[FSE] [Fse-acp] Accupack

Jakub Nohejl nohejjak na gmail.com
Pondělí Říjen 8 00:26:08 CEST 2012


Ahoj,

ono ani tak nejde o to zachovat ten vykon 80 kW u druhe varianty, jako 
spis o to, ze v pripade prvni varianty 8,8 kW budes potrebovat skoro 
veskerou energii co v akumulatoru je. A stane se ti to, ze poslednich 
nekolik kol proste budes padat opravdu exponencialne - malo jsem to 
zduraznil, ale na tohle jsem chtel poukazat. Tech 15% akumulatoru je 
jeste 70 kW, pocatek exponencialy je vsak nekde drive - za 15% 
akumulatoru to fakt nabyva pekne na tempu a konci nekde na 45 kW. Navic 
se do tohoto o to vice promitne skutecnost, ze rozdil napeti akumulatoru 
a indukovaneho napeti na motoru se ve vysich otackach (500-1000 ot/min) 
zmensuje, a o to vice to snizuje proud jaky muze menic motorem prohnat. 
Jak to ale nejak rozumne namodelovat netusim. Napriklad se treba stane 
ze rozdil napeti bude 100 V a proud max. z baterie bude 220 A (varianta 
jedna, 8,8 kWh), tedy mame vykon 22 kW k dispozici okamzite pri 
rychlosti auta cca 60 km/h.

Se spickami, jasny, to mas pravdu.

Jinak co se tyce variace, tak me moc nenapadaji parametry co by se 
hodili... . Dyztak napiste ostatni.


Kuba

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
CTU CarTech Electric, ACP group
Czech Technical University in Prague
www.cartech.cvut.cz/electric


Dne 07.10.2012 23:38, Ondra Fric napsal(a):
>
> Ahoj, teď záleží o kolik by šli nahoru s tou účinností...zda to má 
> cenu a nebo ne...6 kg je na motorech hodně, ale třeba za 5% účinnosti 
> v průměru by to stálo. Pokud pošlou z TG křivky, mohu opět přepočítat.
>
>
> Jinak abys měl představu, ty špičky na maximální proud tvoří jen 
> zlomek času (jednotky procent), takže požadavek na 250A bych jako 
> zcela směrodatný nebral. Pokud máš výkon 60 nebo 70 kW už se na času 
> až tolik neprojeví.
>
> Stačí si uvědomit, že spalováky mají obvykle okolo 60kW output a jak 
> jim to jede, takže těch 70kW z baterek by znamenalo také okolo 60kW na 
> kola a to už je spíše problém na FS tratích uřídit pro řidiče;-)
>
>
> Jen pro představu pro jezdce:
>
> Teď jste jeli na možná 30 kW max a 405 kg = 0,074 kW/kg
>
> Příští rok snad 70 kW max a 345 kg = 0,2 kW/kg
>
>
> to je brutální rozdíl, skoro 3x takový poměr power to weight - nebude 
> to snadné řídit.
>
>
> Samozřejmě rád dál pomůžu, tak ja budu moct.
>
>
> !!! ZKUSTE NAHODIT VARIACE PARAMETRŮ A JÁ TO PROPOČÍTÁM !!! - aspoň ať 
> je vidět citlivost na jednotlivé parametry.
>
>
> Ondra
>
> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
> Ondřej Fric
> CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
> Czech Technical University in Prague
> icq#: 394-760-523
> tel: +420 775 396 531
>
>
> ---------- Původní zpráva ----------
> Od: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com>
> Datum: 7. 10. 2012
> Předmět: Re: [Fse-acp] Accupack
>
>     Ahoj Ondro,
>
>     mozna ze se nam tech 9 kg podari jeste i vice stahnout s druhou
>     variantou, ale nechci predbihat. Na te mechanice vim ze to neni
>     legrace, jeste kdyz dnes ctu ze ma byt motor zas o 6 kg tezsi.
>     (zitra se to predpokladam bud osouhlasi nebo zamitne)
>
>     Dobry dotaz na 250 A u variatnu 10,4 kWh, historicky to je
>     pozadavek zde v konferenci na spickovy proud, puvodne od Mira.
>     Ano, to neni moc duvod, zejmena kdyz je omezeni vykonu na 85 kW,
>     ale ma to i dalsi duvod. Je to zamerne proto, aby byla rezerva pri
>     spadnuti napeti k napr jeste k 15% akumulatoru, kdy bude porad k
>     dispozici plny vykon (320V*250A=80kW) a k razantnimu poklesu
>     vykonu dojde az v poslednich 10% akumulatoru, ktere zrejme jiz
>     nebudeme potrebovat. -- Naopak toto by pri variante 8,8 kWh
>     znamenalo, ze pro 15% akumulatoru bychom meli o 320V*220A=70kW a
>     pokles by byl dale velmi strmy (kazdy si jej muze jednoduse
>     spocitat ze zavislosti napeti ACP, co jsem ti posilal, je to tez
>     na FTP) a tim bychom "krasne exponencialne umreli". Skoda ze jsem
>     to zapomnel zahrnout do predchoziho prehledu dvou variatn co jsem
>     tu psal Markovi, tam by se to hodilo.
>
>     Za citlivostni analyzu diky, je to supr pomoc od tebe, vazim si
>     toho. A trochu se to tam projevi, to je videt, treba nepribyde
>     dalsich 6 kg na motorech.
>
>     No a jen nas ovlivnuj, tebou se necham - jeste jestli te bavi
>     pomoct. :)
>
>
>     Kuba
>
>     -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>     Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
>     CTU CarTech Electric, ACP group
>     Czech Technical University in Prague
>     www.cartech.cvut.cz/electric  <http://www.cartech.cvut.cz/electric>
>
>
>     Dne 07.10.2012 22:02, Ondra Fric napsal(a):
>
>         Ahoj Kubo,
>
>
>         pokud by to bylo těch 85kg, tak je to dle mě přípustné.
>         Nicméně 9 kg je fakt hodně a uspořit to na mechanice není
>         vůbec snadné.
>
>
>         Další dotaz: proč by měl být vybíjecí proud 250A, pokud při
>         nominál napětí může být dle pravidel jen 200A?
>
>         80 000W/400V=200A, samozřejmě ke konci baterek klesne napětí a
>         pak by výkon s 11 Ah o něco spadnul, ale 10,4 kWh je dle mě
>         fakt hodně.
>
>
>         Dvojnásobný maximální výkon ale neznamená dvojnásobný
>         odběr...střední výkon by měl být do 16 kW, jen špičky budou
>         vyšší.
>
>
>         Citlivost hmotnosti na požadavek na energi přibližně (úmyslě
>         rozdíl 9 kg), přepočítáno i pro správnou kapacitu akumulátoru:
>
>         pro hmotnost s jezdcem 341 kg, 10,4kWh - 8,826 kWh
>
>         pro hmotnost s jezdcem 332 kg, 8,8 - 8,583 kWh
>
>         je to výpočet pro nejnáročnější z rychlostních profilů co mám
>         k dispozici, nejedná se o data z GPS, ale o průměr z otáček
>         předních kol, která se občas rychle roztočí i bez přidání
>         plynu (např když povolíte brzdu po zablokování kol). Nedokážu
>         odhadnout odchylku, protože nemám dost podkladů pro validaci
>         výpočtů, ale myslím, že i těch 8,8 kWh by stačilo při vybití
>         85-90%.
>
>
>          Toť z mé strany vše - snažím se být objektivní a poskytnout
>         data, nechci dělat rozhodnutí, protože mi to už nepřísluší a
>         ani nechci nikoho ovlivňovat. Myslím, že obě varianty mají svá
>         pro a proti.
>
>
>         Jo, ptal jsem se na tu hmotnost už dříve, asi jsi to přehlédl;-)
>
>
>         Ondra
>
>         --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
>         Ondřej Fric
>         CTU CarTech Electric - Formula student electric racing team
>         Czech Technical University in Prague
>         icq#: 394-760-523
>         tel: +420 775 396 531
>
>
>         ---------- Původní zpráva ----------
>         Od: Jakub Nohejl <nohejjak na gmail.com> <mailto:nohejjak na gmail.com>
>         Datum: 7. 10. 2012
>         Předmět: Re: [Fse-acp] Accupack
>
>             Aktualne 83 a nejaky drobny, tedy 84 kg komplet ACP u
>             FSE.01. Muj odhad je priblizne stejny i pro dalsi verzi,
>             tedy rikam 85 kg. Melo by to byt skutecne velmi blizko.
>             ... nezeptal ses me Ondro :)
>
>             -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>             Jakub Nohejl, tel. +420 606 314 047
>             CTU CarTech Electric, ACP group
>             Czech Technical University in Prague
>             www.cartech.cvut.cz/electric  <http://www.cartech.cvut.cz/electric>
>
>
>             Dne 07.10.2012 20:29, Ondra Fric napsal(a):
>
>                 Jirko...tvoji jistotu bych chtěl mít...pokud se
>                 nepletu, tak kluci říkali, že měli loni po sezóně na
>                 ložiskách vakl (že se vymačkal rozpěrný kalený
>                 kroužek, ale nevím zda toto řešení zachovaly). Vahadla
>                 na FS.03/04 jsou výrazně titěrnější než na
>                 FSE.01...navíc tady zatížení strašně vychází z úhlů
>                 sil a délek ramen - to bych si od oka netroufl říci,
>                 radši bych si sehnal výpočty od kluků, co to dělali a
>                 jen zvětšil síly. Na ramenech by se kdyžtak změnil
>                 průřez, to by nebyl až takový probém.
>
>
>                 Doteď se všichni baví o accupacku a nikdo mi nebyl
>                 schopný říci, kolik by měl cca vážit. Pack u FSE.01
>                 váží asi tak 100 kg, že?
>
>
>                 Ondra
>
>                 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
>                 Ondřej Fric
>                 CTU CarTech Electric - Formula student electric racing
>                 team
>                 Czech Technical University in Prague
>                 icq#: 394-760-523
>                 tel: +420 775 396 531
>
>
>                 ---------- Původní zpráva ----------
>                 Od: Jiří Holeček <akrijos na gmail.com>
>                 <mailto:akrijos na gmail.com>
>                 Datum: 7. 10. 2012
>                 Předmět: Re: [Fse-acp] Accupack
>
>                     S hmotnosti packu ale nic nenadelas, vyndavat z
>                     toho clanky na ukor toho, ze nebude jistota v
>                     dojezdu (tim myslim dostatecne naddimenzovano) je
>                     hloupost. ram muzeme vyztuzit, loziska to vydrzi -
>                     pocital jsem loziska FS03 v bakalarce a jsou
>                     predimenzovana, vahadla jsou taky ok - o tech jsem
>                     mluvil s ostatnimi tymy a oproti nam je maji
>                     poddimenzovane. ramena nevim, ale to bysme taky
>                     zvladli zaridit.
>
>
>
>                     2012/10/7 Ondra Fric <fricik na seznam.cz
>                     <mailto:fricik na seznam.cz>>
>
>                         Myslím, že k tomuto témtu by se měli mít
>                         možnost vyjádřit všichni, tak to kdyžtak
>                         předejte dál.
>
>
>                         Ahoj Kubo a všihni,
>
>
>                         pozor, myslím, že když bys zvolil do dalšího
>                         roku 143s 13Ah, tak už ti to nedá dostatečné
>                         špičkové prudy... tedy už srážíš výkon, na
>                         druhou stranu auto by bylo lehčí a ten výkon
>                         by možná nebyl ani potřeba.
>
>
>                         Pokud by byl zájem o výpočty na rekuperaci,
>                         zkusil bych zohlednit přesněji rozložení hmot
>                         na nápravy, můžu to dodefinovat - jen to dá
>                         trochu více práce. V současnosti je to
>                         nadefinováno tak, jako by zadní náprava
>                         brzdila a zbytek energie se mařil - k
>                         odlehčení již dochází vlivem klopného momentu
>                         kolem zadní nápravy (vlivem setrvačné síly
>                         okolo těžiště), ale né kompletně - ve
>                         skutečnosti je to ještě o něco víc.
>
>
>                         Tak a teď je asi na čase osvětlit nějaké
>                         důvody proč jsem se snažil protlačit některé
>                         své návrhy:
>
>                         - snižování hmotnosti:
>
>                         Uvědomme si, že vycházíme z auta FS.04, kde
>                         hlavní struktury jsou z FS.03,která byla
>                         počítána na cca 230 kg, když půjdeme na 270
>                         kg, jsme už s bezpečností výpočtů dost na
>                         hraně...Těhlice to vydrží, ty jsou dimenzovány
>                         na deformaci, né na napětí, ale měl bych
>                         strach z ložisek, ramen náprav a z vahadel u
>                         push rodů.
>
>
>                         - přímý pohon bez převodů:
>
>                         Dva motoy umožní aktivní diferenciál.
>
>                         tím že nejsou převodované, tak je účinnost v
>                         mechanice někde mezi 99-100% - ztráty jen
>                         drobnými ztrátami v ložiscích kol a v
>                         poloosách, oproti tomu teď to bylo někde okolo
>                         91-93% - ztráty v planetovce (2-3%), řetězu
>                         (5%) atp.
>
>                         Už jen díky tomuto za cenu mírně těžších
>                         motorů můžeš odlehčit accupack a navíc odpadá
>                         hmotnost následných převodů (při řetězech
>                         aspoň 5 kg), dva motory umožňují zbavyt se
>                         diferáku (Drexler LSD okolo 5kg a 70 000 Kč).
>
>
>                         Mimochodem nový pohon -,2 motory + 2 měniče by
>                         měli vážit jen o málo více než původní pohon
>                         (motor 15 kg, měnič 3 kg, planetovka 7 kg,
>                         řetězový převod 5 kg, diferák 7 kg, hřídel,
>                         ... = suma sumárum necelých 40 kg), vzhledem k
>                         jednoduchosti zástavby do rámu by tedy měla v
>                         tomto ohledu být proti pohonu FSE.01 hmotnost
>                         přibližně srovantelná, výkon potenciálně
>                         dvojnásobný, maximální rychlost výrazně vyšší
>                         a účinnost vyšší o 6-9% v mechanice.
>
>
>                         jak jste sami viděli, trať je extémě
>                         technická, takže hmotnost v zatáčkách dost škodí.
>
>
>                         Pokud se celý accupack přehoupne přes 90 kg,
>                         tak už je to podle mě moc. Bylo by dobré,
>                         kdyby byl okolo 80-85 kg.
>
>
>                         Toť můj názor
>
>
>                         Ondra
>
>                         --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>
>                         Ondřej Fric
>                         CTU CarTech Electric - Formula student
>                         electric racing team
>                         Czech Technical University in Prague
>                         icq#: 394-760-523
>                         tel: +420 775 396 531
>
>                         _______________________________________________
>                         Fse-acp mailing list
>                         Fse-acp na fel.cvut.cz <mailto:Fse-acp na fel.cvut.cz>
>                         https://list.feld.cvut.cz/cgi-bin/mailman/listinfo/fse-acp
>
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.feld.cvut.cz/pipermail/fse/attachments/20121008/a74792d2/attachment-0003.htm>


More information about the Fse mailing list