[FSE] Povinna cetba CarTech Electric
Jakub Nohejl
nohejjak na gmail.com
Úterý Říjen 1 11:46:50 CEST 2013
Ahoj/DD,
přeposílám informaci, kterou by měl znát každý z týmu electric. Jedná se
o malé shrnutí informací o hlubokém vybíjení Li-Ion článků od Michala,
viz níže.
Přečtení nezabere ani 5 minut.
Děkuji.
Kuba N.
Ing. Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
CTU CarTech Electric - Racing Team
Batteries, Accumulator Pack
Czech Technical University in Prague
www.cartech.cvut.cz/electric/ <http://www.cartech.cvut.cz/electric/>
-------- Původní zpráva --------
Delivered-To: nohejjak na gmail.com
Received: by 10.216.53.5 with SMTP id f5csp77169wec; Wed, 11 Sep 2013
10:51:09 -0700 (PDT)
Return-Path: <mrichter.kuni na gmail.com>
Received-SPF: pass (google.com: domain of mrichter.kuni na gmail.com
designates 10.58.198.13 as permitted sender) client-ip=10.58.198.13
Authentication-Results: mr.google.com; spf=pass (google.com: domain of
mrichter.kuni na gmail.com designates 10.58.198.13 as permitted sender)
smtp.mail=mrichter.kuni na gmail.com; dkim=pass header.i=@gmail.com
X-Received: from mr.google.com ([10.58.198.13]) by 10.58.198.13 with
SMTP id iy13mr2337846vec.11.1378921867858 (num_hops = 1); Wed, 11 Sep
2013 10:51:07 -0700 (PDT)
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=gmail.com;
s=20120113;
h=mime-version:in-reply-to:references:date:message-id:subject:from:to
:content-type; bh=ycRvHBNkstYEfXWPP52VMaxn7OM6dTYS/0TsdpFuUSI=;
b=d7dXUpVBRG36tnyCKufJ3IFAhVvJjJYEdfB335iPgf9FeM73fPT6mMw/Bpz3l2C4QD
yivPl6w4TvmKDrvpSI4ajal4gJ0C+BnxOes4qQ5fJd8rl7S3rVetnZ6IbwThM3eeA/jA
GHi05zJxAF4BJg/ifj0D/fQ7PXheqvARyFkzYAxf+6FZEJWiW4rhPQbyERBHtQ8jdlyw
LbxOzXQ2UT1hA8rssnB969GfBnUsNLsRPqh17iCVB5ZBZYBNDziz5F6hRClIE0r1Y/mU
mMAVw0mCFPVVxU1XS5rVEMEjzOuvkxIXFtcSQPHLmZJ1gWdGNcsuwDro0hbf6eS3rrlL +B7g==
MIME-Version: 1.0
X-Received: by 10.58.198.13 with SMTP id
iy13mr2337846vec.11.1378921867848; Wed, 11 Sep 2013 10:51:07 -0700 (PDT)
Received: by 10.220.5.7 with HTTP; Wed, 11 Sep 2013 10:51:07 -0700 (PDT)
In-Reply-To:
<CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>
References:
<CADb8gzU-hsEsEJZv94cO1ZjPpz=fsdmhn+ooZ+_rEBjVLWsZ7w na mail.gmail.com>
<522EADA4.4040009 na gmail.com>
<CAJPBRmrTt8fV7VU89CapTKK96iNe3945FRSx5eyv10U7giC5FA na mail.gmail.com>
<CAOwO4S_pfYseNzbkdjsd=vc73cwkefD6o3_EhTCv8+dE4fy+tQ na mail.gmail.com>
<CAJPBRmqiSb+Kp0=fcAn18VF576bu70VL_ve1h5X7dZL44uWNZg na mail.gmail.com>
<522F8CE2.6010601 na gmail.com>
<CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>
Date: Wed, 11 Sep 2013 19:51:07 +0200
Message-ID:
<CAJPBRmqBhuD2D+YPZFEERPudOQAWiS7BVj73RB2M=FE-Pnt=Kg na mail.gmail.com>
Subject: Re: Realita mudreho rozhodovania v nasom time
From: Michal Richter <mrichter.kuni na gmail.com>
To: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com>
Content-Type: multipart/alternative; boundary=047d7b6dcb7c1b37cc04e61f44c0
Ahoj Jakube,
použil jsem nové zdroje a zjistil toto:
při podbití dochází k:
rozpouštění (rozpad) měděného kolektoru, během nabíjení se pak tyto
části pohybují v elektrolytu a vytváří se shluky. je také možné, že růst
shluků probíhá směrem ke druhé elektrodě (+) -> zkrat případně únik
kapaliny (pro jiné typy LIONek) . Projeví se například při nabíjení -
pokud nedochází ke zvyšování napětí článku během nabíjení. Hranice,
kterou by se nemělo překročit je 2,5V! Závislost rozsáhlosti poškození
na úrovni podbití jsem nenašel. Našel jsem pouze test vybíjení do 2V,
kdy byl vliv poměrně malý. Vybití pod 1V je ale podle více zdrojů již
problém...
podrobněji:
Anoda - rozpouštění mědi v elektrolytu, zvýšení samovybíjení až zkrat (u
baterie může způsobovat nestabilitu a výraznější problémy)
Katoda (pravděpodobně odolnější) - rozpad za vzniků oxidů lithia a
kobaltu nebo manganu -> trvalá ztráta kapacity
cyklické podbíjení vede ke snížení životnosti - každé 0,3V oproti 2,5V
znamenají snížení životnosti až o 66%
dále bude problém, že v případě baterie bude případné poškození článků různé
zdroj: http://www.verlab.dcc.ufmg.br/projetos/roomba/batteries
Michal
*Michal Richter*
CTU CarTech Electric
Drivetrain
www.cartech.cvut.cz/electric <http://www.cartech.cvut.cz/electric>
tel: +420 605 208 140
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://nimap.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20131001/ff1a7abe/attachment-0001.htm>
More information about the Fse
mailing list