[FSE] [Fse-acp] Accupack
Jakub Nohejl
nohejjak na gmail.com
Pondělí Říjen 8 00:26:08 CEST 2012
Ahoj,
ono ani tak nejde o to zachovat ten vykon 80 kW u druhe varianty, jako
spis o to, ze v pripade prvni varianty 8,8 kW budes potrebovat skoro
veskerou energii co v akumulatoru je. A stane se ti to, ze poslednich
nekolik kol proste budes padat opravdu exponencialne - malo jsem to
zduraznil, ale na tohle jsem chtel poukazat. Tech 15% akumulatoru je
jeste 70 kW, pocatek exponencialy je vsak nekde drive - za 15%
akumulatoru to fakt nabyva pekne na tempu a konci nekde na 45 kW. Navic
se do tohoto o to vice promitne skutecnost, ze rozdil napeti akumulatoru
a indukovaneho napeti na motoru se ve vysich otackach (500-1000 ot/min)
zmensuje, a o to vice to snizuje proud jaky muze menic motorem prohnat.
Jak to ale nejak rozumne namodelovat netusim. Napriklad se treba stane
ze rozdil napeti bude 100 V a proud max. z baterie bude 220 A (varianta
jedna, 8,8 kWh), tedy mame vykon 22 kW k dispozici okamzite pri
rychlosti auta cca 60 km/h.
Se spickami, jasny, to mas pravdu.
Jinak co se tyce variace, tak me moc nenapadaji parametry co by se
hodili... . Dyztak napiste ostatni.
Kuba
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
CTU CarTech Electric, ACP group
Czech Technical University in Prague
www.cartech.cvut.cz/electric
Dne 07.10.2012 23:38, Ondra Fric napsal(a):
>
> Ahoj, teď záleží o kolik by šli nahoru s tou účinností...zda to má
> cenu a nebo ne...6 kg je na motorech hodně, ale třeba za 5% účinnosti
> v průměru by to stálo. Pokud pošlou z TG křivky, mohu opět přepočítat.
>
>
> Jinak abys měl představu, ty špičky na maximální proud tvoří jen
> zlomek času (jednotky procent), takže požadavek na 250A bych jako
> zcela směrodatný nebral. Pokud máš výkon 60 nebo 70 kW už se na času
> až tolik neprojeví.
>
> Stačí si uvědomit, že spalováky mají obvykle okolo 60kW output a jak
> jim to jede, takže těch 70kW z baterek by znamenalo také okolo 60kW na
> kola a to už je spíše problém na FS tratích uřídit pro řidiče;-)
>
>
> Jen pro představu pro jezdce:
>
> Teď jste jeli na možná 30 kW max a 405 kg = 0,074 kW/kg
>
> Příští rok snad 70 kW max a 345 kg = 0,2 kW/kg
>
>
> to je brutální rozdíl, skoro 3x takový poměr power to weight - nebude
> to snadné řídit.
>
>
> Samozřejmě rád dál pomůžu, tak ja budu moct.
>
>
> !!! ZKUSTE NAHODIT VARIACE PARAMETRŮ A JÁ TO PROPOČÍTÁM !!! - aspoň ať
> je vidět citlivost na jednotlivé parametry.
>
>
> Ondra
>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> Czech Technical University in Prague
> icq#: 394-760-523
> tel: +420 775 396 531
>
>
> ---------- Původní zpráva ----------
> Od: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com>
> Datum: 7. 10. 2012
> Předmět: Re: [Fse-acp] Accupack
>
> Ahoj Ondro,
>
> mozna ze se nam tech 9 kg podari jeste i vice stahnout s druhou
> variantou, ale nechci predbihat. Na te mechanice vim ze to neni
> legrace, jeste kdyz dnes ctu ze ma byt motor zas o 6 kg tezsi.
> (zitra se to predpokladam bud osouhlasi nebo zamitne)
>
> Dobry dotaz na 250 A u variatnu 10,4 kWh, historicky to je
> pozadavek zde v konferenci na spickovy proud, puvodne od Mira.
> Ano, to neni moc duvod, zejmena kdyz je omezeni vykonu na 85 kW,
> ale ma to i dalsi duvod. Je to zamerne proto, aby byla rezerva pri
> spadnuti napeti k napr jeste k 15% akumulatoru, kdy bude porad k
> dispozici plny vykon (320V*250A=80kW) a k razantnimu poklesu
> vykonu dojde az v poslednich 10% akumulatoru, ktere zrejme jiz
> nebudeme potrebovat. -- Naopak toto by pri variante 8,8 kWh
> znamenalo, ze pro 15% akumulatoru bychom meli o 320V*220A=70kW a
> pokles by byl dale velmi strmy (kazdy si jej muze jednoduse
> spocitat ze zavislosti napeti ACP, co jsem ti posilal, je to tez
> na FTP) a tim bychom "krasne exponencialne umreli". Skoda ze jsem
> to zapomnel zahrnout do predchoziho prehledu dvou variatn co jsem
> tu psal Markovi, tam by se to hodilo.
>
> Za citlivostni analyzu diky, je to supr pomoc od tebe, vazim si
> toho. A trochu se to tam projevi, to je videt, treba nepribyde
> dalsich 6 kg na motorech.
>
> No a jen nas ovlivnuj, tebou se necham - jeste jestli te bavi
> pomoct. :)
>
>
> Kuba
>
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> CTU CarTech Electric, ACP group
> Czech Technical University in Prague
> www.cartech.cvut.cz/electric <http://www.cartech.cvut.cz/electric>
>
>
> Dne 07.10.2012 22:02, Ondra Fric napsal(a):
>
> Ahoj Kubo,
>
>
> pokud by to bylo těch 85kg, tak je to dle mě přípustné.
> Nicméně 9 kg je fakt hodně a uspořit to na mechanice není
> vůbec snadné.
>
>
> Další dotaz: proč by měl být vybíjecí proud 250A, pokud při
> nominál napětí může být dle pravidel jen 200A?
>
> 80 000W/400V=200A, samozřejmě ke konci baterek klesne napětí a
> pak by výkon s 11 Ah o něco spadnul, ale 10,4 kWh je dle mě
> fakt hodně.
>
>
> Dvojnásobný maximální výkon ale neznamená dvojnásobný
> odběr...střední výkon by měl být do 16 kW, jen špičky budou
> vyšší.
>
>
> Citlivost hmotnosti na požadavek na energi přibližně (úmyslě
> rozdíl 9 kg), přepočítáno i pro správnou kapacitu akumulátoru:
>
> pro hmotnost s jezdcem 341 kg, 10,4kWh - 8,826 kWh
>
> pro hmotnost s jezdcem 332 kg, 8,8 - 8,583 kWh
>
> je to výpočet pro nejnáročnější z rychlostních profilů co mám
> k dispozici, nejedná se o data z GPS, ale o průměr z otáček
> předních kol, která se občas rychle roztočí i bez přidání
> plynu (např když povolíte brzdu po zablokování kol). Nedokážu
> odhadnout odchylku, protože nemám dost podkladů pro validaci
> výpočtů, ale myslím, že i těch 8,8 kWh by stačilo při vybití
> 85-90%.
>
>
> Toť z mé strany vše - snažím se být objektivní a poskytnout
> data, nechci dělat rozhodnutí, protože mi to už nepřísluší a
> ani nechci nikoho ovlivňovat. Myslím, že obě varianty mají svá
> pro a proti.
>
>
> Jo, ptal jsem se na tu hmotnost už dříve, asi jsi to přehlédl;-)
>
>
> Ondra
>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> Czech Technical University in Prague
> icq#: 394-760-523
> tel: +420 775 396 531
>
>
> ---------- Původní zpráva ----------
> Od: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com> <mailto:nohejjak na gmail.com>
> Datum: 7. 10. 2012
> Předmět: Re: [Fse-acp] Accupack
>
> Aktualne 83 a nejaky drobny, tedy 84 kg komplet ACP u
> FSE.01. Muj odhad je priblizne stejny i pro dalsi verzi,
> tedy rikam 85 kg. Melo by to byt skutecne velmi blizko.
> ... nezeptal ses me Ondro :)
>
> -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
> CTU CarTech Electric, ACP group
> Czech Technical University in Prague
> www.cartech.cvut.cz/electric <http://www.cartech.cvut.cz/electric>
>
>
> Dne 07.10.2012 20:29, Ondra Fric napsal(a):
>
> Jirko...tvoji jistotu bych chtěl mít...pokud se
> nepletu, tak kluci říkali, že měli loni po sezóně na
> ložiskách vakl (že se vymačkal rozpěrný kalený
> kroužek, ale nevím zda toto řešení zachovaly). Vahadla
> na FS.03/04 jsou výrazně titěrnější než na
> FSE.01...navíc tady zatížení strašně vychází z úhlů
> sil a délek ramen - to bych si od oka netroufl říci,
> radši bych si sehnal výpočty od kluků, co to dělali a
> jen zvětšil síly. Na ramenech by se kdyžtak změnil
> průřez, to by nebyl až takový probém.
>
>
> Doteď se všichni baví o accupacku a nikdo mi nebyl
> schopný říci, kolik by měl cca vážit. Pack u FSE.01
> váží asi tak 100 kg, že?
>
>
> Ondra
>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing
> team
> Czech Technical University in Prague
> icq#: 394-760-523
> tel: +420 775 396 531
>
>
> ---------- Původní zpráva ----------
> Od: Jiří Holeček <akrijos na gmail.com>
> <mailto:akrijos na gmail.com>
> Datum: 7. 10. 2012
> Předmět: Re: [Fse-acp] Accupack
>
> S hmotnosti packu ale nic nenadelas, vyndavat z
> toho clanky na ukor toho, ze nebude jistota v
> dojezdu (tim myslim dostatecne naddimenzovano) je
> hloupost. ram muzeme vyztuzit, loziska to vydrzi -
> pocital jsem loziska FS03 v bakalarce a jsou
> predimenzovana, vahadla jsou taky ok - o tech jsem
> mluvil s ostatnimi tymy a oproti nam je maji
> poddimenzovane. ramena nevim, ale to bysme taky
> zvladli zaridit.
>
>
>
> 2012/10/7 Ondra Fric <fricik na seznam.cz
> <mailto:fricik na seznam.cz>>
>
> Myslím, že k tomuto témtu by se měli mít
> možnost vyjádřit všichni, tak to kdyžtak
> předejte dál.
>
>
> Ahoj Kubo a všihni,
>
>
> pozor, myslím, že když bys zvolil do dalšího
> roku 143s 13Ah, tak už ti to nedá dostatečné
> špičkové prudy... tedy už srážíš výkon, na
> druhou stranu auto by bylo lehčí a ten výkon
> by možná nebyl ani potřeba.
>
>
> Pokud by byl zájem o výpočty na rekuperaci,
> zkusil bych zohlednit přesněji rozložení hmot
> na nápravy, můžu to dodefinovat - jen to dá
> trochu více práce. V současnosti je to
> nadefinováno tak, jako by zadní náprava
> brzdila a zbytek energie se mařil - k
> odlehčení již dochází vlivem klopného momentu
> kolem zadní nápravy (vlivem setrvačné síly
> okolo těžiště), ale né kompletně - ve
> skutečnosti je to ještě o něco víc.
>
>
> Tak a teď je asi na čase osvětlit nějaké
> důvody proč jsem se snažil protlačit některé
> své návrhy:
>
> - snižování hmotnosti:
>
> Uvědomme si, že vycházíme z auta FS.04, kde
> hlavní struktury jsou z FS.03,která byla
> počítána na cca 230 kg, když půjdeme na 270
> kg, jsme už s bezpečností výpočtů dost na
> hraně...Těhlice to vydrží, ty jsou dimenzovány
> na deformaci, né na napětí, ale měl bych
> strach z ložisek, ramen náprav a z vahadel u
> push rodů.
>
>
> - přímý pohon bez převodů:
>
> Dva motoy umožní aktivní diferenciál.
>
> tím že nejsou převodované, tak je účinnost v
> mechanice někde mezi 99-100% - ztráty jen
> drobnými ztrátami v ložiscích kol a v
> poloosách, oproti tomu teď to bylo někde okolo
> 91-93% - ztráty v planetovce (2-3%), řetězu
> (5%) atp.
>
> Už jen díky tomuto za cenu mírně těžších
> motorů můžeš odlehčit accupack a navíc odpadá
> hmotnost následných převodů (při řetězech
> aspoň 5 kg), dva motory umožňují zbavyt se
> diferáku (Drexler LSD okolo 5kg a 70 000 Kč).
>
>
> Mimochodem nový pohon -,2 motory + 2 měniče by
> měli vážit jen o málo více než původní pohon
> (motor 15 kg, měnič 3 kg, planetovka 7 kg,
> řetězový převod 5 kg, diferák 7 kg, hřídel,
> ... = suma sumárum necelých 40 kg), vzhledem k
> jednoduchosti zástavby do rámu by tedy měla v
> tomto ohledu být proti pohonu FSE.01 hmotnost
> přibližně srovantelná, výkon potenciálně
> dvojnásobný, maximální rychlost výrazně vyšší
> a účinnost vyšší o 6-9% v mechanice.
>
>
> jak jste sami viděli, trať je extémě
> technická, takže hmotnost v zatáčkách dost škodí.
>
>
> Pokud se celý accupack přehoupne přes 90 kg,
> tak už je to podle mě moc. Bylo by dobré,
> kdyby byl okolo 80-85 kg.
>
>
> Toť můj názor
>
>
> Ondra
>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student
> electric racing team
> Czech Technical University in Prague
> icq#: 394-760-523
> tel: +420 775 396 531
>
> _______________________________________________
> Fse-acp mailing list
> Fse-acp na fel.cvut.cz <mailto:Fse-acp na fel.cvut.cz>
> https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse-acp
>
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20121008/a74792d2/attachment-0003.htm>
More information about the Fse
mailing list