[FSE] Fwd: Testování 22.6.2012
Jakub 'Hawk' Dražan
hawk na back-it-in.cz
Pondělí Červenec 23 23:26:11 CEST 2012
Ahoj,
po posledních dvou dnech, kdy jsem se objevil na dílně musím
smeknout klobouk. Na komplimenty bude, ale ještě čas.
Výkon 25 kW
opravdu není asi tím, co jsme chtěli, ale po tom co jsem viděl, jak
formule jezdí, si myslím, že je plně konkurenceschopná. Nezapomeňme, že
pokud nám Formule vydrží (přežije Endurance, tj. se neupeče motor
apod.), tak velká část hodnocení je ve statických disciplínách. Proto si
myslím, že za výkon panu Guičovi gule nakopat můžeme, ale tato
konstalace by nám pro první soutěže měla stačit k úspěchu, pokud formule
odkroutí celý závodní víkend a to i za cenu současného výkonu. Modří už
vědí kam mířím. Radši 25 kW, dojet a mít kupu zkušeností, než vyhořelou
raketu a koukat na ostatní. Budeme mít větší radost my, ale především
sponzoři, se kterými se bude jednodušší domluvit na další spolupráci.
Vím, že neříkám nic nového, ale bude dobré to mít v hlavě po celou
dobu, kdy nás zase začnu tlačit čas a bude se zvyšovat stres.
Takže
když to shrneme. Letos bedna a příští sezonu první místo s novým pohonem
:-)). Vše podstatné řekli už kluci níže.
Myjte se, Hauk ;-)
On Mon,
23 Jul 2012 22:55:11 +0200, Dominik Macko wrote: Ahoj,
V prvom rade
chcem poďakovať všetkým za aktívnu účasť v dielni a pri testovaní.
Obzvlášť Mirovi za dokončenie meniča a Ondrovi za spracovanie výsledkom
z merania.
Samotné výsledky - sú v prílohe, neviem či to vyžaduje ešte
nejaký komentár ....
Každopádne sa potvrdilo to, na čo už rok
upozorňujem. Musíme sa ZBAVIŤ súčasných komponentov pre pohon. Po prvom
roku sme vedeli, že to bol omyl použiť neprofesionálny motor a
neotestovaný regulátor, naviac ani BMSky nie sú ideálne. Jednoducho, ak
sa budeme držať týchto komponentov, viac už z nich nedostaneme a podľa
toho budú vyzerať aj výsledky.
Tohtoročné závody odjazdíme s tým, čo
máme. A ak chceme byť na ďalší rok konkurencieschopní - musíme ísť do
profesionálneho riešenia motorov a meničov s náležitosťami, čo k tomu
súvisia. To znamená zvýšenie trakčného napätia. (čo mi môže potvrdiť aj
Miro, že súčasných 200 V nie je postačujúcich ani pre súčasnú
variantu).
Zároveň vyzývam PHE skupinu, aby najneskôr do mesiaca
dodali_ predbežný rozpočet pre budúcoročnú formulu_. Ak si neviete s tým
poradiť, alebo neviete ako na to - tak nás kontaktujte. Hlavne chceme
výsledky.
- Ďakujem
Toto je môj osobný názor a reálny pohľad na vec.
Ak so mnou nesúhlasíte, som otvorený diskusii.
Dominik
--------
Pôvodná správa --- Original Message --------
PREDMET:
Testování
22.6.2012
DÁTUM:
Sun, 22 Jul 2012 22:32:16 +0200 (CEST)
OD:
Ondra Fric [1]
PRE:
Miroslav Rýzek [2], Jakub Nohejl [3],
Zdeněk Houf [4], Dominik Macko [5], Marek Pátý [6]
Ahoj, píšu jen
těm, kdo dnes byli v dílně.
Posílám data z testování, připište vlastní
komentáře a prosím přiložte můj (viz níže) a přepošlete do konfery (aby
to došlo i p. Tichánkovi).
Na základě nalogovaného pootočení motoru
(úměrné rychlosti) v závislosti na čase naměřeném při dnešních
testovacích jízdách jsem provedl simulaci jízdy a z toho jsem určil
přiblyžný výkonový odběr z motoru při maximálním zrychlení - výsledky
jsou jaké jsou.
V souboru Data-testy.xlsx je přepočet a naměřená data -
to jsem neformátoval
V souboru Výsledky-testy.xlsx je změřená rychlostní
výkonová a momentová charakteristika
- v grafech jsem použil spojnici
trendu polynomickou pro výkonovou charakteristiku a klouzavý průměr pro
momentovou.
Charakteristiky jsou dost zubaté, viz vyexportované grafy
výkonu z matlabu v pdf - proto vyobrazeno přes spojnice.
Nevím, jak se
to podařilo, ale jeden krát se podařilo naměřit výkon odpovídající
momentu 103,92 Nm na motoru ve třech hodnotách po sobě (takové cuknutí
po rozjetí - následné přibrzdění a poté rozjezd - tato hodnota odpovídá
odhadovanému momentu,který maximálně přenesou kola (já vypočítal adhezní
mez v nízké rychlosti také 103,92 Nm, ale je to vzhledem k odhadům
parametrů jen náhoda).
Jak vidíte, v špičkách (diskrétních hodnotách)
je výkon 20-25 kW, to je pdle mě dost smutné, vzhledem k očekáváním,
která byla po snových parametrech pana Guiče (výkon ve špičce 65 kW a
točivý moment přes 150 Nm).
Nicméně nezbývá než ocenit výbornou práci
chlapců, zejména pak vyzdvihnu práci Miro Rýzka, kterému se podařilo
sestavit za rok regulátor, který motor krásně plynule rozběhne a je
schopný motor řídit, neboť to se pánům z MGM Compro za nemalý obnos
prozatím za 1,5 roku nepodařilo - myslím, že by stálo za to s nimi toto
nedodržení předmětu smlouvy řešit.
V současné době je další pokus o
zvyšování výkonu nejspíše zbytečný, neboť bychom motor asi uvařili, už
takto se velmi přehřívá (Kubo prosím doplň změřené teploty, díky) - není
zde bohužel dořešen přenos tepla z vynutí k chladící patroně kvůli
vzduchovým mezerám mezi plechy a trnem, do kterého se vkládá chlazení
(dle požadavku pana Guiče) - toto chlazení má tedy pro motor malý
efekt.
Je mi to líto, ale nezbývá než konstatovat, že celý vůz je
vzhledem ke stavbě na parametry udávané panem Guičem a vzhledem k
minimalizaci výrobních nákladů po všech stránkách velmi předimenzovaný a
to se bohužel projevuje na jeho výkonových
schopnostech...
Ondra
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ondřej
Fric
CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
Czech
Technical University in Prague
icq#: 394-760-523
tel: +420 775 396
531
--
---------------------------------------------------------------------------------
ASP.NET developer ve společnosti uLikeIT - www.ulikeit.cz
zakladatel
projektu BACK-IT-IN.cz - www.back-it-in.cz
redaktor Českých
motocyklových novin - www.cmn.cz
pořadatel motokempu Hledání Přívěr -
www.hledani-priver.cz
vedoucí IT department týmu CTU CarTech -
www.cartech.cvut.cz
student programu STM na FEL ČVUT - www.fel.cvut.cz
Jakub "Hawk" Dražan
tel: +420 777 788 744
icq: 325593088
e-mail: hawk na back-it-in.cz
web: www.back-it-in.cz [7]
Links:
------
[1] mailto:fricik na seznam.cz
[2]
mailto:miroslav.ryzek na gmail.com
[3] mailto:nohejjak na gmail.com
[4]
mailto:houfzden na fel.cvut.cz
[5] mailto:mackodom na fel.cvut.cz
[6]
mailto:marek.paty na seznam.cz
[7] http://www.back-it-in.cz/
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20120723/00d43d92/attachment-0003.htm>
More information about the Fse
mailing list