[FSE] Povinna cetba CarTech Electric
Jakub Prokeš
jakub.prokes na fs.cvut.cz
Čtvrtek Říjen 3 22:35:24 CEST 2013
Ahoj,
Když jsme u získávání takových informací, zkusím přispět svou troškou. Možná
o tom už víte, ale pro jistotu: díky knihovně ČVUT mají všichni studenti k
dispozici obrovské databáze odborných publikací z různých odvětví (i
netechnických), ať už jde o příspěvky do různých konferencí, nebo samostatně
vydané odborné články (podobné SAE Technical papers). Ty jsou normálně
dostupné za nějakou sumu, kolem 20$ za článek. Když jsem tuhle možnost
objevil, dost mě překvapilo, k čemu všemu máme přístup úplně zdarma. Jestli
tam najdete něco k tomuto tématu nevím, já namátkou našel:
Effects of overdischarge on performance and thermal stability of a Li-ion
cell (http://dx.doi.org/10.1016/j.jpowsour.2006.03.043). (já vím, Li-ion
nejsou Li-pol J)
Přístup je přes EIZ - https://dialog.cvut.cz/, po přihlášení vyberete
katalog a budete přesměrováni a můžete vesele hledat.
Hodně štěstí při hledání. A všem co to již znali se omlouvám za SPAM. J
Jakub P.
From: Fse [mailto:fse-bounces na fel.cvut.cz] On Behalf Of Michal Richter
Sent: Wednesday, October 02, 2013 10:11 AM
To: František Pech
Cc: fse na fel.cvut.cz
Subject: Re: [FSE] Povinna cetba CarTech Electric
Ahoj,
dohledat materiály ze kterých bude zřejmé při jakém podbití je možná setrvat
jak dlouho, aby s jistotou nemohlo dojít ke zkratu je problematické. Při
odhadu bych vyšel z tohoto "cyklické podbíjení vede ke snížení životnosti -
každé 0,3V oproti 2,5V znamenají snížení životnosti až o 66%" . Tedy na
hloubce podbití závisí velmi. Z podobných cyklických testů ale nedokáži
odhadnout jak dlouho se baterie v podbitém stavu nachází. Odpovděl bych ale
jinak. Ztráta kapacity asi nebude nijak tragická, stejně jako samovybíjení
nás asi tolik trápit nebude. Pokud ale od jisté chvíle existuje
pravděpodobnost vzniku zkratu a to ne okamžitě ale též třeba po půl roce
provozu, byl bych velmi opatrný... Máme poměrně velké množství článků v
baterii a myslím, že i Miro psal, že některé články šly do mínusu...
nejsem si jist. Každopádně větší baterie tímto bude určitě více trpět a bude
zde větší nejistota, zda podbití bylo ještě beztrestné...
Předchozí řádky jsou spíše jen můj vlastní názor, bylo by asi velmi užitečné
mít informaci za jakých podmínek ještě není dostatek volné mědi v
elektrolytu a nehrozí zkrat, ale obávám se, že nic takového stejně nebude k
nalezení.. alespoň ne v takové podobě, kdy budeme moc říci ano, podbijeme
acupack na 1V na článek a když ho oživíme do dvou hodin, bude to ok..
snad jsem Ti alespoň trochu odpověděl...
Michal
Michal Richter
CTU CarTech Electric
Drivetrain
<http://www.cartech.cvut.cz/electric> www.cartech.cvut.cz/electric
tel: +420 605 208 140
Dne 1. října 2013 16:21 František Pech <pechfran na fel.cvut.cz> napsal(a):
Ahoj,
a podbití znamená na jak dlouhou dobu? Ten rozpad je okamžitý? Př.: dostaneš
se na 2V, formule přestane jet, zjistíš to a hned ji dobiješ. Je jasné, že
by se to stát nemělo, ale je to tak velký problém?
Fanda
František Pech, tel. +420 605 208 177 <tel:%2B420%20605%20208%20177>
CTU CarTech Electric, Team Captain
Drivetrain group, Mechanical assisstance
Czech Technical University in Prague
www.cartech.cvut.cz/electric
Dne 1.10.2013 11:46, Jakub Nohejl napsal(a):
Ahoj/DD,
přeposílám informaci, kterou by měl znát každý z týmu electric. Jedná se o
malé shrnutí informací o hlubokém vybíjení Li-Ion článků od Michala, viz
níže.
Přečtení nezabere ani 5 minut.
Děkuji.
Kuba N.
Ing. Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047 <tel:%2B420%20606%20314%20047>
CTU CarTech Electric - Racing Team
Batteries, Accumulator Pack
Czech Technical University in Prague
www.cartech.cvut.cz/electric/
-------- Původní zpráva --------
Delivered-To:
nohejjak na gmail.com
Received:
by 10.216.53.5 with SMTP id f5csp77169wec; Wed, 11 Sep 2013 10:51:09 -0700
(PDT)
Return-Path:
<mailto:mrichter.kuni na gmail.com> <mrichter.kuni na gmail.com>
Received-SPF:
pass (google.com: domain of mrichter.kuni na gmail.com designates 10.58.198.13
as permitted sender) client-ip=10.58.198.13
Authentication-Results:
mr.google.com; spf=pass (google.com: domain of mrichter.kuni na gmail.com
designates 10.58.198.13 as permitted sender)
smtp.mail=mrichter.kuni na gmail.com; dkim=pass header.i=@gmail.com
X-Received:
from mr.google.com ([10.58.198.13]) by 10.58.198.13 with SMTP id
iy13mr2337846vec.11.1378921867858 (num_hops = 1); Wed, 11 Sep 2013 10:51:07
-0700 (PDT)
DKIM-Signature:
v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=gmail.com; s=20120113;
h=mime-version:in-reply-to:references:date:message-id:subject:from:to
:content-type; bh=ycRvHBNkstYEfXWPP52VMaxn7OM6dTYS/0TsdpFuUSI=;
b=d7dXUpVBRG36tnyCKufJ3IFAhVvJjJYEdfB335iPgf9FeM73fPT6mMw/Bpz3l2C4QD
yivPl6w4TvmKDrvpSI4ajal4gJ0C+BnxOes4qQ5fJd8rl7S3rVetnZ6IbwThM3eeA/jA
GHi05zJxAF4BJg/ifj0D/fQ7PXheqvARyFkzYAxf+6FZEJWiW4rhPQbyERBHtQ8jdlyw
LbxOzXQ2UT1hA8rssnB969GfBnUsNLsRPqh17iCVB5ZBZYBNDziz5F6hRClIE0r1Y/mU
mMAVw0mCFPVVxU1XS5rVEMEjzOuvkxIXFtcSQPHLmZJ1gWdGNcsuwDro0hbf6eS3rrlL +B7g==
MIME-Version:
1.0
X-Received:
by 10.58.198.13 with SMTP id iy13mr2337846vec.11.1378921867848; Wed, 11 Sep
2013 10:51:07 -0700 (PDT)
Received:
by 10.220.5.7 with HTTP; Wed, 11 Sep 2013 10:51:07 -0700 (PDT)
In-Reply-To:
<mailto:CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>
<CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>
References:
<mailto:CADb8gzU-hsEsEJZv94cO1ZjPpz=fsdmhn+ooZ+_rEBjVLWsZ7w na mail.gmail.com>
<CADb8gzU-hsEsEJZv94cO1ZjPpz=fsdmhn+ooZ+_rEBjVLWsZ7w na mail.gmail.com>
<mailto:522EADA4.4040009 na gmail.com> <522EADA4.4040009 na gmail.com>
<mailto:CAJPBRmrTt8fV7VU89CapTKK96iNe3945FRSx5eyv10U7giC5FA na mail.gmail.com>
<CAJPBRmrTt8fV7VU89CapTKK96iNe3945FRSx5eyv10U7giC5FA na mail.gmail.com>
<mailto:CAOwO4S_pfYseNzbkdjsd=vc73cwkefD6o3_EhTCv8+dE4fy+tQ na mail.gmail.com>
<CAOwO4S_pfYseNzbkdjsd=vc73cwkefD6o3_EhTCv8+dE4fy+tQ na mail.gmail.com>
<mailto:CAJPBRmqiSb+Kp0=fcAn18VF576bu70VL_ve1h5X7dZL44uWNZg na mail.gmail.com>
<CAJPBRmqiSb+Kp0=fcAn18VF576bu70VL_ve1h5X7dZL44uWNZg na mail.gmail.com>
<mailto:522F8CE2.6010601 na gmail.com> <522F8CE2.6010601 na gmail.com>
<mailto:CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>
<CAJPBRmqy=SS4BSS92sgpMANbF6DjxE6wsatgj7ZU5n0JYrPJdA na mail.gmail.com>
Date:
Wed, 11 Sep 2013 19:51:07 +0200
Message-ID:
<mailto:CAJPBRmqBhuD2D+YPZFEERPudOQAWiS7BVj73RB2M=FE-Pnt=Kg na mail.gmail.com>
<CAJPBRmqBhuD2D+YPZFEERPudOQAWiS7BVj73RB2M=FE-Pnt=Kg na mail.gmail.com>
Subject:
Re: Realita mudreho rozhodovania v nasom time
From:
Michal Richter <mailto:mrichter.kuni na gmail.com> <mrichter.kuni na gmail.com>
To:
Jakub Nohejl <mailto:nohejjak na gmail.com> <nohejjak na gmail.com>
Content-Type:
multipart/alternative; boundary=047d7b6dcb7c1b37cc04e61f44c0
Ahoj Jakube,
použil jsem nové zdroje a zjistil toto:
při podbití dochází k:
rozpouštění (rozpad) měděného kolektoru, během nabíjení se pak tyto části
pohybují v elektrolytu a vytváří se shluky. je také možné, že růst shluků
probíhá směrem ke druhé elektrodě (+) -> zkrat případně únik kapaliny (pro
jiné typy LIONek) . Projeví se například při nabíjení - pokud nedochází ke
zvyšování napětí článku během nabíjení. Hranice, kterou by se nemělo
překročit je 2,5V! Závislost rozsáhlosti poškození na úrovni podbití jsem
nenašel. Našel jsem pouze test vybíjení do 2V, kdy byl vliv poměrně malý.
Vybití pod 1V je ale podle více zdrojů již problém...
podrobněji:
Anoda - rozpouštění mědi v elektrolytu, zvýšení samovybíjení až zkrat (u
baterie může způsobovat nestabilitu a výraznější problémy)
Katoda (pravděpodobně odolnější) - rozpad za vzniků oxidů lithia a kobaltu
nebo manganu -> trvalá ztráta kapacity
cyklické podbíjení vede ke snížení životnosti - každé 0,3V oproti 2,5V
znamenají snížení životnosti až o 66%
dále bude problém, že v případě baterie bude případné poškození článků různé
zdroj: http://www.verlab.dcc.ufmg.br/projetos/roomba/batteries
Michal
Michal Richter
CTU CarTech Electric
Drivetrain
<http://www.cartech.cvut.cz/electric> www.cartech.cvut.cz/electric
tel: +420 605 208 140
_______________________________________________
Fse mailing list
Fse na fel.cvut.cz
https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
_______________________________________________
Fse mailing list
Fse na fel.cvut.cz
https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20131003/ddb4181e/attachment-0002.htm>
More information about the Fse
mailing list