[FSE] Povinna cetba CarTech Electric

Michal Richter mrichter.kuni na gmail.com
Středa Říjen 2 10:10:30 CEST 2013


Ahoj,

dohledat materiály ze kterých bude zřejmé při jakém podbití je možná
setrvat jak dlouho, aby s jistotou nemohlo dojít ke zkratu je
problematické. Při odhadu bych vyšel z tohoto "cyklické podbíjení vede ke
snížení životnosti - každé 0,3V oproti 2,5V znamenají snížení životnosti až
o 66%" . Tedy na hloubce podbití závisí velmi. Z podobných cyklických testů
ale nedokáži odhadnout jak dlouho se baterie v podbitém stavu nachází.
Odpovděl bych ale jinak. Ztráta kapacity asi nebude nijak tragická, stejně
jako samovybíjení nás asi tolik trápit nebude. Pokud ale od jisté chvíle
existuje pravděpodobnost vzniku zkratu a to ne okamžitě ale též třeba po
půl roce provozu, byl bych velmi opatrný... Máme poměrně velké množství
článků v baterii a myslím, že i Miro psal, že některé články šly do
mínusu...   nejsem si jist. Každopádně větší baterie tímto bude určitě více
trpět a bude zde větší nejistota, zda podbití bylo ještě beztrestné...

Předchozí řádky jsou spíše jen můj vlastní názor, bylo by asi velmi
užitečné mít informaci za jakých podmínek ještě není dostatek volné mědi v
elektrolytu a nehrozí zkrat, ale obávám se, že nic takového stejně nebude k
nalezení.. alespoň ne v takové podobě, kdy budeme moc říci ano, podbijeme
acupack na 1V na článek a když ho oživíme do dvou hodin, bude to ok..

snad jsem Ti alespoň trochu odpověděl...

Michal

*Michal Richter*
CTU CarTech Electric
Drivetrain
www.cartech.cvut.cz/electric
tel: +420 605  208 140


Dne 1. října 2013 16:21 František Pech <pechfran na fel.cvut.cz> napsal(a):

>  Ahoj,
> a podbití znamená na jak dlouhou dobu? Ten rozpad je okamžitý? Př.:
> dostaneš se na 2V, formule přestane jet, zjistíš to a hned ji dobiješ. Je
> jasné, že by se to stát nemělo, ale je to tak velký problém?
> Fanda
>
>    František Pech, tel. +420 605 208 177
> CTU CarTech Electric, Team Captain
> Drivetrain group, Mechanical assisstance
>
> Czech Technical University in Prague
> www.cartech.cvut.cz/electric
>    Dne 1.10.2013 11:46, Jakub Nohejl napsal(a):
>
> Ahoj/DD,
>
> přeposílám informaci, kterou by měl znát každý z týmu electric. Jedná se o
> malé shrnutí informací o hlubokém vybíjení Li-Ion článků od Michala, viz
> níže.
> Přečtení nezabere ani 5 minut.
>
> Děkuji.
> Kuba N.
>
>    Ing. Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> CTU CarTech Electric - Racing Team
> Batteries, Accumulator Pack
> Czech Technical University in Prague
> www.cartech.cvut.cz/electric/
>
>
> -------- Původní zpráva --------  Delivered-To: nohejjak na gmail.com  Received:
> by 10.216.53.5 with SMTP id f5csp77169wec; Wed, 11 Sep 2013 10:51:09 -0700
> (PDT)  Return-Path: <mrichter.kuni na gmail.com> <mrichter.kuni na gmail.com>  Received-SPF:
> pass (google.com: domain of mrichter.kuni na gmail.com designates
> 10.58.198.13 as permitted sender) client-ip=10.58.198.13  Authentication-Results:
> mr.google.com; spf=pass (google.com: domain of mrichter.kuni na gmail.comdesignates 10.58.198.13 as permitted sender)
> smtp.mail=mrichter.kuni na gmail.com; dkim=pass header.i=@gmail.com  X-Received:
> from mr.google.com ([10.58.198.13]) by 10.58.198.13 with SMTP id
> iy13mr2337846vec.11.1378921867858 (num_hops = 1); Wed, 11 Sep 2013 10:51:07
> -0700 (PDT)  DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=
> gmail.com; s=20120113;
> h=mime-version:in-reply-to:references:date:message-id:subject:from:to
> :content-type; bh=ycRvHBNkstYEfXWPP52VMaxn7OM6dTYS/0TsdpFuUSI=;
> b=d7dXUpVBRG36tnyCKufJ3IFAhVvJjJYEdfB335iPgf9FeM73fPT6mMw/Bpz3l2C4QD
> yivPl6w4TvmKDrvpSI4ajal4gJ0C+BnxOes4qQ5fJd8rl7S3rVetnZ6IbwThM3eeA/jA
> GHi05zJxAF4BJg/ifj0D/fQ7PXheqvARyFkzYAxf+6FZEJWiW4rhPQbyERBHtQ8jdlyw
> LbxOzXQ2UT1hA8rssnB969GfBnUsNLsRPqh17iCVB5ZBZYBNDziz5F6hRClIE0r1Y/mU
> mMAVw0mCFPVVxU1XS5rVEMEjzOuvkxIXFtcSQPHLmZJ1gWdGNcsuwDro0hbf6eS3rrlL +B7g==  MIME-Version:
> 1.0  X-Received: by 10.58.198.13 with SMTP id
> iy13mr2337846vec.11.1378921867848; Wed, 11 Sep 2013 10:51:07 -0700 (PDT)  Received:
> by 10.220.5.7 with HTTP; Wed, 11 Sep 2013 10:51:07 -0700 (PDT)  In-Reply-To:
> <CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com><CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>  References:
> <CADb8gzU-hsEsEJZv94cO1ZjPpz=fsdmhn+ooZ+_rEBjVLWsZ7w na mail.gmail.com><CADb8gzU-hsEsEJZv94cO1ZjPpz=fsdmhn+ooZ+_rEBjVLWsZ7w na mail.gmail.com>
> <522EADA4.4040009 na gmail.com> <522EADA4.4040009 na gmail.com>
> <CAJPBRmrTt8fV7VU89CapTKK96iNe3945FRSx5eyv10U7giC5FA na mail.gmail.com><CAJPBRmrTt8fV7VU89CapTKK96iNe3945FRSx5eyv10U7giC5FA na mail.gmail.com>
> <CAOwO4S_pfYseNzbkdjsd=vc73cwkefD6o3_EhTCv8+dE4fy+tQ na mail.gmail.com><CAOwO4S_pfYseNzbkdjsd=vc73cwkefD6o3_EhTCv8+dE4fy+tQ na mail.gmail.com>
> <CAJPBRmqiSb+Kp0=fcAn18VF576bu70VL_ve1h5X7dZL44uWNZg na mail.gmail.com><CAJPBRmqiSb+Kp0=fcAn18VF576bu70VL_ve1h5X7dZL44uWNZg na mail.gmail.com>
> <522F8CE2.6010601 na gmail.com> <522F8CE2.6010601 na gmail.com>
> <CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com><CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>  Date:
> Wed, 11 Sep 2013 19:51:07 +0200  Message-ID:
> <CAJPBRmqBhuD2D+YPZFEERPudOQAWiS7BVj73RB2M=FE-Pnt=Kg na mail.gmail.com><CAJPBRmqBhuD2D+YPZFEERPudOQAWiS7BVj73RB2M=FE-Pnt=Kg na mail.gmail.com>  Subject:
> Re: Realita mudreho rozhodovania v nasom time  From: Michal Richter
> <mrichter.kuni na gmail.com> <mrichter.kuni na gmail.com>  To: Jakub Nohejl
> <nohejjak na gmail.com> <nohejjak na gmail.com>  Content-Type: multipart/alternative;
> boundary=047d7b6dcb7c1b37cc04e61f44c0
>
> Ahoj Jakube,
> použil jsem nové zdroje a zjistil toto:
>
> při podbití dochází k:
> rozpouštění (rozpad) měděného kolektoru, během nabíjení se pak tyto části
> pohybují v elektrolytu a vytváří se shluky. je také možné, že růst shluků
> probíhá směrem ke druhé elektrodě (+) -> zkrat případně únik kapaliny (pro
> jiné typy LIONek) . Projeví se například při nabíjení - pokud nedochází ke
> zvyšování napětí článku během nabíjení. Hranice, kterou by se nemělo
> překročit je 2,5V! Závislost rozsáhlosti poškození na úrovni podbití jsem
> nenašel. Našel jsem pouze test vybíjení do 2V, kdy byl vliv poměrně malý.
> Vybití pod 1V je ale podle více zdrojů již problém...
>
> podrobněji:
> Anoda - rozpouštění mědi v elektrolytu, zvýšení samovybíjení až zkrat (u
> baterie může způsobovat nestabilitu a výraznější problémy)
> Katoda (pravděpodobně odolnější) - rozpad za vzniků oxidů lithia a kobaltu
> nebo manganu -> trvalá ztráta kapacity
>
> cyklické podbíjení vede ke snížení životnosti - každé 0,3V oproti 2,5V
> znamenají snížení životnosti až o 66%
> dále bude problém, že v případě baterie bude případné poškození článků
> různé
>
> zdroj: http://www.verlab.dcc.ufmg.br/projetos/roomba/batteries
>
> Michal
>
> *Michal Richter*
>  CTU CarTech Electric
> Drivetrain
> www.cartech.cvut.cz/electric
> tel: +420 605  208 140
>
>
> _______________________________________________
> Fse mailing listFse na fel.cvut.czhttps://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>
>
>
> _______________________________________________
> Fse mailing list
> Fse na fel.cvut.cz
> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
>
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20131002/d43b74d4/attachment-0002.htm>


More information about the Fse mailing list