[FSE] Fwd: design formule

Jakub 'Hawk' Dražan hawk na back-it-in.cz
Pátek Leden 11 01:59:24 CET 2013


 

Rozhodně nesouhlasím s tím, že sponzory a média zajímá jenom
kapotovaná kostka. Naopak trendy jdou naproti technice, která se snaží
prezentovat na první pohled, viz. jak zmínil Ondra Bimotu a další
značky. Design se podrobuje technickým řešením, kterými je potřeba se
chlubit a v tom je podle mě krása celého vývoje. Občas se nezadaří a mě
osobně design monopostů F1 taky neuchvacuje, ale jde o funkci. Doba, kdy
frčel Batman car je naštěstí dávno pryč a já jsem za to moc rád. 

Tudíž
doufám, že se na FSE.02 nedočkáme deštníku, který z formuli zakryje a
udělá z ní úplně jiné auto.

Těším se na schůzi příští týden a zároveň
blahopřeju Ondrovi ke spolupráci s Porsche. Jeho texty v konfeře se čtou
prostě dobře :-). 

Krásnou noc všem ;-) 

Dne 11.01.2013 0:18, Jakub
Nohejl napsal: 

> Ondro, díky, to byl balzám na duši! :)
> 
> Tome, vím
že tě to možná vytočilo ale odhoď veškerou naštvasnost a věcně se na to
podívej, na to co Ondra napsal, je to tak.
> 
> Díky všem za reakce,
nechtěl jsem skicy jen tak odignorovat a tak jsem si ve svém programu
našel čas na reakci. A též mne zajímal Váš názor - tímto tedy byly
myšlenky řečeny a blíže to ještě rozebereme spolu na schůzi.
> 
>
Zdraví
> Kuba
> 
>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> CTU CarTech Electric, ACP group
>
Czech Technical University in Prague
> www.cartech.cvut.cz/electric
[2]
> 
> Dne 10.01.2013 23:48, Ondra Fric napsal(a): 
> 
>> Tak promiň,
ale ten kdo si to představuje jako Hurvínek válku jsi teď ty a rád si s
tebou o tom z očí do očí popovídám. Samozřejmě nemám již právo
rozhodovat, jsem zde od toho abych pomohl a radil. 
>> 
>> Tohle je
konstrukční soutěž, né honič na ego pro velké firmy, má vychovat
profesionály v oboru a pomoci nám lépe najít místo (a že třeba mě
formule sááákra pomohla - na co se ptali? jak to jezdilo! - teď díky
tomu nastupuji do Porsche Engineeringu - vyhledali si mě sami). Neděláme
to pro velké firmy, ale proto, abychom se naučili. Samozřejmě bez
sponzorů to nejde, ale proč to ti kluci tady chtějí dělat? Protože
chtějí vyhrávat a něco dokázat a auto s kompromisy nevyhrává!!! 
>> 
>>
FSC.01 a FSC.02 měli většinu chyb založených na tom, že se příliš
ustupovalo designérům (FSC01 je příliš velká, FSC02 a FSE01 má příliš
těžkou kapotáž, není z ní vidět, má příliš těžký rám a olizuje při
brzdění zem, všechny další chyby nebudu vypisovat). To že nebude všude
laminát neznamená, že to nebude hezké a že nebude kam na opticky
zajímavá místa umístit reklamy - to je o umu designera. Proč je právě
Bimota brána jako designová top značka? Když to celé zakapotuješ, uděláš
jen další formuli gloria, co takhle radši vytvořit něco divočejšího,
neokoukaného, progresivního? 
>> 
>> Copak je potřeba kapotáž na to,
abychom se dostai do médii? To nemyslíš vážně! 
>> 
>> Při vývoji
sériového auta je nutné koukat se i na potřeby klienta, ale toto je
závodní speciál a ten se staví čistě pro potřeby soutěže, protože klient
zde není - podívejte se na obludu z Delftu - je to ošklivé jak noc, ale
jezdí to božsky (sponzoři jsou spokojení a tak sypou). Myslíš, že je pro
prezentaci týmu dobré napsat byli jsme 40 z 50ti? 
>> 
>> Loprais taky
nestaví Tatru na krásu a moderní F1? To je taky hnus velebnosti. 
>> 
>>
Jak se tvoří design vím, absolvoval jsem několik semestrů u Standy
Hanuše, dokonce jsem i vystavoval, ale samotný koncept se musí vytvářet
na základě požadavků konstrukce - až jeho rozvíjení uvolňuje designérovy
ruce. 
>> 
>> Když mluvíš o firemní hierarchii měl by sis uvědomit, co
je tu základ - základ je produkt, který vytváří vývojáři, cílem
marketingu je ho prodat - v našem případě se nelze koukat na to, že
marketing také zjišťuje požadavky trhu atp. Naším cílem je vyhrávat a
získávat tak kredit, který lze prezentovat sponzorům. 
>> 
>> Uvědomuji
si, že si přeješ, aby měli designéři a marketing lehčí život, ale ty si
uvědom důsledky...to že je karosérie těžká znamená přepočítat podvozek -
bude taky logicky těžší, postavit pevnější držáky (vibrující laminát
dělá divy) - další váha. Pokud je karosérie všude okolo, znamená to
další držáky a to je špatně - kapotáž musí co nejtěsněji lemovat trubky
a ty musí být kvůli váze a tuhosti co nejkratší, dále nesmí bránit
výhledu a popravdě - její výroba je nehorázně pracná a drahá (mimochodem
kdo bude dělat formy a kopyto?) - za každou z těchto drobností strhnou
dost bodů a to snižuje šanci na úspěch (a ty nebudeš mít co prezentovat
sponzorovy, protože se budeme za výsledky stydět)...cílem konstrukční
soutěže je konstrukční vyspělost a jedním z požadavků je to, aby každá
součást měla aspoň dvě funkce. 
>> 
>> Ale pokud je požadavkem být
spalovákům pro smých, tak prosím. 
>> 
>> Všem koho jsem se dotkl se
omlouvám, ale každý si musí uvědomit, co je důležité, protože celý
projet můžou nedůležité drobnosti zabít. Zejména pak, pokud se neurčí
správně priority. 
>> 
>> Neberte to jako útok na projektovku, ale nikde
jsem neviděl hezký článek s hezkými fotkami, přitom by bylo co po této
sezóně prezentovat!!! Proč není na webu a facebooku sumarizace minulé
sezóny? VÝVOJ (takže z velké části já) TAKY UDĚLAL HODNĚ CHYB A JEDNOU Z
NICH BYLY KOMPROMISY, tak nedělejme chyby podruhé a vytvořme
profesionální produkt!!! 
>> 
>> Kdybychom si u každého dílu řekli 10g
nevadí - uděláme kompromis, tak se pod 300kg nedostaneme, cíl konstrukce
je 270kg - to znamená bez kompromisu. 
>> 
>> Toto není myšleno jako
útok na designéry, jen je to pro ně doporučení, že by měli více
komunikovat s konstrukcí, vzít si blueprinty formule bez karoserie a na
ně si pasovat své myšlenky - nepřipadá v úvahu zásadně zasahovat do
chassis - kvůli designu mohou být provedeny pouze marginální změny. 
>>

>> Myslím, že teď mluvím za všechny z vývoje a věřím, že ti co
nesouhlasí se vyjádří. 
>> 
>> Ondra
>>
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>
Ondřej Fric
>> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing
team
>> Czech Technical University in Prague
>> icq#: 394-760-523
>>
tel: +420 775 396 531
>> 
>> ---------- Původní zpráva ----------
>> Od:
Tomáš Záruba <zaruba na opluxury.com>
>> Datum: 10. 1. 2013
>> Předmět: Re:
[FSE] Fwd: design formule 
>> 
>>> Zdravím, 
>>> 
>>> protože to máte
jako hurvínek válku a koukáte na to tak trochu moc technicky tak se vám
pokusím nastínit jak to běžně chodí... 
>>> 
>>> V KOSTCE A
ZJEDNODUŠENĚ... 
>>> Vy po designérech chcete aby to mělo co nejmenší
kapotu kvůli váze, já po nich chci aby to mělo kapotu co největší kvuli
tomu že to dobře vypadá a lépe se produkt prodává. 
>>> Takže bude
kompromis!, né žádné řeči, to je o pul kila více, to nechceme... TO
NEPŘIPADÁ V ÚVAHU. Pak vám jen řeknu ať si to financujete sami. Nikoho
nezajímá že budeme na závodech první nebo poslední... to je jen pro váš
dobrý pocit... každého jenom zajímá jak moc dobře je to vidět!!!! Vy s
těmi firmami nekomunikuejte, pro ně je důležitější že jsem jednou v roce
na ČT1 než že jsme s formulí vyhráli bicyklický tur de franc... Proto
dělám marketing, protože vim o co de a necpu se vám do konstrukce de
prostě nevím, ale musí to platit i naopak... 
>>> 
>>> _Oni tvoří
skici.. cca 50 skic.. je koncept který určuje tendenční hladinu, jakýsi
vizuál, myšlenka... pak se rozkreslují detaily typu, hrana tohoto
oblouku, úhly tunelu atd atd.... _ 
>>> 
>>> Víte proč se do toho
zapojili designéři? Protože jste dobří konstruktéři...ale nemluvíte a
nemůžete mít stejný pohled na věc jako veřejnost.. civilisté, média,
firmy co nám dávají peníze atd.. 
>>> Tohle je v rukách Marketingu,
respektive PR a mělo by se to respektovat.... Jinak se mužeme zbalit a
jít o dům dál.. jednoduché. 
>>> 
>>> Já vím že vám tady saháme na
"vaší" věc, ale ač jsme kroužek musí tady fungovat hierarchie kterou
zavedlo asi z dobrého důvodu miliony firem po celém světě. To že určité
sekce v určitý moment mají prostě vyšší rozhodovací právo. 
>>> 
>>>
Děkuji a přeji dobrou noc 
>>> t. 
>>> 
>>> Dne 10. ledna 2013 21:00
Jakub Dražan <hawk na back-it-in.cz> napsal(a):
>>> 
>>>> Naprosto
inklinuju k nazoru Ondry. Navrhuju jako tema na dalsi schuzi
patnacteho... 
>>>> -------------------------
>>>> Od:Ondra Fric
>>>>
Odesláno:10.1.2013 20:39
>>>> Komu:Jiří Holeček
>>>> Kopie:Jakub Nohejl;
fse na fel.cvut.cz 
>>>> 
>>>> Předmět:Re: [FSE] Fwd: design formule
>>>>

>>>> Ahoj kluci, psal jsem již koment Petrovi, tak ho přepošlu i
sem.
>>>> 
>>>> Takže psal jsem asi toto: 
>>>> 
>>>> ahoj, prosímtě
napiš designérovi, že to má podle mě asi o "metr" delší než je konec IA
a hlavně ať to co nejvíc oseká, tady je laminátu na tři auta a laminát
je kurva těžkej. Karoserie by měla být tak 7 kg, to co tam má on je tak
15 kg. 
>>>> 
>>>> K té karoserii - pokrývat boky čumáku je kravina -
máte tam krásné trubky (mrkni se na motorky Bimota, jak mohou být trubky
krásné, nebo to zalepte jen jako spalováci) a aerodynamický odpor není
nic zásadního při našich rychlostech (hmotnost udělá víc a každý bok
bude při rozumné tuhosti kolem 1kg - teda pokud to neuděláte jako
sendvič s aramidovou voštinou uvnitř, pak tak 0,5kg - budu pak na tohle
téma mít zajímavé návrhy). Tu karoserii na takovéto auto nejlépe
koncipovat spíše jako je to např. na KTM X-Bow nebo Arial Atom. Prostě
kapotáž jak na motorku. Schovat jen to, co se musí...skoro bych uvažoval
o tom, třeba tunely udělat jen ze svodů k chlazení a pod ně jen velkou
podlahu kvůli přítlaku - jsi šéf konstruktér, vezmi ocelovou trubku a
mlať je všechny, dokud nepůjdou s hmotností o 10% dolů;-)
>>>> 
>>>>do toho nemám už moc co kecat, ale já bych to pojal trochu industriálně
- jak říkají architekti - přiznat konsrukci!!! 
>>>> 
>>>> Doufám, že to
nebylo až moc přísné 
>>>> 
>>>> Ondra
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>>>
Ondřej Fric
>>>> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing
team
>>>> Czech Technical University in Prague
>>>> icq#:
394-760-523
>>>> tel: +420 775 396 531
>>>> 
>>>> ---------- Původní
zpráva ----------
>>>> Od: Jiří Holeček <akrijos na gmail.com>
>>>> Datum:
10. 1. 2013
>>>> Předmět: Re: [FSE] Fwd: design formule 
>>>> 
>>>>>
Ahoj, 
>>>>> 
>>>>> taky se připojím k tomuto názoru. Bylo to hned
první, co mě napadlo. Několik let už letí již zmíněný "Edge Style".
Ještě chci říct, že jsem připraven zapojit se do toho modelování,
případně i do designu a zatím mě nikdo nekontaktoval. 
>>>>> 
>>>>>
Jirka
>>>> 
>>>> _______________________________________________
>>>>
Fse mailing list
>>>> Fse na fel.cvut.cz
>>>>
https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse [1]
>> 
>>
_______________________________________________ Fse mailing list
Fse na fel.cvut.cz https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
[1]
 

Links:
------
[1]
https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
[2]
http://www.cartech.cvut.cz/electric
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20130111/6dfddda3/attachment-0002.htm>


More information about the Fse mailing list