designéry, jen je to pro ně doporučení,
> že by měli více komunikovat s konstrukcí, vzít si blueprinty formule
> bez karoserie a na ně si pasovat své myšlenky - nepřipadá v úvahu
> zásadně zasahovat do chassis - kvůli designu mohou být provedeny pouze
> marginální změny.
>
>
> Myslím, že teď mluvím za všechny z vývoje a věřím, že ti co nesouhlasí
> se vyjádří.
>
>
> Ondra
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> Czech Technical University in Prague
> icq#: 394-760-523
> tel: +420 775 396 531
>
>
> ---------- Původní zpráva ----------
> Od: Tomáš Záruba <zaruba na opluxury.com>
> Datum: 10. 1. 2013
> Předmět: Re: [FSE] Fwd: design formule
>
>
>
> Zdravím,
>
> protože to máte jako hurvínek válku a koukáte na to tak trochu moc
> technicky tak se vám pokusím nastínit jak to běžně chodí...
>
> *V kostce a zjednodušeně...*
> Vy po designérech chcete aby to mělo co nejmenší kapotu kvůli
> váze, já po nich chci aby to mělo kapotu co největší kvuli tomu že
> to dobře vypadá a lépe se produkt prodává.
> Takže bude kompromis!, né žádné řeči, to je o pul kila více, to
> nechceme... TO NEPŘIPADÁ V ÚVAHU. Pak vám jen řeknu ať si to
> financujete sami. Nikoho nezajímá že budeme na závodech první nebo
> poslední... to je jen pro váš dobrý pocit... každého jenom zajímá
> jak moc dobře je to vidět!!!! Vy s těmi firmami nekomunikuejte,
> pro ně je důležitější že jsem jednou v roce na ČT1 než že jsme s
> formulí vyhráli bicyklický tur de franc... Proto dělám marketing,
> protože vim o co de a necpu se vám do konstrukce de prostě nevím,
> ale musí to platit i naopak...
>
> /Oni tvoří skici.. cca 50 skic.. je koncept který určuje tendenční
> hladinu, jakýsi vizuál, myšlenka... pak se rozkreslují detaily
> typu, hrana tohoto oblouku, úhly tunelu atd atd.... /
>
> Víte proč se do toho zapojili designéři? Protože jste dobří
> konstruktéři...ale nemluvíte a nemůžete mít stejný pohled na věc
> jako veřejnost.. civilisté, média, firmy co nám dávají peníze atd..
> Tohle je v rukách Marketingu, respektive PR a mělo by se to
> respektovat.... Jinak se mužeme zbalit a jít o dům dál.. jednoduché.
>
>
> Já vím že vám tady saháme na "vaší" věc, ale ač jsme kroužek musí
> tady fungovat hierarchie kterou zavedlo asi z dobrého důvodu
> miliony firem po celém světě. To že určité sekce v určitý moment
> mají prostě vyšší rozhodovací právo.
>
> Děkuji a přeji dobrou noc
> t.
>
>
>
>
>
> Dne 10. ledna 2013 21:00 Jakub Dražan <hawk na back-it-in.cz
> <mailto:hawk na back-it-in.cz>> napsal(a):
>
> Naprosto inklinuju k nazoru Ondry. Navrhuju jako tema na dalsi
> schuzi patnacteho...
> ------------------------------------------------------------------------
> Od:Ondra Fric
> Odesláno:10.1.2013 20:39
> Komu:Jiří Holeček
> Kopie:Jakub Nohejl; fse na fel.cvut.cz <mailto:fse na fel.cvut.cz>
>
> Předmět:Re: [FSE] Fwd: design formule
>
> Ahoj kluci, psal jsem již koment Petrovi, tak ho přepošlu i sem.
>
>
> Takže psal jsem asi toto:
>
> ahoj, prosímtě napiš designérovi, že to má podle mě asi o
> "metr" delší než je konec IA a hlavně ať to co nejvíc oseká,
> tady je laminátu na tři auta a laminát je kurva těžkej.
> Karoserie by měla být tak 7 kg, to co tam má on je tak 15 kg.
>
>
> K té karoserii - pokrývat boky čumáku je kravina - máte tam
> krásné trubky (mrkni se na motorky Bimota, jak mohou být
> trubky krásné, nebo to zalepte jen jako spalováci) a
> aerodynamický odpor není nic zásadního při našich rychlostech
> (hmotnost udělá víc a každý bok bude při rozumné tuhosti kolem
> 1kg - teda pokud to neuděláte jako sendvič s aramidovou
> voštinou uvnitř, pak tak 0,5kg - budu pak na tohle téma mít
> zajímavé návrhy). Tu karoserii na takovéto auto nejlépe
> koncipovat spíše jako je to např. na KTM X-Bow nebo Arial
> Atom. Prostě kapotáž jak na motorku. Schovat jen to, co se
> musí...skoro bych uvažoval o tom, třeba tunely udělat jen ze
> svodů k chlazení a pod ně jen velkou podlahu kvůli přítlaku -
> jsi šéf konstruktér, vezmi ocelovou trubku a mlať je všechny,
> dokud nepůjdou s hmotností o 10% dolů;-)
>
> Já do toho nemám už moc co kecat, ale já bych to pojal trochu
> industriálně - jak říkají architekti - přiznat konsrukci!!!
>
>
> Doufám, že to nebylo až moc přísné
>
>
> Ondra
>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> Czech Technical University in Prague
> icq#: 394-760-523
> tel: +420 775 396 531
>
>
> ---------- Původní zpráva ----------
> Od: Jiří Holeček <akrijos na gmail.com <mailto:akrijos na gmail.com>>
> Datum: 10. 1. 2013
> Předmět: Re: [FSE] Fwd: design formule
>
>
> Ahoj,
>
> taky se připojím k tomuto názoru. Bylo to hned první, co
> mě napadlo. Několik let už letí již zmíněný "Edge Style".
> Ještě chci říct, že jsem připraven zapojit se do toho
> modelování, případně i do designu a zatím mě nikdo
> nekontaktoval.
>
> Jirka
>
>
> _______________________________________________
> Fse mailing list
> Fse na fel.cvut.cz <mailto:Fse na fel.cvut.cz>
> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>
>
>
>
> _______________________________________________
> Fse mailing list
> Fse na fel.cvut.cz
> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20130111/e0bf8c74/attachment-0002.htm>
More information about the Fse
mailing list