[FSE] Povinna cetba CarTech Electric

František Pech pechfran na fel.cvut.cz
Úterý Říjen 1 16:21:00 CEST 2013


Ahoj,
a podbití znamená na jak dlouhou dobu? Ten rozpad je okamžitý? Př.: 
dostaneš se na 2V, formule přestane jet, zjistíš to a hned ji dobiješ. 
Je jasné, že by se to stát nemělo, ale je to tak velký problém?
Fanda

František Pech, tel. +420 605 208 177
CTU CarTech Electric, Team Captain
Drivetrain group, Mechanical assisstance
Czech Technical University in Prague
www.cartech.cvut.cz/electric <http://www.cartech.cvut.cz/electric>

Dne 1.10.2013 11:46, Jakub Nohejl napsal(a):
> Ahoj/DD,
>
> přeposílám informaci, kterou by měl znát každý z týmu electric. Jedná 
> se o malé shrnutí informací o hlubokém vybíjení Li-Ion článků od 
> Michala, viz níže.
> Přečtení nezabere ani 5 minut.
>
> Děkuji.
> Kuba N.
>
> Ing. Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> CTU CarTech Electric - Racing Team
> Batteries, Accumulator Pack
> Czech Technical University in Prague
> www.cartech.cvut.cz/electric/ <http://www.cartech.cvut.cz/electric/>
>
>
>
> -------- Původní zpráva --------
> Delivered-To: 	nohejjak na gmail.com
> Received: 	by 10.216.53.5 with SMTP id f5csp77169wec; Wed, 11 Sep 2013 
> 10:51:09 -0700 (PDT)
> Return-Path: 	<mrichter.kuni na gmail.com>
> Received-SPF: 	pass (google.com: domain of mrichter.kuni na gmail.com 
> designates 10.58.198.13 as permitted sender) client-ip=10.58.198.13
> Authentication-Results: 	mr.google.com; spf=pass (google.com: domain 
> of mrichter.kuni na gmail.com designates 10.58.198.13 as permitted 
> sender) smtp.mail=mrichter.kuni na gmail.com; dkim=pass header.i=@gmail.com
> X-Received: 	from mr.google.com ([10.58.198.13]) by 10.58.198.13 with 
> SMTP id iy13mr2337846vec.11.1378921867858 (num_hops = 1); Wed, 11 Sep 
> 2013 10:51:07 -0700 (PDT)
> DKIM-Signature: 	v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=gmail.com; 
> s=20120113; 
> h=mime-version:in-reply-to:references:date:message-id:subject:from:to 
> :content-type; bh=ycRvHBNkstYEfXWPP52VMaxn7OM6dTYS/0TsdpFuUSI=; 
> b=d7dXUpVBRG36tnyCKufJ3IFAhVvJjJYEdfB335iPgf9FeM73fPT6mMw/Bpz3l2C4QD 
> yivPl6w4TvmKDrvpSI4ajal4gJ0C+BnxOes4qQ5fJd8rl7S3rVetnZ6IbwThM3eeA/jA 
> GHi05zJxAF4BJg/ifj0D/fQ7PXheqvARyFkzYAxf+6FZEJWiW4rhPQbyERBHtQ8jdlyw 
> LbxOzXQ2UT1hA8rssnB969GfBnUsNLsRPqh17iCVB5ZBZYBNDziz5F6hRClIE0r1Y/mU 
> mMAVw0mCFPVVxU1XS5rVEMEjzOuvkxIXFtcSQPHLmZJ1gWdGNcsuwDro0hbf6eS3rrlL 
> +B7g==
> MIME-Version: 	1.0
> X-Received: 	by 10.58.198.13 with SMTP id 
> iy13mr2337846vec.11.1378921867848; Wed, 11 Sep 2013 10:51:07 -0700 (PDT)
> Received: 	by 10.220.5.7 with HTTP; Wed, 11 Sep 2013 10:51:07 -0700 (PDT)
> In-Reply-To: 
> <CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>
> References: 
> <CADb8gzU-hsEsEJZv94cO1ZjPpz=fsdmhn+ooZ+_rEBjVLWsZ7w na mail.gmail.com> 
> <522EADA4.4040009 na gmail.com> 
> <CAJPBRmrTt8fV7VU89CapTKK96iNe3945FRSx5eyv10U7giC5FA na mail.gmail.com> 
> <CAOwO4S_pfYseNzbkdjsd=vc73cwkefD6o3_EhTCv8+dE4fy+tQ na mail.gmail.com> 
> <CAJPBRmqiSb+Kp0=fcAn18VF576bu70VL_ve1h5X7dZL44uWNZg na mail.gmail.com> 
> <522F8CE2.6010601 na gmail.com> 
> <CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>
> Date: 	Wed, 11 Sep 2013 19:51:07 +0200
> Message-ID: 
> <CAJPBRmqBhuD2D+YPZFEERPudOQAWiS7BVj73RB2M=FE-Pnt=Kg na mail.gmail.com>
> Subject: 	Re: Realita mudreho rozhodovania v nasom time
> From: 	Michal Richter <mrichter.kuni na gmail.com>
> To: 	Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com>
> Content-Type: 	multipart/alternative; 
> boundary=047d7b6dcb7c1b37cc04e61f44c0
>
>
>
> Ahoj Jakube,
> použil jsem nové zdroje a zjistil toto:
>
> při podbití dochází k:
> rozpouštění (rozpad) měděného kolektoru, během nabíjení se pak tyto 
> části pohybují v elektrolytu a vytváří se shluky. je také možné, že 
> růst shluků probíhá směrem ke druhé elektrodě (+) -> zkrat případně 
> únik kapaliny (pro jiné typy LIONek) . Projeví se například při 
> nabíjení - pokud nedochází ke zvyšování napětí článku během nabíjení. 
> Hranice, kterou by se nemělo překročit je 2,5V! Závislost rozsáhlosti 
> poškození na úrovni podbití jsem nenašel. Našel jsem pouze test 
> vybíjení do 2V, kdy byl vliv poměrně malý. Vybití pod 1V je ale podle 
> více zdrojů již problém...
>
> podrobněji:
> Anoda - rozpouštění mědi v elektrolytu, zvýšení samovybíjení až zkrat 
> (u baterie může způsobovat nestabilitu a výraznější problémy)
> Katoda (pravděpodobně odolnější) - rozpad za vzniků oxidů lithia a 
> kobaltu nebo manganu -> trvalá ztráta kapacity
>
> cyklické podbíjení vede ke snížení životnosti - každé 0,3V oproti 2,5V 
> znamenají snížení životnosti až o 66%
> dále bude problém, že v případě baterie bude případné poškození článků 
> různé
>
> zdroj: http://www.verlab.dcc.ufmg.br/projetos/roomba/batteries
>
> Michal
>
> *Michal Richter*
> CTU CarTech Electric
> Drivetrain
> www.cartech.cvut.cz/electric <http://www.cartech.cvut.cz/electric>
> tel: +420 605  208 140
>
>
> _______________________________________________
> Fse mailing list
> Fse na fel.cvut.cz
> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20131001/6fc89a5a/attachment-0002.htm>


More information about the Fse mailing list